Departamentul de HR se ocupă de relația cu angajații și de negocierile legate de condițiile de muncă. Această lege nouă schimbă regulile pentru cine trebuie să negocieze colectiv, deci e vital pentru HR să știe aceste informații.
Chiar dacă în Codul muncii încă a rămas obligația doar a angajatorilor cu cel puțin 21 de angajați de a demara negocierile pentru încheierea unui contract colectiv de muncă, în prezent ne interesează prevederile noii legi a dialogului social, adică ale legii speciale pe acest subiect, care prevede că negocierea e obligatorie și pentru angajatorii cu 10-20 de angajați. Citește articolul
HR-ul se ocupă direct de relația cu angajații și de eventualele neînțelegeri. E important să știe cum sunt definite și unde se rezolvă conflictele de muncă, pentru a gestiona situațiile corect și a preveni problemele.
În noua lege a dialogului social nu se mai regăsește o prevedere din vechea lege ce stabilea competența materială a tribunalelor, primă instanță, în cazul conflictelor individuale de muncă. În lipsa unei prevederi similare în Codul muncii, cele mai multe dintre cererile patrimoniale se vor îndrepta, momentan, până la o eventuală intervenție legislativă, către judecătorii. Citește articolul
Informațiile despre majorarea pensiilor, posibilitățile de cumpărare a vechimii sau schimbările în legea pensiilor sunt esențiale pentru a consilia angajații, pentru a gestiona planurile de pensionare și pentru a înțelege costurile indirecte legate de forța de muncă.
Pentru pensionari, dar și pentru pensiile lor, anul 2023 le-a pregătit mai multe schimbări importante. Astfel, anul acesta vine cu noutăți pornind de la majorarea punctului de pensie și a pensiei minime garantate și până la beneficiile oferite de stat pentru a-i ajuta pe pensionarii cu venituri mici.
Este relevant pentru politicile interne legate de telemuncă, gestionarea cererilor angajaților de a lucra de acasă, beneficiile (cum ar fi banii pentru cheltuieli) și asigurarea tratamentului egal pentru toți angajații.
Încă de la începutul anului, merită să fixăm câteva noutăți relevante în domeniul telemuncii: una ce ține de formalismul negocierii cu privire la desfășurarea activităților de către angajat în afara biroului și alta ce ține de regimul cheltuielilor acoperite de angajator. Pe lângă acestea, ne reamintim câteva puncte în discuția despre ce reprezintă și ce nu reprezintă telemunca. Citește articolul
Pentru a înțelege ce beneficii pot oferi angajaților (mese la birou sau tichete de masă), care sunt condițiile pentru ele și cum să le gestioneze pentru a atrage și păstra angajații.
Deși e foarte posibil ca tichetele de masă să rămână avantajul preferat atât de angajați, cât și de angajatori, e bine de știut că de anul acesta angajatorii mai au la dispoziție încă o variantă, destul de bună din punct de vedere fiscal, pentru a oferi angajaților o sumă de bani ca să acopere cheltuielile cu masa în zilele lucrate: suportarea contravalorii hranei la locul de muncă. Atât tichetele, cât și acest beneficiu secundar au tratamente fiscale preferențiale, dar diferite, iar plafonul pentru prima parte a acestui an este, în ambele cazuri, de 30 de lei pe zi. Citește articolul
Deoarece asigurarea unui mediu de lucru sănătos și confortabil, inclusiv pentru munca de acasă, contribuie la bunăstarea, satisfacția și productivitatea angajaților, aspecte gestionate de HR.
Anul 2022 ne-a învățat câteva lecții valoroase. Aici, la Antares Romania, am realizat cât de important personalul nostru este pentru succesul afacerii noastre. Ei sunt inima și sufletul companiei și sănătatea și binele lor sunt prioritățile noastre principale. Știm că atunci când angajații noștri sunt fericiți și sănătoși, sunt mai productivi, implicați și mai motivați. De aceea crearea unui mediu de muncă sănătos și confortabil este o prioritate pentru noi. Citește articolul
Oferă îndrumări clare despre cum să gestioneze procesul de inițiere a negocierilor colective, cum să informeze salariații și cum să respecte noile cerințe legale în relațiile cu angajații.
Negocierea colectivă a devenit, din 25 decembrie 2022, o preocupare și pentru angajatorii care au sub 21 de salariați, însă consecințele promovării timide, spre zero, a dialogului social în ultimul deceniu sunt vizibile în acest moment. De când a intrat în vigoare noua lege a dialogului social, au apărut mai multe discuții pe tema obligațiilor extinse aduse de aceasta, unde merită să facem câteva lămuriri: Citește articolul
Articolul detaliază cum planurile de acțiuni pentru angajați sunt instrumente puternice pentru a reține angajații cheie, a atrage noi talente și a motiva personalul să contribuie activ la succesul companiei, oferind beneficii financiare pe termen lung.
Într-o piață a muncii din ce în ce mai competitivă, atragerea talentelor, respectiv retenția angajaților-cheie, dar nu numai, este una dintre preocupările generale ale acționarilor. Așadar, pe lângă alte beneficii salariale (bonusuri de performanță, tichete/bilete valorice, pensii facultative, prime de asigurare voluntară de sănătate suportate de angajatori, decontarea contravalorii transportului, diverse cursuri de pregătire etc.), una dintre oportunitățile explorate cel mai frecvent se referă la implementarea de planuri de remunerare bazate pe capitaluri proprii. Citește articolul
Se ocupă de modul în care bacșișul este distribuit angajaților, cum sunt afectați zilierii sau angajații temporari și asigură că plățile se fac corect conform legii.
Folosirea angajaților temporari în industria servirii a crescut în ultimii ani, cel mai probabil pe fondul unei acute crize a forței de muncă. „Împrumutul” de personal și plimbarea angajaților dintr-o parte în alta, respectiv de la un operator economic la altul sau de la o locație la alta ale aceluiași operator economic sunt destul de comune, dar întrebarea e cât de facilă va fi aplicarea Legii bacșișului, în forma sa actuală, în toate aceste situații în care se pot regăsi angajatorii cu activități tipice barurilor și restaurantelor. Citește articolul
Articolul menționează cursuri despre diurne, iar acest departament se ocupă de calculul și plata indemnizațiilor de deplasare pentru angajați, asigurându-se că sunt respectate regulile fiscale în vigoare.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii care începe astăzi. Citește articolul