avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 606 soluții astăzi
Acasă Departament: Resurse Umane (HR)

Departament: Resurse Umane (HR)

ACCES GRATUIT

Persoanele cu dizabilități vor putea primi, pe lângă mai multe noi ajutoare, și un stimulent de inserție pe piața muncii

Oferă informații importante despre ajutoarele financiare și programele de sprijin disponibile pentru persoanele cu dizabilități care vor să muncească. Departamentul de HR poate folosi aceste informații pentru a înțelege mai bine cum să sprijine angajații cu dizabilități sau cum să atragă candidați din această categorie.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
12 Ianuarie 2023 | 4 | 15507 | Timp de citire: 2 min.

Indiferent de veniturile pe care le au, persoanele cu handicap vor putea primi, din acest an, un stimulent de inserție pe piața muncii, bani destinați facilitării ocupării sau păstrării unui loc de muncă, după cum apare într-o lege ce se aplică din această săptămână. Acești bani se adaugă unor beneficii introduse recent în legislație, respectiv tichetelor pentru terapia de recuperare sau banilor pentru plata chiriei ori a utilităților publice. Toate sumele vor putea fi cerute doar după ce apare și metodologia de finanțare a acestora. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sustragerea unor dosare de personal de la angajator, amendată de ANSPDCP. Recomandări pentru angajatori și o perspectivă pentru 2023

Se ocupă direct de gestionarea dosarelor și a tuturor datelor personale ale angajaților, fiind esențial să înțeleagă cum să le protejeze corect împotriva pierderilor sau accesului neautorizat.

Simona Voiculescu în GDPR & Protecția datelor personale
Director Editorial, avocatnet.ro
12 Ianuarie 2023 | 3233 | Timp de citire: 3 min.

Volumul de date personale pe care angajatorii ajung să le prelucreze pentru fiecare dintre angajații lor pare că este într-o continuă creștere, o arată o analiză sumară a celor mai recente modificări legislative aduse raporturilor de muncă, anul trecut. Printre acestea, inclusiv date ce privesc sănătatea unor apropiați ai angajaților, de exemplu. Ca atare, pierderea sau furtul unor dosare de personal poate însemna și o problemă mare de prelucrare a datelor personale. Un exemplu recent din practica autorității române de profil (ANSPDC): Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dosarele personale ale angajaților vor fi arhivate numai cinci ani, după ce regula păstrării statelor de salarii se va modifica din nou

Acest departament gestionează dosarele personale ale angajaților. Articolul explică direct cum se schimbă perioada pentru cât timp trebuie păstrate aceste dosare, ceea ce are un impact major asupra modului în care își organizează și arhivează informațiile despre personal.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
12 Ianuarie 2023 | 11658 | Timp de citire: 3 min.

După nici măcar o lună de la reducerea perioadei de arhivare a statelor de salarii, de la 50 la cinci ani, această prevedere din Legea contabilității va fi „optimizată” printr-o lege nouă, care va influența indirect și perioada de arhivare a dosarelor personale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Eliberarea adeverințelor de vechime de către administratorii ori lichidatorii judiciari, în numele angajatorului, va trebui făcută într-un termen-limită

Chiar și în situația dificilă a unei firme în insolvență sau lichidare, departamentul de HR (sau persoana care preia aceste atribuții, cum ar fi administratorul judiciar) are responsabilități clare privind gestionarea datelor angajaților, eliberarea adeverințelor de vechime și salariu, și actualizarea registrului de personal (Revisal). Noile termene și amenzi impactează direct aceste procese.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
12 Ianuarie 2023 | 4356 | Timp de citire: 2 min.

Administratorul sau lichidatorul judiciar va avea la dispoziție maximum 60 de zile calendaristice să elibereze adeverințele de vechime angajaților, în cazul insolvenței, falimentului sau lichidării angajatorului, după ce Codul muncii va fi modificat, din 14 ianuarie, printr-o lege recent apărută.
Citește articolul

ACCES GRATUIT

Analiză: Cum au afectat trei ani de crize bugetele familiilor din România

Ajută la înțelegerea presiunilor financiare asupra angajaților din cauza inflației la alimente, esențial pentru strategiile de salarizare, beneficii și bunăstare a personalului.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
12 Ianuarie 2023 | 989 | Timp de citire: 2 min.

