Departamentul de HR trebuie să știe cum se schimbă salariile și beneficiile angajaților ca să poată calcula corect plățile și să discute transparent cu angajații despre aceste modificări.
Schimbările fiscale care vizează restrângerea facilităților acordate angajaților din IT, construcții, agricultură și industria alimentară, adoptate prin intermediul Legii nr. 296/2023, au intrat în vigoare la 1 noiembrie 2023, astfel că angajatorii din domeniile respective trebuie să depună raportările salariale în această lună (termenul-limită este 21 decembrie) în conformitate cu noile reglementări. Modificările care trebuie operate în sistemele interne de salarizare sunt substanțiale, iar varianta actualizată a declarației 112 a fost publicată abia în data de 13 decembrie 2023 și conține cerințe complexe și detalii fiscale esențiale pentru o raportare corectă. În aceste condiții, departamentele de salarizare din companiile care activează în sectoarele menționate sunt contra cronometru pentru implementarea noilor modificări fiscale. Citește articolul
Acest departament gestionează concediile angajaților, politicile interne și relațiile cu personalul, iar decizia Curții Europene clarifică modul în care trebuie tratate cererile de reportare a concediilor în situații precum carantina.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis recent că un angajat care a fost plasat în carantină din cauza contactului cu o persoană infectată cu COVID-19 nu are dreptul automat de a-și reporta concediul anual plătit. Potrivit CJUE, carantina servește unui scop diferit față de concediul de odihnă și angajatorii nu sunt responsabili pentru circumstanțele externe care pot interfera cu acesta. Citește articolul
Informația este utilă pentru a comunica angajaților despre noile reguli legate de trotinetele electrice, având în vedere că mulți le folosesc pentru a ajunge la muncă sau în scop personal, și pentru a promova un comportament sigur în trafic.
Abaterile conducătorilor de trotinete electrice de la legislația rutieră au intrat în vizorul Legislativului. O modificare a normelor în vigoare permite polițistilor locali să constate contravențiile făcute de aceștia și să îi amendeze, conform unei legi recent oficializate. Asta înseamnă că nu doar polițiștii rutieri le pot da amenzi celor care încalcă regulile de circulație, ci și polițiștii locali, astfel că sunt șanse mai mari ca neregulile trotinetiștilor să fie sancționate. Citește articolul
Articolul vorbește despre modificări la taxele salariale și la beneficiile angajaților, cum ar fi plata telemuncii sau abonamentele sportive, ceea ce afectează direct salariile și pachetele de beneficii oferite salariaților.
Un nou calup consistent de modificări fiscale privind impozitul micro, impozitul pe profit, taxele salariale (și nu numai) este cuprins într-o ordonanță de urgență oficializată vineri. Majoritatea măsurilor din aceasta fuseseră vehiculate în spațiul public, pe surse, și în lunile premergătoare oficializării Legii reformei fiscale, dar Guvernul păruse să renunțe la ele pe moment. Citește articolul
Salariul minim afectează direct modul în care sunt plătiți angajații. Departamentul de HR trebuie să înțeleagă noile criterii de stabilire a salariului, să ajusteze politicile salariale, să știe cum să planifice bugetul de personal și să gestioneze relațiile cu angajații și sindicatele.
Directiva europeană care stabilește salariul minim adecvat în Uniunea Europeană (UE) trebuie transpusă în legislațiile naționale până la 15 noiembrie 2024. Asta înseamnă că, până atunci, România trebuie să pună la punct un mecanism obiectiv și transparent pentru stabilirea salariului minim, care să ia în considerare puterea de cumpărare, nivelul general al salariilor și productivitatea la nivel național și dezideratul de a asigura un nivel de trai decent celor extrem de numeroși care sunt plătiți la nivelul minimului pe economie. E nevoie însă de consultări reale și implicarea mai mare a partenerilor sociali în procesul de stabilire a salariului minim, dar și de respectarea unui calendar anual de revizuire a acestui salariu minim, care să garanteze mediului de afaceri predictibilitate mai mare de la un an la altul. Într-o analiză trimisă Ministerului Muncii, se arată că un scenariu recomandabil de creștere salarială pentru 2024 ar însemna o majorare între 5,8 și 10%. Citește articolul
Informațiile despre salariul mediu net și numărul de șomeri sunt cruciale pentru a planifica bugetul de salarii, a gestiona costurile cu personalul, a atrage și reține talente și a înțelege dinamica pieței muncii.
Principalii indicatori macroeconomici în baza cărora s-a construit bugetul general consolidat pentru anul 2024 au fost prezentat de Ministerul Finanțelor în Raportul privind situația macroeconomică pe anul 2024 și proiecția acesteia pe anii 2025 – 2027. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este direct implicat, deoarece propunerea de lege afectează beneficiile de locuință și condițiile de viață ale personalului activ, pensionarilor și urmașilor acestora.
Un proiect de lege recent înregistrat la Senat permite instituțiilor publice din domeniile apărării, ordinii publice și securității naționale să vândă locuințele de serviciu pe care le au în administrare către personalul activ, pensionari și urmași ai personalului decedat, în anumite condiții. Militarii nu vor plăti TVA, dar nu vor putea vinde noile achiziții timp de cinci ani de la achitarea prețului. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de programele de pregătire pentru angajați, de relația cu ei, de contractele de muncă și de cum să îi păstreze în firmă, respectând toate regulile.
Formarea profesională este un instrument util pentru angajatori și salariați, dar și pentru stat, conform Codului muncii. Aceasta este un drept al fiecărui salariat și o obligație a angajatorului, iar costurile sunt reglementate de lege. Într-un caz peste care am dat recent, se discută despre o situație în care clauza privind formarea profesională nu respectă dispozițiile legale și încalcă dreptul fundamental al salariatului la libertatea muncii și la alegerea locului de muncă. Citește articolul
Este direct responsabil de gestionarea salariilor angajaților, de modificarea contractelor de muncă și de asigurarea că angajații primesc salariul corect conform legii.
Obligația de a majora salariile celor plătiți cu minimul pe economie mai mult de 24 de luni începe să-și producă efectele, practic, de la 1 ianuarie anul viitor. Asta înseamnă negocieri cu angajații pentru a crește salariile, iar aici vorbim de nivelul salariului de bază, iar nu de adăugarea unor beneficii extra, indiferent de tipul de contract încheiat. Nu se poate realiza majorarea salariilor prin decizii unilaterale ale angajatorilor. Citește articolul
HR-ul trebuie să știe cum se calculează salariile și contribuțiile angajaților în funcție de noile reguli, mai ales pentru cei din IT, construcții, agricultură sau alte categorii speciale.
Formularul 112, pe care angajatorii îl folosesc pentru a declara taxele salariale, a fost adaptat la modificările din noiembrie 2023 privind veniturile salariaților din IT, construcții și agroalimentar, conform unui ordin oficializat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). În același timp, formularul este folosit, din 2024, în cazul taxelor pentru prestatorii casnici. De miercuri, contribuabilii au la dispoziție și versiunea electronică actualizată, astfel că pot completa și depune declarația la termenul din 21 decembrie 2023. Citește articolul