Departamentul de HR trebuie să cunoască aceste modificări legislative pentru a putea oferi informații corecte angajatelor despre condițiile de pensionare, vârsta redusă de pensionare și documentele necesare, ajutându-le în procesul de planificare a retragerii din activitate.
De la 1 septembrie avem o nouă legislație a pensiilor, care permite femeilor care au născut și crescut copii să beneficieze de reducerea vârstei de pensionare. Această reducere se poate cumula cu altele, de pildă, cea pentru munca în condiții speciale sau deosebite, dar reducerea totală nu poate fi mai mare de 11 ani. Citește articolul
Gestionează programele de lucru ale angajaților, concediile, asigură că contractele sunt corecte și că se respectă regulile despre cât muncesc oamenii și cât se odihnesc.
Relația de muncă trebuie să asigure, printre altele, predictibilitate și echilibru lucrătorului și angajatorului deopotrivă, iar în general vorbim de o repartizare uniformă a timpului de muncă, câte opt ore pe zi și 40 de ore pe săptămână, zilele de sâmbătă și duminică fiind, tot ca regulă generală, ceea ce numim repaus săptămânal. Doar că nu toate activitățile permit o astfel de repartizare uniformă, iar Codul muncii prevede și o serie de excepții, creionate însă tot cu respectarea dispozițiilor cu caracter minimal prevăzute de normele europene - mai exact, Directiva 2003/88/CE. Citește articolul
Pentru a înțelege cum această lege va schimba modul în care sunt angajați și gestionați angajații în instituțiile publice și companiile de stat, afectând procesele de recrutare și contractele de muncă.
Pentru evitarea apariției unor conflicte de interese și pentru reducerea cheltuielilor publice, bugetarii nu vor mai putea avea mai multe contracte individuale de muncă ori rapoarte de serviciu în cadrul autorităților sau instituțiilor publice, după cum este prevăzut într-un proiect legislativ aflat în dezbatere la Senat. Citește articolul
Acest departament gestionează beneficiile și contribuțiile angajaților. Decizia afectează direct modul în care sunt calculate salariile și facilitățile pentru angajații detașați în alte țări.
Facilitățile fiscale din domeniul construcțiilor, care constau, în esență, în taxe salariale reduse, se pot aplica numai salariaților care activează pe teritoriul României, potrivit Codului fiscal. O companie română care a fost sancționată în urma controlului fiscal pentru aplicarea facilităților și angajaților detașați în alte state membre ale Uniunii Europene (UE) a contestat sancțiunea, pe motiv că reglementarea fiscală de la noi ar contraveni dreptului UE. Speța a ajuns în fața Curții de Justiție a UE (CJUE), care a spus că reglementarea fiscală de la noi nu contravine, de principiu, dreptului UE - atâta timp cât e justificată de motive imperative de interes general și respectă principiul proporționalității. Citește articolul
Oferă claritate despre cum trebuie înregistrat timpul de lucru al șoferilor și cum se aplică regulile de securitate socială pentru angajații sau colaboratorii care activează în mai multe țări, fiind esențial pentru gestionarea corectă a contractelor și beneficiilor personalului.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a pronunțat recent hotărârea într-o cauză ce privește timpul de lucru în cazul conducătorilor auto, în care o companie ungară a contestat sancțiunea primită pentru neînregistrarea corectă a timpului de lucru al șoferilor, referitor la deplasările către și de la parcările externe. CJUE a decis că aceste parcări externe pot fi considerate „sediul angajatorului” dacă șoferii își desfășoară activitatea acolo regulat, fără instrucțiuni speciale de la angajator, iar prezența facilităților nu este neapărat necesară. Într-o altă cauză, CJUE a clarificat aplicabilitatea Regulamentului european 883/2004 pentru lucrătorii cu activități în mai multe state, dintre care doar unul membru al Uniunii Europene (UE), stabilind că cum se determină legislația de securitate socială aplicabilă. Citește articolul
Pentru că se ocupă direct de beneficiile angajaților, cum sunt tichetele de creșă, și trebuie să știe valoarea actualizată și condițiile de acordare pentru părinții angajați.
După majorarea de 20 lei care s-a petrecut în aprilie, asistăm la o altă indexare a valorii tichetului de creșă, care se va aplica de la 1 octombrie - noua valoare se situează la 660 de lei/tichet, potrivit unui ordin apărut vineri. Citește articolul
Acest departament este interesat deoarece se ocupă de angajați și de călătoriile acestora în interes de serviciu în străinătate. Ei trebuie să știe cum își pot obține angajații permisul internațional de conducere, esențial pentru a conduce în afara țării.
În 2023 s-a stabilit că permisul internațional de conducere, document ce scutește șoferii care merg în anumite țări străine să dețină o copie legalizată a permisului național de conducere, poate fi eliberat, dar doar teoretic deocamdată, și de Direcția permise de conducere și înmatriculări, nu doar de asociația Automobil Club Român (ACR), ca până acum. Pentru ca măsura să se poată aplica efectiv, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a stabilit, prin intermediul unui ordin apărut recent, mai multe detalii privind permisul de conducere internațional, inclusiv forma, conținutul și procedura emiterii permisului de conducere internațional. Citește articolul
Conține informații relevante despre situația salariilor și impozitarea pensiilor, care pot influența discuțiile cu angajații sau planificarea beneficiilor.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane trebuie să știe despre riscurile pentru sănătate, cum ar fi radonul, pentru a asigura un mediu de lucru sigur și pentru a informa angajații despre pericolele potențiale.
Ministerul Sănătății vrea să stabilească, printr-un proiect de hotărâre pus recent în dezbatere, o strategie de informare, educare şi comunicare pentru sensibilizarea populaţiei şi informarea factorilor locali de decizie, a angajatorilor şi a angajaţilor cu privire la riscurile prezentate de radon, gaz radioactiv natural, ce se acumulează în spațiile închise, atât în locuințe, cât și în spațiile de lucru, și care poate genera o serie de probleme de sănătate. Citește articolul
Prezintă un nou tip de beneficiu pe care firmele îl pot da angajaților, ajutând departamentul să îmbunătățească pachetul salarial, să motiveze și să rețină personalul.
Pentru a putea oferi angajaților ca beneficiu tichete cu care aceștia să-i plătească pe cei care le prestează diverse activități casnice, e necesară încheierea unei convenții cu agenția de ocupare a forței de muncă, iar modelul contractului este cuprins într-un ordin ce tocmai a apărut în Monitorul Oficial. Citește articolul