Schimbă procedura de angajare a cetățenilor ucraineni, iar departamentul de HR trebuie să știe exact cum să îi încadreze legal și corect.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 16 - 22 septembrie 2024. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Este responsabil cu modul în care sunt organizate locurile de muncă, cine raportează cui, descrierea fiecărui post și cum sunt gestionați angajații, de la angajare la eventuala plecare.
Atunci când nu avem reguli precise într-un act normativ, concluzia poate fi că se poate orice, însă nu și atunci când dispozițiile legale sunt interpretate ținând cont de întreg ansamblul normativ care reglementează relațiile de muncă. Un astfel de exemplu îl avem în cazul structurii interne a angajatorilor din sectorul privat, Codul muncii făcând referire, generic, la dreptul angajatorului de a stabili organizarea și funcționarea unității, deci inclusiv la stabilirea structurii interne. Cu alte cuvinte, nu regăsim expres referirea la „organigramă”, dar implicit legislația se referă la ea. Citește articolul
Departamentul de HR gestionează angajații, de la angajare până la încetarea contractului. Articolul detaliază cum pot fi gestionate legal situațiile în care un angajat prestează muncă pentru mai multe companii din grup, prin detașare sau alte contracte, și care sunt riscurile dacă aceste reguli nu sunt respectate.
Libertatea economică este un drept fundamental, iar acesta este recunoscut atât de Constituție, cât și de legislația europeană și internațională, însă relațiile de muncă au reguli clare și peste care nu se poate trece chiar dacă ne aflăm într-o structură complexă de business, în care mai multe persoane juridice au același asociat, acționar sau administrator și între entitățile din grupul de firme se desfășoară anumite activități comune sau strâns legate între ele. Ideea de a „împrumuta” un angajat de la o firmă din grup la alta nu poate să existe făcând abstracție de legislația muncii, nici chiar dacă angajatul n-ar avea o problemă cu asta. Deși detașarea e soluția evidentă, ea nu este adoptată pentru că cele două sau mai multe companii care folosesc munca aceluiași angajat au nevoie, de fapt, fiecare de câte un angajat propriu - dar e mai simplu și mai ieftin să-l utilizeze pe același. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane trebuie să știe cum să modifice legal contractele angajaților (salariu, funcție, program de lucru, etc.) și cum să evite neînțelegerile sau problemele care apar dacă nu se respectă procedurile, cum ar fi formalizarea telemuncii.
Când angajatorul lansează o promisiune către salariat ce vizează un element al contractului de muncă, pe angajat îl ajută doar ca acesta să fie asumat printr-un act adițional, legea impunând acordul părților pe elementele cele mai importante din contractele de muncă - niciun element salarial, nici locul de muncă, felul muncii sau timpul de muncă nu se pot modifica pentru că doar angajatorul vrea asta. Promisiunile verbale sau asumate informal, inclusiv de superiori ierarhici care nici măcar nu pot garanta implementarea celor promise riscă să rămână doar atât: promisiuni. Citește articolul
Acest departament poate fi interesat de modul în care statul recompensează performanța în educație, deoarece poate inspira programe interne de recunoaștere a angajaților sau de susținere a copiilor angajaților la studii.
Printr-o hotărâre de Guvern oficializată miercuri, Executivul a decis să recompenseze financiar absolvenții care au obținut media 10 la evaluarea națională și bacalaureat în 2024. Documentul prevede 2.000 lei pentru elevii de clasa a VIII-a și 5.000 lei pentru liceeni. În 2024, la nivel național, 74 de absolvenți de gimnaziu și 80 de liceeni au obținut media 10. Citește articolul
Departamentul de HR este implicat direct în colectarea și raportarea informațiilor legate de angajați, cum ar fi condițiile de muncă, egalitatea de șanse și drepturile omului, care sunt cerute în raportul de sustenabilitate.
Durabilitatea a devenit în ultimii ani unul dintre principiile de bază care guvernează modul în care economiile și societățile își gândesc și planifică dezvoltarea. La nivelul Uniunii Europene, „Green Deal” creează o platformă esențială de aliniere a statelor, iar inițiativele ulterioare, Fit for 55 și recenta directivă privind raportarea corporativă în materie de sustenabilitate („Corporate Sustainability Reporting Directive” - CSRD), vizând nu mai puțin de 50.000 de companii din întreg spațiul comunitar, vin să asigure o implementare coerentă și unitară. Citește articolul
Departamentul de HR se ocupă de bunăstarea angajaților, de cum se simt la muncă și de prevenirea problemelor precum stresul, epuizarea sau conflictele, care sunt riscuri psihosociale.
În contextul unor proxime discuții la nivelul Agenției Europene de Sănătate și Securitate în Muncă (AESSM) legate de implementarea directivelor europene în materie de SSM, merită să avem o discuție despre cum (nu) a implementat Inspecția Muncii un ghid publicat chiar pe site-ul său în urmă cu șase ani și despre cum România doar bifează aspectele îndeverate la nivel european, dar nu le ia în seamă foarte serios. Citește articolul
Se ocupă de dezvoltarea angajaților și poate fi interesat de cum sunt reglementate sau stimulate programele de formare profesională la nivel național, inclusiv de surse noi de formatori sau metode de calificare, mai ales pentru specialiștii IT ai companiei.
Personalul didactic din domeniul tehnologiei informației și a comunicării (TIC) va putea fi instruit și de experți din sectorul privat, după cum apare într-un proiect legislativ aflat în dezbatere la Senat. Școlile care vor să specializeze profesori în acest domeniu vor putea apela la experți din mediul privat, precum administratori de baze de date, ingineri de sistem, programatori ori manageri de proiect informatic. Citește articolul
Acest departament gestionează angajații și trebuie să înțeleagă noile reguli despre pensiile de invaliditate și capacitatea de muncă, mai ales cum acestea afectează angajații care ar putea avea nevoie de adaptări la locul de muncă sau de asistență pentru pensie.
Printr-un ordin recent publicat al Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP) au fost stabilite, în contextul noii legi a pensiilor, modelele formularelor ce vor fi utilizate în activitatea de expertiză medicală a capacității de muncă. Citește articolul
Departamentul de HR este cel care gestionează dosarele angajaților și foștilor angajați și este adesea solicitat să elibereze adeverințe de venit sau vechime pentru pensie. Prin urmare, trebuie să știe exact ce tip de documente sunt cerute, cum se completează și ce reguli noi apar în legătură cu acestea.
În funcție de valoarea pensiei, pensionarii ar putea beneficia de reducerea la jumătate sau chiar eliminarea costurilor legate de obținerea adeverințelor care le dovedesc veniturile lunare din perioada activă, potrivit unui proiect legislativ ce se află în dezbaterea senatorilor. Citește articolul