Departamentul de Resurse Umane trebuie să înțeleagă bine diferența dintre un colaborator PFA și un angajat, pentru a evita situațiile în care un PFA ar putea cere drepturi și beneficii de angajat, ceea ce ar complica gestionarea personalului și ar genera costuri neprevăzute.
Atunci când vorbim de existența unei colaborări strânse între o PFA și o companie, avocații atrag atenția că riscul unei recalificări a relației independente într-una dependentă poate să vină inclusiv de la prestatorul de servicii, nu doar de la autoritățile fiscale. Astfel, în practică apar tot mai des situații în care PFA-urile cer să fie încadrate ca salariați. Citește articolul
Este util pentru a informa angajații despre regulile legale la volan și ce se întâmplă dacă nu opresc la semnalul poliției, asigurând un comportament responsabil.
Legislația permite polițiștilor să oprească vehiculele în trafic pentru verificarea documentelor, identificarea unor persoane sau bunuri suspecte și controlul respectării normelor rutiere. În cazul refuzului de a opri, poliția poate iniția urmărirea, utilizând forța și chiar armamentul din dotare. Citește articolul
Departamentul HR este direct afectat de modificările legate de impozitarea beneficiilor angajaților (precum tichetele de masă sau voucherele de vacanță), deoarece acestea influențează costurile cu personalul și modul în care sunt oferite aceste beneficii.
Guvernul a emis recent un punct de vedere negativ cu privire la un proiect de lege ce propune ca tichetele de masă, creșă și cultură și voucherele de vacanță să fie scutite de impozitul pe venit și, acolo unde este cazul, de contribuția la sănătate (CASS). Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de gestionarea concediilor angajaților, de la acordarea lor, la monitorizarea zilelor rămase, la calculul perioadelor de reportare și la explicarea regulilor către personal.
Angajații care nu își vor lua toate zilele de concediu din 2024 pot sta liniștiți: își pot folosi zilele rămase până pe 30 iunie 2026, conform prevederilor Codului muncii. Dreptul la concediul de odihnă este garantat prin lege, iar angajatorii au obligația să asigure efectuarea acestuia în termenul legal. Citește articolul
Departamentul HR se ocupă direct de gestionarea concediilor angajaților, de la planificare și comunicare, până la asigurarea că drepturile angajaților sunt respectate și că procesul se desfășoară corect, conform legii.
După cum stabilește Codul muncii, concediul de odihnă se poate lua în baza unei programări făcute de fiecare angajator în parte. Perioadele în care angajații pot intra în concediul de odihnă în 2025 trebuie stabilite de angajatori până la finalul acestui an. Citește articolul
Acest departament se ocupă de angajați și foști angajați, inclusiv de subiecte legate de pensii și beneficii. Este important să fie la curent cu modificările legislative, mai ales dacă angajații activi sunt și pensionari sau au întrebări despre viitoarea lor pensie.
Dacă, din cauza unor erori de calcul sau de plată a pensiilor, pensionarii au primit, în urma recalculării de anul acesta, sume în plus, ei nu vor fi nevoiți să le returneze, după cum apare într-o lege apărută miercuri, dar care se va aplica de la 1 decembrie. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de negocierea și implementarea contractelor colective de muncă, de gestionarea relațiilor cu angajații și sindicatele, și de asigurarea condițiilor de muncă conform cu cerințele legale și nevoile companiei.
Responsabilitatea socială este, după mai mult de jumătate de secol, promovată mai serios și în cazul achizițiilor publice, iar noile reguli adaugă un nou factor care va sta la baza procedurii de atribuire, iar oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic va depinde și de existența unui contract colectiv de muncă (CCM) la nivel de unitate sau la nivel sectorial, după caz. Citește articolul
Sunt interesați de cum sunt structurate salariile și pachetele de beneficii, cum se negociază și cum sunt afectate de schimbările legislative, pentru a gestiona corect compensațiile angajaților și a le explica transparent.
De multe ori, lucrătorii constată că, în cadrul interviului, au discutat anumite aspecte, iar clauzele din contract sunt diferite sau dau naștere unor situații care îi dezavantajează, fie pe termen scurt, adică au un efect imediat, fie pe termen mediu și lung, adică efectele vor fi vizibile mult mai târziu. Persoanele fără experiență pe piața muncii sau cele care au tratat cu superficialitate experiențele anterioare constată uneori că anumite aspecte le-ar putea dezavantaja direct sau indirect, unul dintre acestea fiind chiar salariul înscris în contract, care, uneori, poate fi diferit de cel discutat „în linii mari” la interviu. Citește articolul
Conținutul este esențial pentru acest departament, deoarece oferă instrucțiuni clare despre gestionarea modificărilor de post și salariu, asigurând relații corecte cu angajații și evitând conflictele.
Modificarea unor clauze esențiale, cum ar fi felul muncii, presupune, printre alte altele, încheierea unui act adițional și înscrierea corespunzătoare în Revisal, cel târziu în ziua anterioară producerii modificării. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este direct vizat, deoarece articolul discută despre cine trebuie să fie responsabil pentru subiecte precum investigarea hărțuirii, disciplină și egalitatea de șanse, și cum să evite situațiile de conflict de interese în cazul personalului lor.
După cum stabilește legislația momentului, firmele trebuie să numească o serie de responsabili. Pentru a evita apariția unor probleme ulterioare, numirea acestora ar trebui făcută doar după consultarea acestora și după evaluarea riscului de apariție a unor conflicte de interese. Potrivit specialiștilor, un aspect important pentru evitarea conflictelor de interese este ca, înainte de numirea unor responsabili, acestea să fie definite clar. Citește articolul