avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 727 soluții astăzi
Acasă Departament: Resurse Umane (HR)

Departament: Resurse Umane (HR)

ACCES PREMIUM

În ce măsură desemnarea unui specialist în resurse umane este întotdeauna alegerea potrivită pentru rolul de responsabil desemnat în combaterea și prevenirea situațiilor de hărțuire

Acest departament este direct responsabil cu crearea unui mediu de lucru sigur și echitabil, gestionarea relațiilor cu angajații, precum și implementarea și aplicarea politicilor de prevenire și combatere a hărțuirii.

Andreea Manolache în Resurse umane
Managing Partner, SCA Manolache, Lincaru și Asociații
6 Noiembrie 2024 | 1 | 1630 | Timp de citire: 6 min.

În România, legislația privind prevenirea hărțuirii și promovarea egalității de șanse este reglementată prin mai multe acte normative, iar o hotărâre de Guvern stabilește un mecanism clar pentru gestionarea și prevenirea hărțuirii la locul de muncă. Aceasta definește hărțuirea ca un comportament nedorit care afectează demnitatea persoanelor și impune angajatorilor responsabilitatea de a crea un mediu de lucru sigur, inclusiv prin desemnarea unei persoane sau comisii competente care să se ocupe de plângerile legate de hărțuire. Persoana responsabilă ar trebui să bifeze mai multe competențe și abilități pentru a-și putea exercita rolul cât mai bine, iar desemnarea pentru acest rol tocmai a responsabilului de resurse umane (HR) poate fi o variantă bună în unele companii, dar nu întotdeauna. Citește articolul

ACCES GRATUIT
LIVE.AVOCATNET.RO

Echipa de lectori care va explica noutățile din legislație, în 2025, la evenimentele avocatnet.ro

Chiar dacă articolul se axează pe taxe, menționează că evenimentele vor acoperi și informații relevante pentru resurse umane. Aici se găsesc schimbări în legi care pot afecta angajații, contractele de muncă sau taxele salariale.

Alin Popescu în Știri & Revista presei
Fondator, avocatnet.ro
5 Noiembrie 2024 | 3616 | Timp de citire: 2 min.

Se anunță un 2025 cu noutăți legislative bogate. Așa că noi, la avocatnet.ro, am decis să atragem în comunitatea noastră una dintre cele mai interesante echipe de lectori, alături de care să explicăm, punctual, atunci când acestea se produc, schimbările din legislație ce vor apărea în 2025. Am atras nume importante din zona de fiscalitate, zona de resurse umane ori salarizare sau din zona juridică. Iată, mai jos, detalii ale celui mai important sezon de întâlniri live pe care avocatnet.ro l-a pregătit până acum. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Calendarul Euro 200, modificat: Termenul în care tinerii pot cumpăra calculatoare noi cu bani de la stat, amânat până spre jumătatea lunii

Mulți angajați au copii elevi sau studenți care ar putea beneficia de acest ajutor financiar pentru cumpărarea unui calculator. Departamentul de Resurse Umane poate informa angajații despre această oportunitate oferită de stat, arătându-le sprijin pentru educația copiilor lor și contribuind la bunăstarea familiilor angajaților.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
5 Noiembrie 2024 | 2 | 4294 | Timp de citire: 2 min.

Printr-un program apărut acum 20 de ani, elevii și studenții din țara noastră pot cere de la stat un ajutor financiar în valoare de 200 de euro pentru a-și cumpăra un calculator nou. Ministerul Educației (ME) a stabilit, printr-un ordin apărut în aprilie, calendarul din acest an pentru acordarea ajutorului financiar destinat cumpărării de calculatoare noi, iar printr-un ordin apărut în vară, lista nominală a beneficiarilor programului Euro 200. Recent, calendarul programului a fost modificat, iar termenul până la care beneficiarii voucherelor își pot cumpăra calculatoare noi a fost extins până pe 12 noiembrie. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Acte de stare civilă: Avocații vor putea să-și reprezinte clienții la depunerea mai multor cereri, doar prin împuternicire avocațială. Legea intră joi în vigoare

Departamentul de Resurse Umane se ocupă de datele angajaților, inclusiv informații despre stare civilă (nume, căsătorie, deces). Simplificarea procedurilor pentru acte de stare civilă poate fi utilă în diverse situații care implică documente personale ale angajaților.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
5 Noiembrie 2024 | 9930 | Timp de citire: 2 min.

Legea actelor de stare civilă nu le permitea până acum avocaților, în toate cazurile, să depună cereri sau să ceară diverse înscrieri pe actele de stare civilă fără să aibă o procură specială. Printr-o lege apărută luni în Monitorul Oficial se încearcă corectarea acestei situații și permiterea folosirii împuternicii avocațiale date conform legii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

O ordonanță aparent constituțională, dar încă neaprobată de Parlament, produce confuzii și situații neconforme de șapte ani încoace

Este departamentul responsabil cu administrarea salariilor angajaților, cu gestionarea contractelor de muncă și cu relațiile cu personalul, iar acest articol explică cum pot fi afectate salariile nete și bonusurile oamenilor din cauza modului în care sunt calculate contribuțiile și sporurile.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
5 Noiembrie 2024 | 1572 | Timp de citire: 3 min.

