avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 748 soluții astăzi
Acasă Departament: Resurse Umane (HR)

Departament: Resurse Umane (HR)

ACCES PREMIUM

O companie, amendată pentru monitorizarea prin GPS a mașinii utilizate de angajat. Care au fost încălcările GDPR

Departamentul de HR este responsabil de relația cu angajații și trebuie să știe cum să comunice și să implementeze corect politicile de monitorizare, asigurându-se că drepturile angajaților nu sunt încălcate.

Cristian Stanescu în GDPR & Protecția datelor personale
Redactor, avocatnet.ro
4 Octombrie 2024 | 1 | 6006 | Timp de citire: 2 min.

Monitorizarea GPS a angajaților, fie și prin dispozitivele instalate pe mașinile de serviciu, poate genera riscuri semnificative pentru firme din perspectiva Regulamentului General privind Protecția Datelor (GDPR). Angajatorii care doresc să implementeze astfel de sisteme trebuie să se asigure că respectă prevederile GDPR și că iau toate măsurile necesare pentru a proteja datele personale ale angajaților lor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dobândirea competențelor digitale în următorii cinci ani: Formarea profesională la nivel de companii rămâne principalul mod de a ajuta forța de muncă existentă

Articolul vorbește despre planurile statului de a crește nivelul de competențe digitale în rândul angajaților, despre programe de formare și finanțări disponibile, precum și despre legislația legată de obligația angajatorului de a asigura instruirea personalului. Este important pentru HR să știe cum își poate sprijini angajații să se adapteze cerințelor digitale și cum poate accesa fonduri pentru asta.

avocatnet.ro în Resurse umane
4 Octombrie 2024 | 932 | Timp de citire: 4 min.

Săptămâna aceasta, Guvernul a avut pe ordinea de zi Planul Național de Acțiune privind Deceniul Digital 2030, care vizează transformarea digitală a României în concordanță cu angajamentele UE, axându-se pe dezvoltarea competențelor digitale și sprijinirea IMM-urilor prin acces la fonduri pentru formare. Cu doar 28% din populație având competențe digitale de bază, planul include măsuri pentru reducerea acestui decalaj (ținta fiind 80% până în 2030), amintind că ne confruntăm cu provocări precum lipsa specialiștilor în domeniul IT. Guvernul arată înspre nevoia de a specialiști în domeniu și vorbește de oferirea unor salarii competitive pentru angajații din IT în sectorul public. Finanțări pentru acoperirea cheltuielilor cu formarea sunt deja în mișcare, dar e nevoie de o strategie mult mai amplă de atât. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proiect: Indemnizația de creștere să fie stabilită în funcție de numărul copiilor, iar valoarea maximă să poată ajunge la 9.000 lei

Acest departament este interesat de modificările legislative propuse (chiar dacă proiectul a fost clasat) care privesc concediile și indemnizațiile de creștere a copilului, deoarece acestea ar fi influențat direct beneficiile oferite angajaților și modul în care sunt gestionate absențele legate de maternitate/paternitate. Este esențial pentru HR să fie la curent cu astfel de inițiative pentru a informa corect angajații și a gestiona politicilor interne.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
3 Octombrie 2024 | 4 | 12737 | Timp de citire: 2 min.

O recentă propunere legislativă vizează creșterea natalității prin stimularea familiilor cu mai mulți copii. Proiectul de lege depus la Senat în acest sens introduce anumite măsuri financiare pentru a sprijini familiile cu copii. Inițiatorii justifică inițiativa prin necesitatea economică a creșterii natalității, care nu se poate transpune altfel decât prin încurajarea familiilor să aibă mai mulți copii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ziua Mondială a Animalelor: O serie de măsuri care să reducă abandonul și comercializarea ilegală a animalelor, puse în dezbatere

Informațiile despre evaluarea psihologică pentru deținătorii anumitor rase de câini pot fi relevante pentru politici interne, mai ales dacă angajații vin cu animale de companie la birou sau dacă compania are programe legate de sănătatea și bunăstarea angajaților, care pot include și aspecte legate de animalele de companie.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
3 Octombrie 2024 | 1 | 1331 | Timp de citire: 2 min.

Mai multe acte normative din domeniu protecției animalelor și a gestionării câinilor ar putea fi modificate în următoarea perioadă, potrivit unei inițiative legislative aflate în dezbaterea senatorilor, astfel încât atât abandonul animalelor, cât și comercializarea ilegală a acestora să se reducă, iar polițiștii să poată interveni mai ușor în cazurile ce privesc protecția animalelor. În 4 octombrie se sărbătorește anual Ziua Mondială a Animalelor, care este o zi de acțiune pentru drepturile animalelor și bunăstarea acestora. Citește articolul

ACCES GRATUIT
LIVE.AVOCATNET.RO

De la ora 11.00, urmărește live, pe avocatnet.ro, evenimentul ”Roluri critice în organigrama unei companii - Ghid practic pentru desemnarea corectă a persoanelor responsabile impuse de legislație”

Departamentul de HR este direct interesat de cum se numesc, se organizează și se dezvoltă angajații care au anumite roluri cheie în firmă, cum ar fi cele legate de hărțuire, egalitate de șanse sau disciplină, și cum să gestioneze responsabilitățile acestora.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
3 Octombrie 2024 | 690 | Timp de citire: 2 min.

