avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 947 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Subiect: obligatii angajator
Subiect: obligatii angajator
ACCES PREMIUM

Angajatorul anunțat despre starea de graviditate trebuie să anunțe ITM-ul și medicina muncii. Altfel riscă amendarea

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
10 August 2021 | 17113 | Timp de citire: 2 min.

Salariata este cea care trebuie să anunțe angajatorul despre graviditate - asta, dacă vrea să beneficieze de o serie de drepturi suplimentare, aduse de însăși starea de graviditate, la locul de muncă. Mai departe însă, odată ce primește notificarea și documentul medical ce atestă faptul că salariata e gravidă, angajatorul are la rândul său unele formalități de îndeplinit și pe care, dacă „nu le bifează”, riscă o amendă de până la 5.000 de lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum influențează prelungirea stării de alertă relațiile de muncă și negocierile colective?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
9 August 2021 | 1975 | Timp de citire: 5 min.

Prelungirea stării de alertă presupune și menținerea în continuare a două obligații impuse angajatorilor în ultimele luni: trecerea la munca de acasă, unde se poate, precum și decalarea programului la firmele mai mari. În continuare, de asemenea, a rămas în picioare excepția privitoare la contractele și acordurile colective de muncă - chiar dacă expiră în acest timp, își păstrează valabilitatea în condițiile stării de alertă. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Salariații trebuie să efectueze controlul medical periodic acolo unde decide angajatorul

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
7 August 2021 | 8 | 25329 | Timp de citire: 2 min.

Atât costurile cu controlul medical periodic, cât și modul în care este organizat acesta cad, așa cum stabilește legislația în vigoare, în sarcina angajatorului. Așadar, un salariat nu poate alege unde și cu ce medic de medicina muncii face examenul periodic, ci trebuie să participe la cel organizat de către angajator. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Model pentru informarea angajaților sub 45 de ani cu privire la Pilonul II de pensii private

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
29 Iulie 2021 | 1 | 14173 | Timp de citire: 1 min.

Relativ recent, firmelor li s-a pus în vedere că au obligația de a informa salariații cu privire la aderarea la un fond de pensii administrat privat. Obligația trebuie menționată în contractele de muncă, dar informarea propriu-zisă se face printr-un alt document. Ca să vină în întâmpinarea firmelor, Asociația pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR) a oferit recent un model de informare pe care să-l folosească angajatorii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Microfirmele care au păstrat fișa postului scapă de includerea descrierii job-ului în CIM. Totuși, contractul tot trebuie actualizat

Lucia Tozaru în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
29 Iulie 2021 | 1 | 5734 | Timp de citire: 2 min.

Ministerul Muncii și Protecției Sociale (MMPS) a adus, săptămâna trecută, două modificări importante modelului contractului individual de muncă (CIM): includerea unei scurte descrieri/caracterizări a activității ce va fi prestată de salariați, doar pentru angajatorilor cu până la nouă lucrători, și datoria de a informa salariatul privind obligația de a adera la un fond privat de pensii (pilonul II). Chiar dacă prima modificare se aplică doar pe cei care nu au avut până acum fișa postului, toți angajatorii trebuie să modifice contractele de muncă aflate în derulare pentru a include noua obligație de informare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Toate contractele de muncă active trebuie modificate, spun specialiștii. Ce implicații sunt pentru angajatori

Lucia Tozaru în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
26 Iulie 2021 | 1 | 45971 | Timp de citire: 4 min.

Modelul contractului individual de muncă (CIM) a fost modificat la începutul săptămânii trecute, fiind aduse două schimbări mici, dar cu implicații importante pentru cei din departamentele de resurse umane. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Fișa postului nu a dispărut de la microfirme, ci s-a transformat: Descrierea sarcinilor de lucru, inclusă direct în CIM

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
21 Iulie 2021 | 1 | 11924 | Timp de citire: 2 min.

Modificarea apărută la început de săptămână în modelul contractului individual de muncă (CIM), privind includerea unei scurte caracterizări sau descrieri a activității pentru salariații microfirmelor, indică faptul că fișa postului, eliminată pentru același tip de angajatori în urmă cu câteva luni, nu dispare, ci, de fapt, se mută în conținutul CIM. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Modelul contractului individual de muncă a fost modificat oficial. Ce noutăți avem

Dragoș Niculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor coordonator, avocatnet.ro
20 Iulie 2021 | 3 | 29719 | Timp de citire: 4 min.

Modificarea ce vizează modelul contractului individual de muncă (CIM), în sensul introducerii unei noi obligații pentru angajatori - aceea de a-i informa pe angajați cu privire la aderarea la un fond de pensii administrat privat -, a fost oficializată luni. După cum susțin specialiștii, modificarea presupune, de fapt, adăugarea unei obligații pentru angajatori printr-un act normativ nepotrivit. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Salariatele însărcinate pot cere reducerea programului cu o pătrime. Ce are de făcut în continuare angajatorul?

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
2 Iulie 2021 | 43450 | Timp de citire: 4 min.

Salariata-gravidă are dreptul, conform legislaţiei în vigoare, să ceară angajatorului reducerea programului de lucru cu o pătrime, dacă starea de sănătate nu îi permite să efectueze durata normală a unei zile de muncă. Totuşi, pentru ca angajatorul să dea curs acestei cereri trebuie îndeplinite o serie de obligaţii legale de către salariată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Regulament intern: Cum poate fi considerată valabilă luarea la cunoștință de către salariați

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
27 Mai 2021 | 5047 | Timp de citire: 3 min.

Codul muncii obligă angajatorul să prezinte salariaților săi regulamentul intern al firmei, atunci când acesta există, fiind documentul în baza căruia se stabilesc drepturi și obligații ale angajatorului și salariaților, aspecte ce țin de sănătatea și securitatea în muncă, evaluări și conduită profesională etc. Angajatorul are, practic, obligația de a aduce documentul la cunoștința salariaților, iar dacă se ajunge în instanță, el trebuie să și poată să dovedească faptul că și-a îndeplinit obligația. Citește articolul