Au trecut șapte ani de când ne-am pomenit cu ordonanța care a trecut sarcina fiscală de la angajator la angajat în privința taxelor salariale, iar ordonanța nu doar că nu este aprobată/respinsă nici la acest moment în Parlament, așa cum ar trebui, dar efectele sale nefericite încă se mai văd în practică în unele cazuri. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Proiect de HG

Apare programul ”Cardul pentru Tineret”: Reduceri la achiziția de bunuri și servicii pentru studenți și elevi

Acest departament este interesat de programele care sprijină dezvoltarea și binele angajaților tineri, precum și de oportunitățile de a atrage și reține talente prin beneficii sau programe de mentorat legate de educație și carieră.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
4 Noiembrie 2024 | 1 | 1803 | Timp de citire: 2 min.

Un proiect de hotărâre de Guvern ce vizează aprobarea unui nou program guvernamental, denumit "Cardul pentru Tineret", a fost inițiat de Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse (MTFES) și pus recent în dezbatere publică pe site-ul instituției. Programul își propune să ofere ”tuturor” tinerilor cu vârste între 14 și 35 de ani o serie de facilități, cum ar fi reduceri la achiziția de bunuri și servicii în domenii precum educația, cultura, sănătatea, sportul, mobilitatea și agrementul. Cu toate acestea, dacă proiectul va deveni realitate, mai puțin de 0,6% dintre tinerii studioși din România vor avea acces la el în primul an. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Delegări, detașări și mutarea angajaților între mai multe firme ale aceluiași patron. Situații greșit încadrate care sunt în dezavantajul angajaților

Departamentul de HR va găsi util articolul pentru că oferă ghidare clară despre cum să gestioneze corect mutarea temporară a angajaților, inclusiv ce informații trebuie să le ofere și ce drepturi au angajații.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
3 Noiembrie 2024 | 2852 | Timp de citire: 4 min.

Interpretarea generală este că salariatul nu poate refuza delegarea sau detașarea, însă complexitatea relației de muncă impune nu numai lecturarea unui articol din Codul muncii, ci și interpretarea acestuia prin raportare la întreg ansamblul normativ care reglementează relațiile de muncă. Uneori, situația din practică nici nu este corect încadrată în rândurile legii, astfel că salariatul poate ajunge să aibă de pierdut, inclusiv financiar. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Când ar putea fi implementată noua lege a salarizării unice

Este direct legat de felul în care sunt stabilite salariile, bonusurile și criteriile de performanță, chiar dacă e vorba de sectorul public. Informațiile pot influența piața muncii și strategiile de recompensare și motivare a angajaților.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
3 Noiembrie 2024 | 21046 | Timp de citire: 2 min.

Implementarea reformei salarizării unice pentru sectorul public este planificată pentru semestrul II din 2025, dar asta în contextul reducerii deficitului bugetar sub pragul de 5% din PIB. Noul cadru juridic va intra în vigoare în același timp pentru toate categoriile profesionale, eliminând posibilele dezechilibre salariale în sistemul public. De asemenea, se estimează o reducere a ponderii cheltuielilor salariale din PIB cu aproximativ 1% pe parcursul perioadei 2025-2031, asigurând încadrarea în limitele bugetare stabilite de Guvern​. Printre altele, viitoare lege își propune corelarea salariilor cu performanțele angajaților și plafonarea sporurilor la 20% din salariul de bază. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce prevede legislația cu privire la pasagerii motocicletelor, bicicletelor ori trotinetelor și care sunt sancțiunile pentru nerespectarea prevederilor legale

Oferă informații esențiale pentru angajații care folosesc motociclete, scutere, biciclete sau trotinete, fie pentru deplasări de serviciu, fie pentru navetă, asigurându-se că respectă regulile de transport și sunt în siguranță.

Cristian Stanescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
3 Noiembrie 2024 | 6374 | Timp de citire: 2 min.

Deși săracă în prevederi referitoare la regulile pe care trebuie să le respecte pasagerii vehiculelor pe două roți, legislația rutieră impune, totuși, anumite reguli, limite și obligații pentru aceștia. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce criterii trebuie luate în considerare atunci când se desemnează o persoană responsabilă cu investigarea cazurilor de hărțuire la locul de muncă?

Se ocupă direct de angajați, de bunăstarea lor și de politicile interne. Acest articol îi ajută să înțeleagă cum să prevină și să gestioneze plângerile de hărțuire, creând un mediu de lucru sigur și respectuos.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
2 Noiembrie 2024 | 2071 | Timp de citire: 3 min.

Metodologia de prevenire și combatere a hărțuirii pe criteriul de sex și a hărțuirii morale la locul de muncă impune angajatorilor din sectorul public și privat responsabilitatea de a crea un mediu de lucru sigur, în acest scop desemnând o persoană sau o comisie specializată pentru a gestiona sesizările. Persoana desemnată ar trebui să aibă competențe legate de legislația specifică, abilități de investigare și comunicare, și să respecte criterii de integritate și imparțialitate, dar și să aibă capacitatea de a gestiona eventualele conflictele de interese. În cazurile complexe sau atunci când alegerea unui angajat pentru atribuirea acestui rol nu e posibilă, externalizarea către un expert independent e unica opțiune, fiind permisă, totodată, de legislație. Este esențial ca informațiile privind persoanele responsabile să fie accesibile tuturor angajaților la orice oră, inclusiv celor ce lucrează la distanță. Citește articolul