Acest departament este direct responsabil cu crearea unui mediu de lucru sigur și echitabil, gestionarea relațiilor cu angajații, precum și implementarea și aplicarea politicilor de prevenire și combatere a hărțuirii.
În România, legislația privind prevenirea hărțuirii și promovarea egalității de șanse este reglementată prin mai multe acte normative, iar o hotărâre de Guvern stabilește un mecanism clar pentru gestionarea și prevenirea hărțuirii la locul de muncă. Aceasta definește hărțuirea ca un comportament nedorit care afectează demnitatea persoanelor și impune angajatorilor responsabilitatea de a crea un mediu de lucru sigur, inclusiv prin desemnarea unei persoane sau comisii competente care să se ocupe de plângerile legate de hărțuire. Persoana responsabilă ar trebui să bifeze mai multe competențe și abilități pentru a-și putea exercita rolul cât mai bine, iar desemnarea pentru acest rol tocmai a responsabilului de resurse umane (HR) poate fi o variantă bună în unele companii, dar nu întotdeauna. Citește articolul
Chiar dacă articolul se axează pe taxe, menționează că evenimentele vor acoperi și informații relevante pentru resurse umane. Aici se găsesc schimbări în legi care pot afecta angajații, contractele de muncă sau taxele salariale.
Se anunță un 2025 cu noutăți legislative bogate. Așa că noi, la avocatnet.ro, am decis să atragem în comunitatea noastră una dintre cele mai interesante echipe de lectori, alături de care să explicăm, punctual, atunci când acestea se produc, schimbările din legislație ce vor apărea în 2025. Am atras nume importante din zona de fiscalitate, zona de resurse umane ori salarizare sau din zona juridică. Iată, mai jos, detalii ale celui mai important sezon de întâlniri live pe care avocatnet.ro l-a pregătit până acum. Citește articolul
Mulți angajați au copii elevi sau studenți care ar putea beneficia de acest ajutor financiar pentru cumpărarea unui calculator. Departamentul de Resurse Umane poate informa angajații despre această oportunitate oferită de stat, arătându-le sprijin pentru educația copiilor lor și contribuind la bunăstarea familiilor angajaților.
Printr-un program apărut acum 20 de ani, elevii și studenții din țara noastră pot cere de la stat un ajutor financiar în valoare de 200 de euro pentru a-și cumpăra un calculator nou. Ministerul Educației (ME) a stabilit, printr-un ordin apărut în aprilie, calendarul din acest an pentru acordarea ajutorului financiar destinat cumpărării de calculatoare noi, iar printr-un ordin apărut în vară, lista nominală a beneficiarilor programului Euro 200. Recent, calendarul programului a fost modificat, iar termenul până la care beneficiarii voucherelor își pot cumpăra calculatoare noi a fost extins până pe 12 noiembrie. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane se ocupă de datele angajaților, inclusiv informații despre stare civilă (nume, căsătorie, deces). Simplificarea procedurilor pentru acte de stare civilă poate fi utilă în diverse situații care implică documente personale ale angajaților.
Legea actelor de stare civilă nu le permitea până acum avocaților, în toate cazurile, să depună cereri sau să ceară diverse înscrieri pe actele de stare civilă fără să aibă o procură specială. Printr-o lege apărută luni în Monitorul Oficial se încearcă corectarea acestei situații și permiterea folosirii împuternicii avocațiale date conform legii. Citește articolul
Este departamentul responsabil cu administrarea salariilor angajaților, cu gestionarea contractelor de muncă și cu relațiile cu personalul, iar acest articol explică cum pot fi afectate salariile nete și bonusurile oamenilor din cauza modului în care sunt calculate contribuțiile și sporurile.
Au trecut șapte ani de când ne-am pomenit cu ordonanța care a trecut sarcina fiscală de la angajator la angajat în privința taxelor salariale, iar ordonanța nu doar că nu este aprobată/respinsă nici la acest moment în Parlament, așa cum ar trebui, dar efectele sale nefericite încă se mai văd în practică în unele cazuri. Citește articolul
Acest departament este interesat de programele care sprijină dezvoltarea și binele angajaților tineri, precum și de oportunitățile de a atrage și reține talente prin beneficii sau programe de mentorat legate de educație și carieră.