Toate companiile din România se confruntă în ultimii ani cu o creștere semnificativă a obligațiilor legale privind numirea unor responsabili desemnați pentru conformarea în domenii esențiale. De la protecția datelor și egalitatea de șanse, la prevenirea hărțuirii, asigurarea integrității sau efectuarea corectă a cercetărilor disciplinare, legislația impune, sub riscul unor sancțiuni severe, din ce în ce mai multe roluri obligatorii pentru a asigura conformitatea organizațiilor cu cadre normative specifice. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cerința de a fi disponibil în timpul concediului de odihnă e abuzivă și angajații au dreptul să refuze să muncească în vacanță

HR-ul gestionează concediile angajaților și trebuie să știe exact ce permite legea despre lucrul în timpul concediului și cum poate afecta acest lucru starea de bine a angajaților.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
3 Octombrie 2024 | 1237 | Timp de citire: 3 min.

În SUA, conceptul de „workation”, care se referă la cei care lucrează din vacanță, e tot mai des adus în discuție, dar legislația americană este considerabil diferită de cea din Europa, unde angajații beneficiază de dreptul la concediu anual plătit recunoscut tuturor. Cei care lucrează în concediu se confruntă adesea cu burnout și stres crescut, iar ideea în sine de a lucra atunci când se presupune că trebuie să-ți refaci capacitatea de muncă este o aberație. Cu toate acestea, angajații mai tineri și cei în funcții de conducere aleg să nu se deconecteze în vacanță. Angajații care refuză însă orice activitate în vacanță nu ar putea fi, conform legii române, nici sancționați, nici evaluați pe acest criteriu și cu atât mai puțin concediați pe acest unic motiv. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Mii de ore peste program și un CCM care legitimează munca suplimentară în situații nelegale

Oferă informații cheie despre cum trebuie gestionate orele suplimentare, plata acestora și drepturile angajaților, pentru a evita greșelile în relația cu salariații și a respecta contractele colective de muncă.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
3 Octombrie 2024 | 1 | 4393 | Timp de citire: 3 min.

Miile de ore suplimentare adunate într-o perioadă de 25 - 30 de luni de muncă reprezintă o chestiune (un abuz) cu care ne-am mai întâlnit, indiferent că vorbim de angajații de la privat sau din sistemul public. Reperele esențiale legate de timpul de muncă, de repaus, scopul și condițiile de efectuare a muncii suplimentare, cel mai adesea complet trecute cu vederea. În speța pe care o avem azi în față însă cel mai șocant aspect e chiar o prevedere din contractul colectiv de muncă, prin care părțile, cu încălcarea flagrantă a legii, au decis să legitimeze munca suplimentară în situații aproape absurde. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Proiect de lege

Măsuri propuse pentru încurajarea întoarcerii în țară a românilor din străinătate: Programe de finanțare, ajutoare financiare și facilități fiscale

Articolul prezintă o serie de beneficii (ajutor de relocare, reduceri fiscale) și programe guvernamentale destinate românilor care se întorc în țară, informații esențiale pentru strategiile de recrutare și pentru stabilirea pachetelor de compensații și beneficii pentru potențialii angajați repatriați.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
2 Octombrie 2024 | 6 | 6736 | Timp de citire: 3 min.

Pentru a facilita întoarcerea în țară a românilor plecați la muncă peste hotare, mai mulți parlamentari propun, prin intermediul unui proiect legislativ aflat în dezbatere la Senat, introducerea programe de finanțare și facilități pentru dezvoltarea mediului antreprenorial, dar și ajutoare, facilități sau scutiri fiscale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Pot lucra în regim de telemuncă de la sediul altui angajator?

Oferă claritate despre cum se pot organiza contractele de muncă la distanță (telemuncă), ce condiții trebuie respectate și ce probleme pot apărea pentru angajat și angajator, inclusiv situații neobișnuite precum lucrul din sediul altei firme, sau dacă există conflicte de interese.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
2 Octombrie 2024 | 1 | 1414 | Timp de citire: 2 min.

Întrebarea din titlu indică un aspect adesea ignorat în cazul celor care lucrează de acasă - alegerea locului desfășurării activității. Deși sintagma din Legea telemuncii („în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator”) oferă flexibilitate, în realitate, acest „alt loc” nu ar putea fi chiar oriunde; mai precis, n-ar putea fi biroul/sediul altui angajator. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Date pe înțelesul tuturor

Achizițiile publice, între responsabilitate socială și austeritate fiscală. De ce paradigma atribuirii doar pe baza criteriului prețului cel mai mic trebuie să dispară

Articolul abordează subiecte precum drepturile angajaților, salarizarea corectă, negocierile colective și rolul sindicatelor, toate fiind în centrul preocupărilor departamentului de HR.

Radu Stochița în Aspecte juridice
Cercetător,
2 Octombrie 2024 | 859 | Timp de citire: 5 min.

În România, 86% din achizițiile publice sunt atribuite doar pe criteriul prețului cel mai mic. Între timp, la nivel european se discută nevoia schimbării regulilor achizițiilor publice pentru a încuraja crearea de locuri de muncă adecvate. Recent, sindicatele europene au protestat la Bruxelles susținând că proiectele publice ar trebui să favorizeze firmele care respectă niște standarde minime în ceea ce privește forța de muncă și asigură locuri de muncă de calitate.  Citește articolul