Tratează direct suspendarea angajărilor la stat, oferind informații esențiale despre condițiile de recrutare și planificarea personalului pentru instituțiile publice.
La fel ca-n 2023, și anul acesta, angajările la instituțiile de stat sunt înghețate, iar autoritățile și instituțiile publice nu pot cumpăra mașini și mobilier, potrivit OUG 115/2023, ce conține mai multe măsuri fiscale, menite, printre altele, să reducă deficitul bugetar. Citește articolul
Departamentul de HR utilizează frecvent cazierul judiciar pentru angajări și verificări de personal. Noile reguli despre obținerea online, valabilitatea electronică și procedurile pentru cazierul obținut din străinătate simplifică sau modifică procesele de verificare a candidaților și angajaților.
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) propune, printr-un proiect de lege, modificarea legislației privind cazierul judiciar. De pildă, acum se stabilește clar faptul că certificatul de cazier judiciar poate fi obținut online doar de către cetățenii români sau de către firmele cu sediul social în România. Citește articolul
Este esențial pentru calculul salariilor, gestionarea politicii de remunerare, înțelegerea impactului creșterilor salariale asupra personalului și dialogul cu sindicatele.
În anul 2024, statele membre, trebuie să finalizeze transpunerea Directivei UE privind salariul minim adecvat și să aplice normele, începând cu 15 noiembrie. În România, unde formula aleasă este ca salariul minim pe economie să se încadreze în cel puțin 50% din salariul mediu, cea mai importantă parte a directivei va fi respectată, în condițiile în care: Guvernul a aprobat un salariu minim de 3.700 de lei începând cu 1 iulie 2024, iar câștigul salarial luat în calcul la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2024 este de 7.567 lei. Citește articolul
Este crucial pentru gestionarea politicilor de salarizare, calculul măririlor, beneficiilor angajaților și asigurarea că angajatorii respectă obligațiile legale legate de remunerație și vechimea în muncă.
Creșterea obligatorie „a salariilor minime cu vechime” de la 1 ianuarie și aplicarea beneficiului de netaxare la cei 200 de lei din salariul minim își dau întâlnire momentan într-o discuție destul de complicată: pe de o parte, legea îi forțează pe angajatori să crească acele salarii, iar nu cu sume derizorii, dar, pe de altă parte, din cauza acelui beneficiu de netaxare, angajatorii trebuie să acorde câte cel puțin 150 de lei per angajat ca să ajungă la netul pe care îl au aceștia acum. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este interesat de felul în care angajații își pot obține sau reînnoi actele de identitate, deoarece aceste documente sunt esențiale în relația de muncă și pentru diverse formalități.
La emiterea primei cărți electronice de identitate, solicitanții vor fi scutiți de plata taxei, costurile cu emiterea acesteia urmând să fie acoperite cu bani din bugetul de stat sau din fonduri externe nerambursabile. Măsura apare într-o hotărâre ce se aplică de la 1 ianuarie. Citește articolul
Pentru HR este important să înțeleagă cum inteligența artificială poate influența locurile de muncă, ce noi abilități sunt necesare angajaților și cum pot fi aceștia pregătiți pentru a lucra alături de AI.
În contextul actual, este absolut firească întrebarea privind viitorul: încotro, la modul general, în zona de servicii profesionale precum fiscalitate și consultanță? În ce măsură oamenii vor fi înlocuiți de inteligența artificială și care sunt domeniile în care roboții vor determina reducerea forței de muncă umane? Evident, zona de consultanță fiscală nu este mai puțin frământată de această întrebare, pentru că, mai devreme sau mai târziu, și aici soluțiile de inteligență artificială vor deveni parte din rutina de zi cu zi. Sigur, pe diferite paliere de lucru și în proporții diferite de utilizare, fiind probabil că o înlocuire totală a omului-consultant fiscal, dacă e să luăm doar acest exemplu, nu se va produce în curând. Citește articolul
Deși articolul se referă la sectorul public, departamentul de HR este interesat de modul în care sunt stabilite salariile și drepturile angajaților la nivel național, deoarece aceste decizii pot influența piața muncii, așteptările angajaților și politicile interne de salarizare și beneficii ale companiei.
Modificările legate de salarizarea personalului din sistemul de justiție și pentru funcțiile de demnitate publică care nu au un nivel de salarizare stabilit deja în OUG nr. 115/2023 au fost oficializate la final de 2023. Indemnizațiile lunare pentru aceste funcții vor rămâne constante în 2024, fără a fi majorate, în timp ce personalul din sistemul de justiție nu va primi majorarea generală de 5% planificată pentru 2024. Aceste măsuri sunt menite să echilibreze creșterile salariale anterioare. Citește articolul
Acest departament se preocupă de bunăstarea și productivitatea angajaților. Informațiile despre efectele negative ale timpului îndelungat petrecut în fața ecranului și despre distrageri pot fi relevante pentru crearea unor politici interne sau pentru programe de bine (wellness) pentru angajați, chiar dacă articolul este despre elevi.
Legea învățământului preuniversitar, adoptată în toamna acestui an, aduce o serie de modificări în ceea ce privește organizarea și funcționarea sistemului de învățământ obligatoriu din România, iar una dintre reglementările inedite ale acestei norme este legată de limitarea sau interzicerea folosirii telefoanelor de către elevi. Citește articolul
Pentru a ști exact cum să acorde zilele libere, concediile fără plată și absențele pentru urgențe, și cum să le gestioneze corect pentru angajați, conform legii.
Angajații au dreptul la zile libere pentru evenimente familiale importante plăcute (nunți) sau neplăcute (înmormântări), au dreptul la zile libere pentru urgențe familiale, adică tot niște evenimente neplăcute, dar au dreptul să ceară liber și pentru rezolvarea altor situații personale. Vorbim de drepturi diferite și de reguli diferite de acordare a lor, așa că e important să le deosebim între ele. Citește articolul
Modificări legate de beneficiile sociale (ajutor de deces) care pot afecta angajații și politicile interne de resurse umane.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 25 - 31 decembrie 2023. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul