Oferă informații esențiale despre cum pot fi structurate beneficiile extrasalariale pentru angajați (cum ar fi voucherele sau sprijinul pentru educație), respectând noile reguli fiscale, și cum afectează acestea pachetele salariale.
În plafonul global lunar de 33% pentru diversele beneficii extrasalariale primite de angajați care au un regim de netaxare, Guvernul a decis ca, începând cu 1 ianuarie, să intre două noi sume. Totodată, două tipuri de avantaje listate în cod actualmente au fost modificate prin recenta „ordonanță-trenuleț”. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu angajarea și gestionarea personalului. Este esențial să știe cum se recunosc oficial calificările obținute în alte țări, pentru a putea angaja corect specialiști (în acest caz, personal didactic universitar) cu studii făcute în străinătate și a le integra conform noilor norme.
Ministerul Educației (ME) a stabilit, printr-un ordin oficializat miercuri, înlocuirea anterioarei metodologii de recunoaștere automată, de către instituțiile de învățământ superior, a funcțiilor didactice din învățământul universitar obținute în străinătate. Noua metodologie aduce, de pildă, renunțarea la copia şi traducerea legalizată în cazul dovezii schimbării numelui la întocmirea dosarului de recunoaștere. Citește articolul
Oferă informații esențiale despre cum se calculează salariile și contribuțiile sociale pentru angajați (în special din IT, construcții și agricultură), afectând direct administrarea personalului și modul în care sunt gestionate beneficiile, cum ar fi contribuțiile la pensii private.
OUG nr. 115/2023 aduce clarificări privind aplicarea facilităților fiscale pentru angajații din sectoarele speciale. Aceasta se referă la aplicarea scutirii de impozit și a procentului redus de CAS în cazul în care angajatul trece de la un angajator la altul în timpul aceleiași luni. De asemenea, OUG-ul aduce modificări și în privința opțiunii pentru plata integrală a CAS, stabilind că angajatorul poate decide regulile privind opțiunea și revenirea asupra opțiunii prin regulament intern sau un document separat. Aceste prevederi se aplică începând cu veniturile lunii ianuarie 2024 însă. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este interesat de acest tip de conținut deoarece se preocupă de bunăstarea angajaților, mai ales a tinerilor, care pot fi beneficiarii acestor locuințe. Informațiile despre criterii și eligibilitate îi ajută să înțeleagă mai bine nevoile personalului, să răspundă la întrebări și să sprijine angajații în aspecte relevante ale vieții lor, contribuind la atragerea și retenția talentelor.
Criteriile ce se folosesc atunci când se stabilește ordinea în care sunt date spre închiriere locuințele construite prin Agenția Națională pentru Locuințe (ANL) au fost modificate marți, odată cu apariția unei hotărâri de Guvern în acest sens. Astfel, pentru locuințele realizate pe terenuri aflate în proprietatea județului, solicitanții de locuințe ANL trebuie să dovedească de-acum că au domiciliul în respectivul județ de cel puțin un an, iar când vine vorba despre îndeplinirea condiției privind nedeținerea unei alte locuințe, se iau în calcul casele deținute în întreg județul, indiferent de localitate. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de programul de lucru al angajaților, de calcularea și plata corectă a bonusurilor pentru munca în weekend și de asigurarea că angajații sunt tratați corect, conform legii.
Repausul săptămânal este de 48 de ore consecutive, de regulă sâmbăta și duminica, potrivit Codului muncii, iar cei care trebuie să lucreze în weekend sunt îndrituiți la un spor special. Când legea nu oferă însă un interval de referință ori un minim de la care să plătească acest spor, cum stabilim ce e decent sau corect pentru a remunera angajatul? O scurtă discuție pe tema sporurilor de weekend, plecând de la exemplul unui spor derizoriu, în episodul 5 al podcastului despre realitățile de pe piața muncii. Citește articolul
Departamentul de HR este direct interesat de acest articol deoarece vorbește despre adaptabilitate, o abilitate esențială pe care o caută la angajați și pe care încearcă să o dezvolte în cadrul companiei, prin programe de instruire și dezvoltare.
Adaptabilitatea la schimbare este cea mai solicitată competență solicitată de angajatori în statele membre, inclusiv în România, conform anunțurilor online analizate de Eurostat. Citește articolul
Secțiunea despre impactul inteligenței artificiale asupra pieței muncii, a concedierilor și a modului în care se va reașeza forța de muncă în viitor este direct relevantă pentru planificarea strategică a resurselor umane, gestionarea talentelor și adaptarea la noile tehnologii.
Avansul Bursei de Valori București pare de neoprit, în perioada premergătoare sărbătorilor de iarnă. Când toată lumea se pregătea pentru o perioadă lungă cu dobânzi ridicare, Jerome Powell, președintele Federal Reserve, a venit, săptămâna trecută, cu declarații surprinzătoare: nu e deloc exclus ca, de la anul, costul creditării să scadă. Angajații Nvidia, designerul de procesoare grafice a cărui valoare a explodat de pe urma avântul AI, s-au îmbogățit atât de mult de pe urma aprecierii acțiunilor, încât nu prea mai au chef să muncească. Iar salariații altor companii se zbat pentru supraviețuire. Despre aceste subiecte multe altele, în sinteza bursieră a săptămânii, oferită de partenerii noștri de la Investimental. Citește articolul
Această schimbare afectează direct modul în care sunt plătite și taxate sumele acordate angajaților pentru munca de acasă (telemuncă), influențând salariile nete și contractele de muncă.
Introdusă acum trei ani, prin Legea nr. 296/2020, scutirea de taxe salariale pentru cei până la 400 de lei pentru acoperirea cheltuielilor cu telemunca dispare din Codul fiscal, de la 1 ianuarie 2024. Citește articolul
Articolul discută cum inteligența artificială poate fi folosită în resurse umane (HR), dar și riscurile, cum ar fi discriminarea în procesul de recrutare, ajutând la decizii etice și corecte în departament.
Termenul de inteligență artificială (IA), sau acronimul său "AI" (artificial intelligence) din limba engleză, a ajuns un loc comun pentru noi, astăzi. Îl auzim în presă, de la oameni îngrijorați de viitorul posibilei automatizări a muncii lor. Îl auzim de la pasionații de tehnologie, care spun că această tehnologie va schimba omenirea. Și îl mai auzim și de la elevi și studenți, spunând că ChatGPT le face viața mai ușoară (prea ușoară, se tem unii). Citește articolul
Articolul este foarte important pentru acest departament, deoarece detaliază cum Inspecția Muncii își va moderniza controalele în domeniul relațiilor de muncă și al angajaților. Se menționează digitalizarea interacțiunilor, transmiterea electronică a documentelor esențiale (cum ar fi cele pentru detașare sau muncă de noapte) și introducerea unui registru de risc al angajatorului, care va evalua conformitatea practicilor de resurse umane. Toate aceste schimbări vor influența direct modul în care acest departament își desfășoară activitatea și interacționează cu autoritățile.
Inspecția Muncii a deschis o consultare publică pentru un proiect tehnic care face parte din reforma activității de control a instituției. Reforma va presupune transformarea digitală a Inspecției Muncii, creșterea transparenței și îmbunătățirea colaborării cu alte instituții publice, implementarea semnăturii electronice și a altor servicii digitale, ce vor aduce îmbunătățiri în calitatea serviciilor oferite salariaților și angajatorilor. Proiectul prevede, printre altele, implementarea unui sistem informatic de control, gestionarea electronică a documentelor și notificărilor și crearea unei platforme centrale pentru documentele emise de Inspecția Muncii. Citește articolul