Gestionarea programului angajaților, a zilelor libere legale și a compensațiilor pentru muncă în zile de sărbătoare, plus simplificarea actelor pentru angajații care lucrează temporar în alte țări.
Dincolo de multiplele modificări fiscale aplicabile din prima zi din 2024, luna ianuarie vine și cu alte chestiuni de interes pentru persoanele juridice și cele fizice - mai multe zile nelucrătoare față de anul precedent, termene fiscale importante și noutăți pentru comercianții online sau pentru angajatori. Iată ce este de știut: Citește articolul
Informațiile despre ajutorul juridic gratuit sunt utile pentru a-i putea informa și susține pe angajați, mai ales pe cei cu venituri mici, dacă au nevoie de asistență legală pentru probleme personale.
Ajutorul public judiciar în materie civilă este o formă de asistență acordată de stat persoanelor fizice care nu au posibilitatea să suporte cheltuielile unui proces. Acest ajutor are ca scop asigurarea dreptului la un proces echitabil și garantarea accesului egal la actul de justiție, pentru realizarea unor drepturi sau interese legitime pe cale judiciară. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este direct responsabil de angajați, de comportamentul lor, de procesul de instruire pentru a se asigura că respectă regulile companiei și drepturile clienților, și de aplicarea sancțiunilor disciplinare atunci când este necesar.
Recent, o decizie a Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) a subliniat importanța respectării drepturilor persoanelor cu dizabilități în ceea ce privește accesul în mijloacele de transport în comun și a decis amendarea a doi șoferi de autobuz din București, care au refuzat să ofere ajutor acestei categorii de pasageri, deși sunt obligați să o facă.
Citește articolulAcest departament este direct responsabil de planificarea programului de lucru al angajaților, a concediilor și a modului în care se recuperează aceste zile libere suplimentare, pentru a asigura buna funcționare a operațiunilor.
Guvernul a stabilit, printr-o hotărâre oficializată recent, adăugarea a trei zile libere suplimentare pentru bugetari celor 17 zile de sărbători legale deja existente anul viitor. Mai exact, Ziua muncii (1 mai) și Sfânta Maria (15 august) vor fi legate de weekend-urile ce le urmează, astfel încât cei care lucrează la stat vor beneficia de câte o minivacanță de patru zile. Similar, liberele aferente Crăciunului de anul viitor (25 și 26 decembrie) vor fi legate de sfârșitul de săptămână care le urmează, însumând o serie de cinci zile libere consecutive. Liberele suplimentare vor trebui însă recuperate. Citește articolul
Departamentul de HR este direct responsabil cu gestionarea beneficiilor angajaților, inclusiv a voucherelor de vacanță, și are nevoie de aceste informații pentru a ști cine este eligibil și care este valoarea beneficiilor conform noilor reglementări.
Odată ce „ordonanța-trenuleț” a apărut în Monitorul Oficial, au apărut în spațiul public mai multe întrebări legate de acordarea voucherelor de vacanță pentru bugetari anul viitor. În realitate, nu această ordonanță e cea care a trasat „soarta” voucherelor pentru bugetari în 2024, ci o lege venită toamna aceasta și care, într-adevăr, arată că unii bugetari nu vor mai primi vouchere de anul viitor. Citește articolul
Pentru a înțelege cum noile reguli influențează salariile, beneficiile angajaților (tichete de masă, vouchere de vacanță, pensii) și planificarea personalului, inclusiv posibilitatea de a lucra mai mult sau de a folosi noi tipuri de angajare.
În acest an au apărut mai multe măsuri ce vizează persoanele fizice și care au termen de aplicare începutul anului viitor. Printre ele se numără majorarea pensiilor, a valorii tichetelor de masă, dar și a punctului-amendă. Citește articolul
Acest departament are nevoie de aceste informații pentru a-i putea informa corect pe angajați despre drepturile lor și pentru a gestiona situațiile delicate legate de decesul unui angajat sau al unui membru al familiei acestuia.
Cuantumul ajutorului de deces se va majora, în 2024, cu 778 de lei, după cum este prevăzut în legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2024, care a fost publicată chiar azi în Monitorul Oficial. În plus, tot în 2024 va intra în vigoare noua lege a pensiilor, care aduce ceva schimbări și în legătură cu ajutorul de deces. Citește articolul
Articolul prezintă modificări importante legate de concedii (creștere copil, îngrijitor, acomodare), indemnizații și drepturile angajaților la revenirea din concediu. De asemenea, abordează prevenirea hărțuirii la locul de muncă și viitoarea directivă privind transparența salarială, aspecte esențiale pentru gestionarea personalului și asigurarea unui mediu de lucru corect.
Din rândul multor modificări aduse în legislația aferentă muncii anul acesta desprindem categoric câteva drepturi noi sau redimensionate în favoarea angajaților: în materia concediilor, în primul rând, dar și a condițiilor de muncă. Citește articolul
Pentru a fi la curent cu regulile de călătorie ale anagaților și pentru a le putea oferi informații corecte dacă au întrebări despre actele lor de identitate și valabilitatea acestora pentru deplasările în interes de serviciu.
În 2024, emiterea cărții electronice de identitate va fi extinsă la nivel național, în condițiile în care acum e posibilă doar în județul Cluj. Cărțile electronice de identitate vor putea fi folosite atât pentru legitimare, cât și ca document de călătorie, alături de pașaport, în țările care le recunosc astfel, în timp ce cărțile de identitate simple, care reprezintă alternativa la actele cu cip (pentru cine nu vrea un document de identitate electronic), vor putea fi folosite doar pentru legitimarea la nivel național. Cărțile de identitate actuale, de fapt, și cele emise până la sfârșitul anului, pot fi folosite în continuare ca document de călătorie, atâta timp cât sunt valabile. Pentru a nu îngrădi dreptul la libera circulație până la punerea în circulație, la nivel național, a cărții electronice de identitate, Guvernul a stabilit, printr-o ordonanță oficializată azi, ca, în continuare, toate cărțile de identitate să poată fi folosite ca document de călătorie, nu doar cele emise până la 31 decembrie, așa cum stabileau regulile anterioare. Citește articolul
Se ocupă de cum sunt angajați oamenii, ce abilități trebuie să aibă și cum își pot dezvolta cariera. Articolul aduce schimbări majore în aceste domenii pentru angajații la stat, iar companiile pot învăța din aceste reforme sau pot înțelege mai bine profilul angajaților din sectorul public.
Pusă în dezbatere în vară, ordonanța de urgență prin care se va modifica și completa Codul administrativ în scopul organizării concursurilor naționale pentru ocuparea unor funcții publice urmează a fost discutat săptămâna trecută la Guvern și a apărut joi în Monitorul Oficial. Citește articolul