Oferă informații esențiale despre cum pot angajații (actuali sau viitori pensionari) să cumuleze pensia cu salariul sau alte venituri, ajutând la consilierea personalului și la gestionarea politicilor interne legate de angajare după pensionare.
Noua lege a pensiilor a intrat în vigoare la începutul lunii și a adus mai multe noutăți, inclusiv un nou mod de calcul al pensiilor. Astfel, acum, după ce gradele de invaliditate au fost redefinite, pensionarii de invaliditate pot cumula pensia cu alte venituri, indiferent de gradul la care sunt încadrați. În acest context, Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) a făcut recent o serie de precizări legate de cumulul pensiilor cu alte venituri. Citește articolul
Este esențial pentru departamentul care angajează și gestionează personalul să știe exact cum poate încheia o relație de muncă în perioada de probă, respectând legea și fără complicații.
Încetarea contractului de muncă în perioada de probă printr-o simplă notificare, fără preaviz și fără motivare, oferă atât angajatorului, cât și salariatului, o flexibilitate sporită, fără a impune obligația unei evaluări formale sau a unei cercetări disciplinare. Cu toate acestea, angajatorul trebuie să respecte procedurile de notificare și să acționeze cu bună-credință, desigur, evitând să abuzeze de acest drept. Citește articolul
Departamentul de HR gestionează beneficiile angajaților, inclusiv tichetele de masă. Ei trebuie să știe noua valoare pentru a actualiza plățile, a informa angajații și a se asigura că beneficiul este acordat corect.
În al doilea semestru al anului, dar și în primele două luni din 2025, valoarea maximă a unui tichet de masă va crește cu patru bani față de actuala valoare și va ajunge la 40,04 lei, potrivit unui ordin oficializat marți, prin publicarea în Monitorul Oficial. Citește articolul
Departamentul de HR este interesat de modificările din sistemul de sănătate care pot afecta accesul angajaților la servicii medicale esențiale (medici de familie, consultații, analize) și, implicit, beneficiile de sănătate oferite de companie.
O hotărâre apărută joi vizează asigurarea accesului neîntrerupt la servicii medicale ale asiguraților și predictibilitatea prețurilor furnizorilor de echipamente medicale. Documentul dispune menținerea valorile punctelor “per capita” și pe serviciu medical pentru trimestrul IV 2024 și majorează valoarea punctului pe serviciu medical în ambulatoriu de la 4,5 la 5 lei. Citește articolul
Departamentul de HR se ocupă de gestionarea beneficiilor oferite angajaților, cum ar fi tichetele culturale. Ei trebuie să știe exact ce sumă se acordă pentru a le distribui corect și pentru a informa angajații.
Un ordin apărut chiar azi în Monitorul Oficial stabilește majorarea sumei acordate pentru tichetele culturale cu 10 lei, începând cu al doilea semestru al anului 2024. Noile valori se vor aplica până în martie 2025. Citește articolul
Pentru că se ocupă direct de beneficiile angajaților, inclusiv cine primește tichete de masă și în ce situații.
Din octombrie, valoarea maximă a unui tichet de masă crește cu patru bani - ajungând astfel la 40,04 lei. Majorarea aceasta, realizată prin ordin de ministru, nu reprezintă altceva decât o indexare ce trebuie realizată pentru că așa scrie în lege, chestiune care se întâmplă semestrial și care, în unii ani, a presupus creșteri de un ban sau nicio creștere. Deși această majorare a valorii maxime a tichetului este intens criticată în spațiul public, trebuie amintite două lucruri deosebit de importante care pare că le scapă criticilor: o dată, niciun angajator din mediul privat nu e obligat să acorde tichete de masă și, în al doilea rând, cei care acordă nu sunt obligați să dea tichete de 40,04 lei, acest plafon fiind impus într-un context fiscal, de fapt. Citește articolul
Se ocupă direct de salariile și beneficiile angajaților, de regulile interne ale firmei și de modul în care se fac plățile, inclusiv în situații de plecare din firmă.
Ignorarea celor mai elementare dispoziții juridice nu ne mai surprinde, din păcate, nici după 112 ani de la adoptarea primului Cod al muncii (1912) - și chiar e necesar să ne ducem atât de mult în spate ca punct de referință în cazul de față. De expresia „regulile casei” în cadrul relațiilor de muncă e prima oară când aud/citesc și tot prima oară aud și de situația în care dreptul legitim de a demisiona l-ar pune pe angajat în postura de a pierde dreptul la tichete de masă. Citește articolul
Chiar dacă nu e direct legat de legislația muncii, subiectul drogurilor în societate poate influența regulile interne ale firmei și siguranța la locul de muncă, mai ales în contextul preventiv sau al politicilor de conduită a angajaților.
O propunere legislativă pentru modificarea legii privind prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri a fost recent depusă spre dezbaterea Senatului. Măsura urmărește să îmbunătățească eficacitatea luptei împotriva traficului de droguri prin reducerea termenului pentru înscrierea unor noi substanțe cu efecte psihoactive, diferențierea sancțiunilor pentru consumul de droguri față de traficul de droguri și introducerea unor prevederi specifice pentru prevenirea eludării legii. Citește articolul
Acest departament este interesat de obligațiile legale ale companiei față de angajați în ceea ce privește siguranța la locul de muncă și de modul în care evenimentele grave, cum ar fi accidentele, pot afecta angajații și pot duce la investigații și responsabilități legale.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a pronunțat joi o hotărâre importantă într-o cauză ce implică România, decizia fiind luată în urma întrebărilor adresate CJUE de Curtea de Apel Brașov, în cadrul unei proceduri penale ce vizează responsabilitatea unui angajat în urma unui incident tragic petrecut la locul de muncă. Mai exact, CJUE a stabilit că dreptul UE se opune legii unui stat membru în temeiul căreia, potrivit curții sale constituționale, hotărârea judecătorească definitivă a unei instanțe de contencios administrativ privind un „accident de muncă” are autoritate de lucru judecat în fața instanței penale, dacă această lege împiedică rudele victimei să fie ascultate. Citește articolul
Se asigură de bunăstarea și sănătatea angajaților, iar modificările în accesul la servicii medicale esențiale (precum cele pentru boli cronice sau oncologice și în caz de calamități) sunt importante pentru a înțelege sprijinul medical disponibil pentru personal.
Printr-o hotărâre adoptată miercuri și publicată azi în Monitorul Oficial, Guvernul a stabilit modificarea contractului-cadru din sănătate, printre altele stabilindu-se că, în situații deosebite, cum au fost, de pildă, inundațiile recente, cei ce rămân fără prescripțiile medicale pot primi altele pentru aceeași perioadă. Citește articolul