Se ocupă direct de dezvoltarea abilităților digitale ale angajaților și de programele de instruire în noile tehnologii menționate în articol.
Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) a inițiat proiectul „Competențe în tehnologii avansate pentru IMM-uri”, finanțat prin PNRR, ca măsură de sprijin pentru dezvoltarea competențelor digitale a IMM-urilor, în contextul în care România ocupă locul 27 din 28 de state în clasamentul DESI 2020 în ceea ce privește competențele digitale în mediul privat. Citește articolul
Articolul detaliază reguli noi privind timpul de odihnă al șoferilor, obligativitatea ca aceștia să se întoarcă acasă periodic și statutul lor de lucrători detașați, aspecte esențiale pentru gestionarea personalului.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a pronunțat vineri o decizie semnificativă în dosarele conexate reprezentând opozițiile mai multor state membre UE la adresa măsurilor din Pachetul Mobilitate. CJUE a confirmat în mare măsură valabilitatea reglementărilor adoptate de Parlamentul și Consiliul UE în 2020, dar a anulat o obligație esențială din pachetul de măsuri: aceea a întoarcerii vehiculelor la fiecare opt săptămâni la centrul operațional. Decizia afectează în mod direct companiile de transport rutier din statele membre ale UE, inclusiv România, care se află printre contestatarii pachetului. Citește articolul
Articolul abordează subiecte direct legate de angajați, cum ar fi prima de carieră (un beneficiu important) și regulile privind răspunderea materială a personalului pentru pagube, aspecte esențiale pentru gestionarea personalului și a beneficiilor salariale.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 30 septembrie - 6 octombrie 2024. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Acest departament se ocupă de siguranța și instruirea angajaților. Planurile de acțiune în caz de cutremur implică instruirea personalului pentru a ști cum să reacționeze în caz de urgență.
Instituțiile publice din țara noastră vor trebui să elaboreze și să implementeze un plan de acțiune în caz de cutremur, care să conțină proceduri clare pentru evitarea pericolelor ce ar putea afecta persoanele aflate în interiorul sau în preajma clădirilor administrate de acestea în cazul unui seism, după cum este prevăzut într-un proiect legislativ aflat în dezbaterea parlamentarilor. Citește articolul
Este esențial pentru HR deoarece abordează modul în care munca la distanță și cea hibridă afectează angajații (beneficii, provocări emoționale, relații interumane) și cum trebuie gestionate aceste aspecte prin politici interne și contracte pentru a asigura bunăstarea echipei și reglementarea programelor de lucru.
Modelul de muncă hibrid este probabil cel mai utilizat în actuala paradigmă de muncă, oricare ar fi proporția zilelor de muncă petrecute în afara sediului angajatorului. Deși pare cea mai avantajoasă formulă de lucru pentru a asigura flexibilitatea mult râvnită de angajați în prezent, munca în regim hibrid vine și cu unele provocări. Una dintre ele e chiar diluarea responsabilităților de sănătate și securitate în muncă (SSM). Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane are nevoie de aceste informații pentru a putea răspunde întrebărilor angajatelor referitoare la condițiile de pensionare anticipată și pentru a le oferi sprijin în procesul de obținere a beneficiilor la care au dreptul.
Noua lege a pensiilor, intrată în vigoare la începutul lunii trecute, aduce o veste bună pentru mamele care au crescut copii, fie ei biologici sau adoptați. Legea recunoaște, în premieră, în mod egal, atât maternitatea biologică, cât și actul adopției, oferind mamelor care au înfiat un copil și care îndeplinesc anumite condiții posibilitatea de a ieși mai devreme la pensie. Citește articolul
Oferă informații esențiale despre cum sunt afectate pensiile angajaților (în special cele de invaliditate sau anticipate) de noua lege, pentru a putea oferi sprijin și răspunsuri corecte salariaților privind drepturile lor de pensionare.
Pensiile sunt reglementate, de la începutul lunii, printr-o nouă lege, care a schimbat modul de calcul al pensiilor și a eliminat pensia anticipată fără penalizări, printre altele. Pentru a răspunde unor întrebări primite în ultima perioadă, Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) face o serie de precizări în legătură cu trecerea la pensie de vârstă în cazul pensiilor de invaliditate și anticipate ori anticipate parțiale ce au fost stabilite potrivit legislației vechi. Citește articolul
Departamentul de HR se ocupă direct de gestionarea contractelor de muncă, de programul de lucru al angajaților și de condițiile lor de lucru, fiind esențial să înțeleagă implicațiile legale și practice ale unor situații ca cea descrisă, inclusiv aspectele legate de orele lucrate și drepturile angajaților.
Un angajat are patru contracte de muncă - unul cu societatea și alte trei cu filialele - și este, peste noapte, pus în fața opțiunii de a semna un nou contract, de data asta „unificat”, cu salariul redus, sub amenințarea demisiei. Deși juridic angajatul are dreptul să aibă mai multe contracte atâta vreme cât ele nu se suprapun, realitatea conform căreia un angajat cumulează 20 de ore de muncă într-o zi e greu „de înghițit”, inclusiv pe termen scurt. Admițând, de dragul exercițiului, că lucrurile stau așa, ajungem la întrebarea: pot fi angajatorii sancționați? Citește articolul
Acest departament se ocupă cu toate aspectele legate de angajați, inclusiv regulile despre cum pot fi trași la răspundere dacă produc pagube companiei în timpul serviciului și modul în care se stabilesc și se recuperează aceste pagube.
Instrucțiunile Ministerului Afacerilor Interne (MAI) referitoare la condițiile și procedurile pentru determinarea răspunderii materiale a personalului din cadrul instituției au fost recent oficializate. Acestea acoperă o gamă largă de subiecte, inclusiv categoriile de personal supuse răspunderii, tipurile de daune și procedurile de investigare și recuperare a pierderilor. Noile prevederi se aplică începând din 6 octombrie. Citește articolul
Acest departament gestionează foarte multe informații personale despre angajați (salarii, contracte, date medicale etc.) și trebuie să știe cum să le protejeze corect pentru a nu pune în pericol viața privată a oamenilor și a respecta legislația.
Într-o decizie recentă, Biroul Comisarului pentru Informații (ICO) din Marea Britanie a aplicat o amendă record de 750.000 de lire sterline Serviciului de Poliție din Irlanda de Nord (PSNI) pentru o încălcare gravă a variantei din UK a GDPR. Această sancțiune, echivalentul a aproximativ 4,3 milioane de lei, vine ca urmare a unui incident în care datele personale ale aproximativ 9.483 de ofițeri și angajați ai PSNI au fost expuse public. E un caz din care ar trebui să reținem câteva lucruri interesante. Citește articolul