Un proiect de hotărâre de Guvern ce vizează aprobarea unui nou program guvernamental, denumit "Cardul pentru Tineret", a fost inițiat de Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse (MTFES) și pus recent în dezbatere publică pe site-ul instituției. Programul își propune să ofere ”tuturor” tinerilor cu vârste între 14 și 35 de ani o serie de facilități, cum ar fi reduceri la achiziția de bunuri și servicii în domenii precum educația, cultura, sănătatea, sportul, mobilitatea și agrementul. Cu toate acestea, dacă proiectul va deveni realitate, mai puțin de 0,6% dintre tinerii studioși din România vor avea acces la el în primul an. Citește articolul
Departamentul de HR va găsi util articolul pentru că oferă ghidare clară despre cum să gestioneze corect mutarea temporară a angajaților, inclusiv ce informații trebuie să le ofere și ce drepturi au angajații.
Interpretarea generală este că salariatul nu poate refuza delegarea sau detașarea, însă complexitatea relației de muncă impune nu numai lecturarea unui articol din Codul muncii, ci și interpretarea acestuia prin raportare la întreg ansamblul normativ care reglementează relațiile de muncă. Uneori, situația din practică nici nu este corect încadrată în rândurile legii, astfel că salariatul poate ajunge să aibă de pierdut, inclusiv financiar. Citește articolul
Este direct legat de felul în care sunt stabilite salariile, bonusurile și criteriile de performanță, chiar dacă e vorba de sectorul public. Informațiile pot influența piața muncii și strategiile de recompensare și motivare a angajaților.
Implementarea reformei salarizării unice pentru sectorul public este planificată pentru semestrul II din 2025, dar asta în contextul reducerii deficitului bugetar sub pragul de 5% din PIB. Noul cadru juridic va intra în vigoare în același timp pentru toate categoriile profesionale, eliminând posibilele dezechilibre salariale în sistemul public. De asemenea, se estimează o reducere a ponderii cheltuielilor salariale din PIB cu aproximativ 1% pe parcursul perioadei 2025-2031, asigurând încadrarea în limitele bugetare stabilite de Guvern. Printre altele, viitoare lege își propune corelarea salariilor cu performanțele angajaților și plafonarea sporurilor la 20% din salariul de bază. Citește articolul
Oferă informații esențiale pentru angajații care folosesc motociclete, scutere, biciclete sau trotinete, fie pentru deplasări de serviciu, fie pentru navetă, asigurându-se că respectă regulile de transport și sunt în siguranță.
Deși săracă în prevederi referitoare la regulile pe care trebuie să le respecte pasagerii vehiculelor pe două roți, legislația rutieră impune, totuși, anumite reguli, limite și obligații pentru aceștia. Citește articolul
Se ocupă direct de angajați, de bunăstarea lor și de politicile interne. Acest articol îi ajută să înțeleagă cum să prevină și să gestioneze plângerile de hărțuire, creând un mediu de lucru sigur și respectuos.
Metodologia de prevenire și combatere a hărțuirii pe criteriul de sex și a hărțuirii morale la locul de muncă impune angajatorilor din sectorul public și privat responsabilitatea de a crea un mediu de lucru sigur, în acest scop desemnând o persoană sau o comisie specializată pentru a gestiona sesizările. Persoana desemnată ar trebui să aibă competențe legate de legislația specifică, abilități de investigare și comunicare, și să respecte criterii de integritate și imparțialitate, dar și să aibă capacitatea de a gestiona eventualele conflictele de interese. În cazurile complexe sau atunci când alegerea unui angajat pentru atribuirea acestui rol nu e posibilă, externalizarea către un expert independent e unica opțiune, fiind permisă, totodată, de legislație. Este esențial ca informațiile privind persoanele responsabile să fie accesibile tuturor angajaților la orice oră, inclusiv celor ce lucrează la distanță. Citește articolul