Pandemia, criza prețurilor din energie și inflația tenare, ce 2 cifre – toate pe fondul deficitelor care i-au lăsat statului un spațiu îngust de intervenție: aceasta e conjunctura în care costul vieții a crescut rapid în ultimii 3 ani, schimbând comportamente de consum și remodelând bugetele gospodăriilor. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

Veniturile medii ale unei gospodării din România au fost de 6.668 lei, în trimestrul III din 2022. Cheltuielile, 87,2% din venituri

Acest departament este interesat de datele despre veniturile medii lunare ale gospodăriilor și ponderea salariilor în acestea, deoarece aceste informații sunt esențiale pentru a calibra politicile de salarizare și beneficii, precum și pentru a înțelege puterea de cumpărare și nevoile financiare ale angajaților.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
12 Ianuarie 2023 | 931 | Timp de citire: 3 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Pentru ce pot fi amendați, mai exact, cei care nu aplică în mod corect Legea bacșișului?

Chiar dacă nu e direct despre relația de muncă, HR trebuie să înțeleagă cum se gestionează bacșișul pentru angajați (distribuție, impozitare) și să se asigure că personalul este instruit corect despre cum se colectează și declară bacșișul, conform noii legi.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
11 Ianuarie 2023 | 2229 | Timp de citire: 3 min.

Amenda de la 2.000 la 4.000 de lei din Legea bacșișului este dată pentru nerespectarea întregii reglementări - asta poate să însemne că nu se plătește impozitul de 10%, că nu se evidențiază corect pe bon sau că nu există o notă de plată separată, care să arate într-un anume fel, ori poate să însemne că în barul sau restaurantul respectiv nu se aplică legea deloc și angajații încasează bacșișul ca-ntotdeauna. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

Primele semne de criză imobiliară. Este tot mai greu să cumperi o casă, românii nu se mai încadrează în criteriile pentru împrumuturi

Creșterea dobânzilor, inflația și dificultatea de a accesa credite ipotecare afectează puterea de cumpărare a angajaților, costul vieții și pot influența strategiile de salarizare și beneficii ale companiei.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
11 Ianuarie 2023 | 1160 | Timp de citire: 4 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Munca în regim hibrid, varianta preferată de telemuncă. Ce trebuie să știe angajatorii

HR-ul este direct responsabil de implementarea și gestionarea politicilor de muncă hibridă, de la atragerea și reținerea angajaților prin flexibilitate, la întocmirea documentelor necesare (contracte, regulamente interne) și la gestionarea programului de lucru. De asemenea, îi interesează cum să acorde și să înregistreze corect beneficiile și deconturile legate de telemuncă.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
10 Ianuarie 2023 | 5388 | Timp de citire: 3 min.

Încă de anul trecut, munca în regim hibrid s-a remarcat ca o preferință în creștere față de lucrul 100% de acasă, iar în anul curent se estimează o creștere a interesului pentru regimul hibrid. În realitate, acesta poate presupune ceva mai multă bătaie de cap decât varianta în care angajații muncesc numai de la distanță, dacă angajatorii nu sunt pregătiți să abordeze toate aspectele muncii hibride. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ajutoare financiare în 2023: Unii beneficiari vor putea primi de la stat și 10.000 de lei în total

Acest departament este interesat de felul în care angajații se descurcă financiar și de programele de ajutor care le pot fi de folos. Informațiile despre ajutoarele guvernamentale pentru facturi, mâncare sau rechizite pot fi comunicate angajaților pentru a-i sprijini.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
10 Ianuarie 2023 | 16 | 30909 | Timp de citire: 2 min.

Pentru a contracara scăderea continuă a nivelului de trai și apariţia unor grupuri sociale vulnerabile, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) subliniază, printr-un comunicat de luni, că și în acest an se vor aplica mai multe măsuri de ajutor pentru persoanele cu venituri mici. Astfel, prin însumarea ajutoarelor, vor fi persoane care vor primi ajutor de la stat în valoare de circa 10.000 de lei. Citește articolul