avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 726 soluții astăzi
Acasă Departament: Resurse Umane (HR)

Departament: Resurse Umane (HR)

ACCES GRATUIT
Extinderea digitalizării serviciilor consulare

UPDATE Oficial: Titlul de călătorie va fi eliberat și în formă electronică, iar programarea la consulat se va putea face și online

Departamentul de HR este interesat de aceste modificări pentru a-și informa angajații români care lucrează sau călătoresc în străinătate despre noile proceduri de obținere a documentelor de călătorie în format electronic, în special în caz de urgență (pierdere/expirare documente), și despre ușurința accesării serviciilor consulare online. Acest lucru poate simplifica gestionarea situațiilor în care angajații au nevoie de suport consular.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
13 Decembrie 2023 | 1 | 4615 | Timp de citire: 2 min.

În scopul creșterii gradului de digitalizare a serviciilor consulare, s-a stabilit, printr-o lege oficializată marți, posibilitatea de eliberare în formă electronică a titlului de călătorie, documentul pe care îl pot cere de la consulate cei ce-și pierd pașaportul sau actele de identitate atunci când sunt în străinătate, și introducerea programării electronice a cetăţenilor români la consulate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cei ce au aplicat în 2023, chiar și parțial, impozitul pe micro și apoi au trecut la impozitul pe profit NU mai pot schimba, în 2024 sau ulterior, regimul de impozitare

Articolul menționează condiția de a avea cel puțin un angajat și regulile legate de angajarea de personal pentru a menține statutul fiscal de microîntreprindere. Aceste informații sunt esențiale pentru planificarea forței de muncă și respectarea cerințelor fiscale legate de angajați.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
13 Decembrie 2023 | 21556 | Timp de citire: 3 min.

Ca o regulă generală, ținând cont de prevederile art. 48 alin. (1) din Codul fiscal, impozitul pe veniturile microîntreprinderilor este optional, începând din 2023, și poate fi aplicat o singură dată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

ESG înseamnă oportunități noi de creștere, dar și provocări pentru firme: Cum găsim echilibrul între performanța pe termen scurt și sustenabilitatea pe termen lung

Acest departament se ocupă cu bunăstarea angajaților, diversitatea și incluziunea, aspecte esențiale în strategiile de sustenabilitate care ajută la atragerea și păstrarea angajaților.

PwC România în Contabil și fiscal
13 Decembrie 2023 | 4635 | Timp de citire: 5 min.

Efectele schimbărilor climatice și creșterea transparenței privind lanțurile de aprovizionare, diversitatea, echitatea sau incluziunea au dus la schimbarea cerințelor clienților și angajaților, la precauția investitorilor, precum și la creșterea semnificativă a nivelului de legiferare în domeniul sustenabilității, pe fondul tratatelor europene și internaționale, cum ar fi Pactul verde european (Green Deal) sau Acordul de la Paris. Cu alte cuvinte, companiile se confruntă cu presiuni imense pentru a acționa în domeniul sustenabilității și de a se conforma unor reglementări din ce în ce mai stricte. Cu toate acestea, pare că în substanța se realizează încă puțin în îndeplinirea criteriilor ESG. Poate fi vorba despre un decalaj între intenții și realitate? Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

România va trimite pe 15 decembrie a treia cerere de plată din PNRR. Anunțul făcut de Marcel Ciolacu

Deși nu direct despre politici interne de HR, secțiunile despre nivelul de trai, sărăcie și bunăstarea populației (România și Marea Britanie) oferă context important pentru bunăstarea angajaților, salarizare și strategii de recrutare/retenție, aspecte ce influențează direct departamentul de HR.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
13 Decembrie 2023 | 985 | Timp de citire: 6 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Resurse Educaționale Deschise 2023

Deepfake vs. Drepturi digitale

Deepfake-urile pot afecta angajații prin hărțuire, șantaj sau deteriorarea imaginii personale, ceea ce poate duce la probleme de bunăstare și moral la locul de muncă. Acest departament trebuie să fie conștient de aceste riscuri pentru a proteja personalul și a gestiona cazurile în care aceștia sunt vizați de conținut fals.

