Acest departament este direct responsabil de implementarea noilor reguli de angajare a persoanelor cu dizabilități și de gestionarea procesului de colaborare cu ONG-urile, precum și de raportările necesare către autorități.
Firmele și instituțiile publice cu peste 50 de angajați vor avea, de anul viitor, noi obligații în legătură cu angajarea, într-un procent de cel puțin 4% din numărul total de angajați, a unor persoane cu dizabilități, după cum stabilește o ordonanță apărută luni. Concret, aceste entități vor trebui să dovedească că au cerut sprijinul unor organizații nonguvernamentale (ONG-uri) la angajarea persoanelor cu dizabilități și să transmită anual autorităților o situație centralizată a funcțiilor ocupate de aceste persoane. Citește articolul
Află cum se schimbă regulile pentru plata unor beneficii sociale (cum ar fi ajutorul pentru șomaj tehnic sau despăgubirile pentru accidente de muncă), și cum sunt protejate salariile angajaților dacă firma are dificultăți financiare.
Extinderea Fondului de garantare pentru plata creanțelor salariale pentru a include și indemnizațiile de șomaj tehnic restante, ca răspuns la creșterea insolvențelor angajatorilor, e una dintre măsurile cuprinse într-o ordonanță de urgență oficializată luni. Aceasta cuprinde și completări importante la Legea privind accidentele de muncă, introducând indemnizații de 100% pentru asigurații cu arsuri grave și dreptul la acordarea acestor indemnizații pe o perioadă mai lungă. Citește articolul
Dacă firma colaborează cu persoane fizice independente (PFA) sau are angajați care obțin și venituri din activități independente, HR-ul ar putea fi interesat de aceste simplificări și modificări ale obligațiilor fiscale, pentru a înțelege mai bine contextul legislativ în care operează acești colaboratori sau angajați.
Începând cu veniturile aferente anului 2025, autoritățile trec la precompletarea declarației unice pentru persoanele fizice (formularul 212), conform unui act normativ oficializat recent de Guvern. Totodată, de anul viitor se modifică și regulile pentru completarea și depunerea declarației unice. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este interesat de informații despre beneficii sociale sau programe de sprijin care pot afecta angajații (ex: scutiri de chirie pentru familiile cu persoane cu handicap, decontarea transportului pentru persoane cu dizabilități, ajutor pentru achiziția de calculatoare pentru elevi/studenți), pentru a-i putea informa și susține pe aceștia.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 4 - 10 noiembrie 2024. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe despre noile tipuri de permise, cum ar fi cel pentru tractoare, și despre regulile pentru șoferii profesioniști sau pentru angajații străini, pentru a se asigura că toți șoferii companiei au permise valabile și conforme.
Un ordin al Ministerului Afacerilor Interne (MAI) care modifică legislația referitoare la permisele de conducere a fost recent oficializat. Schimbările aduse de acesta vizează armonizarea legislației române cu cea europeană și modificarea procedurilor de examinare pentru obținerea unor categorii de permise de conducere. De asemenea, actul normativ introduce modificări la procedura de preschimbare a permiselor de conducere eliberate de autoritățile altor state. Citește articolul
Departamentul de HR este direct interesat de decizia de a angaja intern sau de a externaliza roluri cheie legate de personal, cum ar fi prevenirea hărțuirii sau egalitatea de gen, și cum să o facă corect.
Externalizarea unor roluri din companie este permisă în majoritatea cazurilor, excepțiile fiind acelea în care legea stabilește clar, negru pe alb, că responsabilul X sau Y trebuie să fie din interiorul companiei. Un aspect important de reținut e că externalizarea nu scutește compania care e externalizat de responsabilitate legală în ceea ce privește îndeplinirea obligațiilor legale. La externalizare trebuie avute în vedere reglementerea clară a obligațiilor prestatorului prin contract, verificarea periodică a acreditărilor și autorizațiilor prestatorului, precum și monitorizarea constantă a îndeplinirii obligațiilor de către prestator. Citește articolul
Departamentul de HR este direct responsabil de gestionarea beneficiilor angajaților, inclusiv cele legate de pensii. Ei trebuie să fie la curent cu orice discuții despre modificări ale legii pensiilor, mai ales pentru grupuri specifice precum persoanele cu dizabilități, pentru a înțelege cum ar putea fi afectați angajații și pentru a le oferi informații corecte despre drepturile lor.
O propunere legislativă care are drept scop modificarea legii privind sistemul public de pensii, concentrată în special pe îmbunătățirea sistemului de pensii pentru persoanele cu handicap grav sau deficiențe vizuale severe, a fost depusă spre dezbatere la Senat. Propunerea vizează atât persoanele care se pensionează după 1 septembrie 2024 (data de la care se aplică amintita lege a pensiilor), cât și celor care s-au pensionat înainte de acest moment. Citește articolul
Departamentul de HR are nevoie de aceste informații pentru a înțelege cum funcționează sistemul de pensii și pentru a putea răspunde la întrebările angajaților despre cum își pot completa vechimea pentru pensie. Este un subiect de interes direct pentru bunăstarea viitoare a angajaților.
Noua lege a pensiilor, intrată în vigoare în această toamnă, dă, în continuare, posibilitatea celor interesați de a acoperi perioade în care nu au cotizat la sistemul de pensii de stat. Cu toate astea, cei care au realizat stagii de cotizare în alte țări, respectiv în state membre ale Uniunii Europene (UE) sau în alte state cu care România are acorduri în domeniul securității sociale, nu pot apela la acest mecanism pentru a acoperi perioadele în care s-au plătit deja contribuții de asigurări sociale, deoarece el se aplică exclusiv pentru perioadele în care nu s-a cotizat deloc, nici în România, nici în alte țări, la pensiile de stat. Citește articolul
Articolul discută despre nivelul de educație și calificare al forței de muncă din România, inclusiv decalajele de gen și socio-economice, precum și rata abandonului școlar. Aceste informații sunt esențiale pentru departamentul de HR pentru a înțelege provocările legate de recrutare, dezvoltarea angajaților și planificarea strategică a resurselor umane pe termen lung.
În România, inegalitățile educaționale și sociale continuă să se adâncească, alimentate de o serie de factori care depășesc granițele genului. În timp ce femeile din țările dezvoltate domină tot mai mult în mediul universitar, România rămâne în urmă, cu o rată de absolvire scăzută, de doar 22,8%, departe de media europeană de 43,9%. Impactul pandemiei, dificultățile socio-economice și lipsa unei strategii eficiente au menținut decalajele, afectând în special tinerii din medii dezavantajate. Pe fondul unei lipse de intervenții coordonate, educația riscă să devină un privilegiu rezervat celor bogați, adâncind și mai mult diferențele de clasă și oportunitate. Citește articolul
Deși nu e direct legată de muncă, noua lege poate afecta angajații care au în grijă persoane cu dizabilități, iar departamentul de HR poate avea nevoie să știe despre aceste drepturi pentru a oferi informații sau a înțelege mai bine situația personală a angajaților.
Pe lângă adulții cu handicap accentuat, și familiile care au în îngrijire un minor sau adult cu handicap accentuat vor putea beneficia de scutire de la plata chiriei pentru locuințele de la stat aflate în folosința acestora, după cum este prevăzut într-o lege publicată joi în Monitorul Oficial. Citește articolul