Oferă informații utile despre opțiunile de contribuție la pensie disponibile pentru angajați, ajutând departamentul să răspundă la întrebări și să ofere îndrumare legată de beneficiile sociale și planificarea pentru pensie a personalului.
Persoanele interesate să acopere perioade în care nu au contribuit la sistemul de pensii de stat pot face asta în continuare, deoarece și noua lege a pensiilor, care se aplică de la 1 septembrie, conține acest mecanism. Regulile mecanismului stabilesc că el este accesibil celor ce nu au ieșit încă la pensie, prin semnarea unui contract de asigurare socială cu casa de pensii și plata unor sume. Citește articolul
Este crucial pentru Departamentul de Resurse Umane, deoarece se ocupă direct de salariile angajaților și de politicile de compensare. Creșterea salariului minim influențează grilele de salarizare și relația cu angajații, în special cei plătiți cu salariul minim.
Salariul minim brut din România va crește la 4.050 lei în 2025, iar un proiect de lege aflat în prezent pe masa președintelui pentru promulgare va realiza îndelung așteptata transpunere a directivei europene privind salariile minime adecvate. Deși s-a implementat o formulă de calcul care ia în considerare rata inflației și productivitatea muncii, noua valoare a salariului minim va reprezenta doar 47% din salariul mediu, adică sub pragul minim necesar pentru un trai decent, care este estimat la 10.450 lei pentru o familie cu doi adulți și trei copii. Această creștere vizează aproximativ 1,8 milioane de angajați, doar că ajustarea nu răspunde nevoilor reale ale populației și ar fi necesară o reevaluare a criteriilor pentru a asigura un standard de viață adecvat acestor milioane de angajați. Acum, tot ce mai rămâne de așteptat e modul în care vom reuși extinderea negocierilor colective la nivel național, unde pragul dorit e de cel puțin 80% acoperire. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de bunăstarea angajaților, de relațiile dintre ei și firmă, de politici interne și de cum să creeze un mediu de lucru sănătos și corect.
În România, tot mai mulți angajați raportează experiențe de victimizare după ce au semnalat angajatorului nereguli în cadrul organizației. Victimizarea în dreptul muncii se referă la represalii și tratamente nedrepte aplicate angajaților care raportează încălcări ale drepturilor lor, incluzând concedierea, modificarea postului sau hărțuirea, și este interzisă prin diverse acte normative în România. Angajatorii sunt încurajați să implementeze politici interne pentru prevenirea victimizării, iar angajații afectați pot depune plângeri la autorități sau instanțe de judecată. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este interesat de acest tip de conținut pentru a putea informa angajații cu privire la programele de ajutor social la care aceștia ar putea fi eligibili. Cunoașterea acestor ajutoare, cum ar fi cel pentru încălzire, contribuie la sprijinirea bunăstării financiare a angajaților și la oferirea de resurse utile.
Și-n actualul sezon rece, respectiv între 1 noiembrie 2024 și 31 martie 2025, persoanele fizice cu venituri reduse pot beneficia lunar de bani de la stat pentru încălzirea locuinței. De principiu, cererea pentru ajutorul pentru încălzire trebuie depusă până în data de 15 octombrie, însă cei ce îndeplinesc condițiile de acordare a ajutorului pe parcursul sezonului rece pot depune cererile și după această dată. Citește articolul
Poate fi important pentru a informa angajații, mai ales cei care folosesc mașina în interes de serviciu, despre riscurile și consecințele comportamentului agresiv în trafic, contribuind la siguranța lor și la reputația companiei.
Codul rutier a fost modificat recent, astfel încât polițiștii să poată sancționa conducătorii auto și în baza înregistrărilor camerelor de bord sau celor de supraveghere, nu doar atunci când constată direct încălcarea regulilor rutiere. Totuși, în baza înregistrărilor camerelor de bord, polițiștii pot sancționa doar comportamentul agresiv al șoferilor, nu și alte încălcări ale regulilor rutiere. Citește articolul
Oferă ghidare despre cum să gestioneze situațiile în care angajații reclamă probleme de sănătate la muncă, cum să comunice riscurile și cum să ia decizii corecte legat de posibile sancțiuni disciplinare.
Un angajat conducător auto merge la urgențe pe fondul unui pretins accident de muncă, acuzând, de fapt, stări de rău generate de lipsa aerului condiționat. Pentru că constatările ulterioare arată că nu a fost vorba de un accident de muncă, compania decide că angajatul ar merita sancționat. Speța arată, desigur, nimic mai mult decât o gravă necunoaștere a obligațiilor legale ale angajatorilor. Citește articolul
Este important pentru a înțelege ce abilități vor avea viitorii angajați din domeniul IT și al jocurilor video, ajutând la planificarea recrutării și la identificarea talentelor.
Începând cu anul școlar 2025-2026, liceenii din România vor avea oportunitatea de a studia disciplina opțională „Dezvoltarea jocurilor video”. Această măsură, publicată recent în Monitorul Oficial, va fi disponibilă pentru elevii din toate specializările și profilele liceale, oferind o oră de curs pe săptămână, desfășurată în laboratoare de informatică echipate corespunzător. Citește articolul
Articolul este relevant pentru stabilirea rolurilor și responsabilităților angajaților, crearea fișelor de post, gestionarea contractelor de muncă și a procedurilor disciplinare, toate fiind responsabilități directe ale departamentului de HR.
În funcție de profilul acestora, în companii trebuie să existe o serie de responsabili, inclusiv unul cu securitatea și sănătatea în muncă, unul care se ocupă de investigarea hărțuirii ori de cercetările disciplinare sau un expert în egalitate de șanse și tratament. Numirea persoanelor care îndeplinesc roluri critice în firmă se poate face fie prin decizie administrativă, fie prin contractul de muncă, în baza unor criterii. Citește articolul
Acest departament poate fi interesat de modul în care aceste schimbări legislative pot influența angajații care sunt sau vor să devină asistenți maternali, în special cele legate de vârstă, educație sau venituri, care pot afecta viața personală a angajaților.
Prevederile ordonanței de Guvern care reglementează condițiile în care o persoană poate fi atestată ca asistent maternal și introduce restricții legate de vârstă, pregătire și venituri au fost completate recent printr-un ordin. Acesta, emis de Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție, aprobă modelul-cadru al atestatului de asistent maternal și modelele altor formulare și instrumente utilizate în procedura de evaluare și atestare a asistentului maternal. Citește articolul
Articolul vorbește despre cum să se deconteze cheltuielile angajaților, mai ales cele de deplasare, și cum să se acorde banii înapoi angajaților chiar dacă factura electronică întârzie.
De multe ori se poate întâmpla ca o companie să aibă o factură clasică pentru o tranzacție, dar să mai dureze ceva până vine și factura electronică prin sistemul e-Factura. În aceste situații, cum pot fi înregistrate tranzacțiile fără a risca sancțiuni? De principiu, specialiștii spun că soluția cea mai prudentă este ca factura clasică să fie tratată ca o factură proformă. Citește articolul