Din ce în ce mai des vedem pe internet și pe rețelele de socializare videoclipuri cu personalități publice, de obicei din Statele Unite, care par că fac tot felul de lucruri absurde: cântă pe melodii populare, se joacă Minecraft, sau pur și simplu spun lucruri pe care nici un înalt demnitar nu le-ar spune vreodată, în tot felul de contexte ciudate. Pe TikTok, video-uri scurte cu foștii președinți ai Statelor Unite (Obama, Trump și Clinton) jucându-se Minecraft și țipând unul la altul sunt, deja, iconice. Toate acestea sunt făcute posibile cu ajutorul tehnologiilor deepfake. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Am fost dat afară de la locul de muncă pentru că sunt diagnosticat cu HIV

Ajută la înțelegerea drepturilor angajaților și la aplicarea corectă a procedurilor de angajare și concediere, evitând greșeli care pot duce la probleme legale și la nemulțumirea angajaților.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
12 Decembrie 2023 | 1351 | Timp de citire: 4 min.

Un caz în care un angajat se confruntă cu discriminare și amenințări cu concedierea din partea șefului său readuce în discuție drepturile garantate de legislația muncii și protejarea lucrătorilor. Angajatorul trebuie să motiveze corespunzător decizia de concediere și angajatul concediat are dreptul de a contesta în instanță această decizie, poate propune martori în proces și poate solicita despăgubiri pentru cheltuielile suportate în legătură cu participarea lor la proces. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cei 500 de euro pentru educație, care, de fapt, n-au fost acordați niciodată copiilor, nu se mai regăsesc în noua legislație a învățământului

Departamentul de Resurse Umane poate fi interesat de aceste informații pentru a înțelege sprijinul financiar disponibil pentru educația copiilor angajaților sau pentru a răspunde întrebărilor acestora legate de beneficii sociale guvernamentale.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
11 Decembrie 2023 | 3279 | Timp de citire: 2 min.

Cu toate că ar fi trebuit să se acorde încă din 2013, banii de educație, echivalentul în lei a 500 de euro, nu au ajuns niciodată la copiii care, cel puțin teoretic, aveau acest drept, deoarece aplicarea măsurii a tot fost amânată. Ajutorul bănesc nu va fi dat nici pe viitor copiilor, cel puțin în forma de până acum, deoarece el nu se mai regăsește și în noua legislație a învățământului, ce se aplică din septembrie. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Examen medical inexistent

Modificarea locului și a felului muncii este posibilă, ca măsură de protecție a salariatului, însă nu în mod abuziv

Este esențial pentru HR să înțeleagă regulile legate de schimbarea funcției unui angajat, de examinările medicale și de drepturile angajaților, pentru a gestiona corect personalul și a preveni nemulțumirile.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
11 Decembrie 2023 | 3942 | Timp de citire: 3 min.

Supravegherea sănătății lucrătorilor este o obligație a angajatorului și, corelativ, vorbim de un drept al lucrătorului de a lucra într-un mediu sigur și adaptat stării sale de sănătate. Codul Muncii prevede că angajatorul poate modifica temporar locul și felul muncii în cazul în care medicul de medicina muncii stabilește că este necesar din motive medicale. Lucrătorul are dreptul să primească un exemplar al fișei de aptitudine și poate contesta aceast document sau decizia de modificare a felului muncii. În cazul unui abuz sau nerespectarea dispozițiilor legale, lucrătorul poate sesiza Inspecția Muncii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Oficial: Angajații CNAS vor beneficia de venituri majorate

Acest departament se ocupă direct de salarii, beneficii, încadrarea angajaților pe posturi și cum sunt stabilite remunerațiile, deci este esențial să știe cum se modifică aceste aspecte printr-o nouă lege.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
11 Decembrie 2023 | 9564 | Timp de citire: 2 min.

După cum stabilește o lege de modificare a legislației sănătății apărută recent, veniturile angajaților Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) se vor majora în următoarea perioadă. Practic, s-a decis ca salariul angajaților din CNAS să se stabilească la nivelul maxim de salarizare aflat în plată aferent funcţiilor din cadrul aparatului de lucru al Guvernului. Pentru ca majorarea să fie aplicabilă efectiv, CNAS trebuie să lămurească o serie de aspecte legate de aceasta, în următoarea perioadă, prin ordin. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 4 - 10 decembrie 2023

Primește actualizări despre modificările legii pensiilor, opțiunile angajaților de a continua activitatea și impactul fiscal asupra colaboratorilor IT, precum și informații relevante despre sănătatea publică ce pot afecta forța de muncă.

Manuela Rasina în Mediul juridic
Redactor, avocatnet.ro
11 Decembrie 2023 | 1072 | Timp de citire: 5 min.

Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 4 - 10 decembrie 2023. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul