Chiar dacă amenda e pentru firmă, problemele vin de la angajați. HR-ul trebuie să înțeleagă riscul pentru a putea stabili cum să-i instruiască pe angajați, cum să monitorizeze activitatea lor și ce măsuri să ia pentru a preveni greșelile care costă firma.
Prevederile din Ordonanța caselor de marcat (OUG 28/1999) referitoare la sancționarea companiilor pentru sumele nejustificate din aceste aparate sunt constituționale, potrivit unei decizii recent oficializate a Curții Constituționale a României (CCR). În esență, este exclusă încălcarea prevederilor constituționale privind economia României și inviolabilitatea proprietății private. Chiar dacă numai casierul este cel vinovat de sumele nejustificate, această faptă este în interesul angajatorului său. Citește articolul
Articolul oferă informații despre finanțări care pot susține programe de sănătate mentală, training pentru angajați și îmbunătățirea condițiilor generale de muncă, toate aspecte de interes pentru gestionarea resurselor umane.
Promovarea unui mediu de lucru sigur și sănătos nu este doar o obligație legală, ci și o oportunitate strategică pentru companii de a îmbunătăți productivitatea și a reduce costurile legate de accidentele de muncă și bolile profesionale. În contextul european, există o serie de programe de finanțare care susțin inițiativele legate de sănătate și securitate în muncă (SSM), oferind companiilor, instituțiilor și altor entități acces la resurse financiare considerabile. Citește articolul
Se ocupă direct de angajații trimiși să lucreze în alte țări, de la informarea lor corectă, la stabilirea salariilor, a indemnizațiilor și a cheltuielilor de masă, cazare sau transport.
Pe lângă aspectele minimale ce trebuie să facă obiectul unei informări prealabile a angajaților ce vor lucra în străinătate, reglementarea detașărilor transfrontaliere în alte state europene obligă la oferirea unor informații esențiale cu privire la componența remunerației, acoperirea cheltuielilor și alte drepturi specifice, nerespectarea acestei obligații de informare putând atrage amenzi semnificative. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de evaluarea performanței angajaților, de gestionarea muncii de acasă și de asigurarea condițiilor necesare. Este vital să înțeleagă cum deciziile instanței pot afecta procedurile interne și relațiile cu angajații.
Evaluările privind obiectivele de performanță pot fi contestate în instanță din perspectiva legalității procedurii de evaluare. Într-o speță în care angajatorul nu a adaptat obiectivele la condițiile reale de muncă și nu a respectat pe deplin drepturile și responsabilitățile impuse de Codul muncii, judecătorii au ajuns să anuleze o evaluare realizată deficitar, care nu putea reflecta în mod obiectiv performanța angajatului. Citește articolul
HR-ul gestionează relațiile cu angajații, programele de lucru și respectarea drepturilor acestora. Articolul le oferă informații esențiale despre dreptul la odihnă și viață privată al angajaților, ajutând la crearea unor politici interne corecte.
Parlamentul European a propus, acum mai bine de trei ani, o directivă privind dreptul la deconectare, care ar permite angajaților să fie inaccesibili în afara orelor de lucru fără a fi penalizați, un drept recunoscut în prezent doar de câteva state membre ale Uniunii Europene (UE), precum Franța și Belgia. Această reglementare vizează asigurarea unui echilibru între viața profesională și cea personală, echilibru care e reflectat însă demult de norme internaționale, europene și naționale, dar care este adesea ignorată de angajatori, ceea ce conduce la abuzuri și la sancționarea angajaților când nu e cazul. Deși legislația existentă limitează timpul de muncă și garantează concediile, constrângerile impuse de unele firme sau instituții/autorități complică respectarea unui principiu fundamental. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane poate folosi aceste informații pentru a-i informa pe angajații tineri, stagiari sau potențiali candidați care sunt încă studenți despre beneficiile de transport la care aceștia sunt eligibili conform legii. Această informare poate sprijini eforturile de atragere și menținere a tinerelor talente în cadrul companiei.
Începând cu octombrie 2025, studenții români care urmează cursurile unei universități din străinătate vor beneficia de tarife reduse la transportul feroviar sau naval atunci când sunt în țară, potrivit Legii învăţământului superior. Reducerea va fi însă mai mică decât cea aplicată studenților din țară, respectiv de 50% din prețul biletelor de tren. Citește articolul
Articolul analizează eficacitatea programelor de dezvoltare a angajaților (upskilling/reskilling), identifică nevoile de competențe (digitale, AI, soft skills) și subliniază importanța adaptării strategiilor de învățare pentru a răspunde cerințelor pieței. Toate acestea sunt aspecte centrale pentru gestionarea și dezvoltarea personalului.
Actualizarea continuă a competențelor este esențială pentru a rămâne competitivi în peisajul profesional dinamic de astăzi, însă doar 65% dintre angajați văd aplicabilitatea directă în rolurile lor actuale – este principala concluzie a studiului realizat recent de EY privind necesitatea upskilling-ului și reskilling-ului în rândul forței de muncă. Citește articolul
Departamentul de HR trebuie să fie informat despre noile scutiri fiscale care pot afecta veniturile angajaților, pentru a le oferi informații corecte și pentru a asigura o procesare corectă a salariilor și beneficiilor.
Alături de adulții cu dizabilități, și părinții ori reprezentanţii legali ai copiilor cu handicap grav sau accentuat ar putea beneficia de scutire de la plata impozitului pe venit sau a contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS), potrivit unui proiect legislativ adoptat luni la Senat. Citește articolul
Se ocupă de angajarea și plata oamenilor, inclusiv de taxele și contribuțiile sociale aferente salariilor. Articolul arată riscurile atunci când aceste plăți nu sunt făcute corect.
Inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au identificat recent cazul unei companii de ridesharing care nu-și îndeplinise deloc obligațiile fiscale. Prin urmare, s-a făcut o impunere suplimentară atât pentru impozit micro și TVA, cât și pentru taxe salariale. Citește articolul
Acest departament gestionează angajații și programele lor de lucru. Este esențial să înțeleagă cum poate schimba legal orarul de muncă, cum să răspundă cererilor angajaților și cum să evite greșelile care pot duce la procese.
Modificarea unilaterală a orarului, făcută de azi pe mâine și la nivel informal, este un abuz din partea angajatorului. Ca atare, refuzul angajaților de a se supune noilor reguli n-ar trebui să fie o surpriză pentru angajator. Cât despre sancțiunea desființării postului doar pentru a fi reînființat la scurt timp, în contextul refuzului unui angajat de a veni la noul program, e limpede că nu vorbim decât despre o altă neregulă în raport cu legea - una care-l poate costa pe angajator destui de mulți bani la final. Citește articolul