avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 545 soluții astăzi
Acasă Subiect: protectia consumatorului
Subiect: protectia consumatorului
ACCES PREMIUM
Protecția consumatorului

UPDATE Oficial: Sancțiuni mai mari pentru comercianții ce folosesc clauze abuzive, practici înșelătoare și noi remedii pentru consumatori

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
9 Mai 2022 | 0 | 4892 | Timp de citire: 4 min.

Pentru a transpune, cu câteva luni întârziere, o directivă europeană, Guvernul a adoptat recent o ordonanță ce va modifica trei acte normative importante în materia protecției consumatorilor. Noua ordonanță, publicată vineri în Monitor și care se va aplica de la final de mai, va aduce amenzi mai mari pentru inserarea clauzelor abuzive în contracte, amenzi pentru comercianții ce se folosesc de recenzii false ori neverificate, precum și remedii pentru consumatori. Citește articolul

ACCES GRATUIT

CJUE: Asociațiile de protecție a consumatorilor pot da în judecată operatorii de date pentru încălcări ale GDPR, fără mandat din partea consumatorilor

Lucia Tozaru în Date personale & viața privată
Redactor, avocatnet.ro
1 Mai 2022 | 0 | 2246 | Timp de citire: 2 min.

O asociație de protecție a consumatorilor poate să dea în judecată un operator de date pentru încălcarea GDPR, fără a avea un mandat din partea consumatorilor, întrucât, a stabilit azi Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), o reglementare națională care-i permite să facă asta nu se abate de la prevederile GDPR. Citește articolul

ACCES GRATUIT

De mâine, formularul online de reclamații al ANPC va putea fi folosit doar în anumite perioade ale zilei și doar în timpul săptămânii

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
5 Aprilie 2022 | 1 | 3226 | Timp de citire: 1 min.

Pentru a putea moderniza sistemul de depunere a reclamațiilor, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) anunță că formularul online de reclamații va putea fi folosit de consumatori doar în timpul săptămânii și doar între anumite ore. ANPC nu a anunțat însă și o dată de la care se va reveni la normal. Citește articolul

ACCES GRATUIT

De azi, în cazul situațiilor urgente, consumatorii pot sesiza ANPC prin WhatsApp

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
7 Februarie 2022 | 0 | 4050 | Timp de citire: 2 min.

Cei ce vor să aducă în atenția Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) o situație urgentă, de pildă, debranșarea de la electricitate sau gaze naturale pentru facturi calculate greșit ori în situația în care este pusă în pericol sănătatea oamenilor, au de-acum la dispoziție pentru asta un număr de WhatsApp, potrivit unui anunț de azi al instituției. Totuși, trimiterea sesizărilor către ANPC în acest mod nu elimină necesitatea formulării unei reclamații oficiale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE A fost publicat noul cadru legal al vânzării bunurilor și garanțiilor oferite. Schimbările ce se vor aplica din 1 ianuarie, diferite față de ce se propusese inițial

avocatnet.ro în Aspecte juridice
30 Decembrie 2021 | 1 | 13942 | Timp de citire: 7 min.

După ce recent Ministerul Economiei a republicat în dezbatere un proiect de OUG prin care se va schimba, din 1 ianuarie 2022, cadrul legal aplicabil vânzării de bunuri consumatorilor, Guvernul l-a și adoptat săptămâna asta în ședință, iar azi ordonanța care-l cuprinde a apărut în Monitorul Oficial. La fel ca vechea Lege nr. 449/2003 (pe care o va înlocui de la 1 ianuarie), ordonanța tratează, în mod special, conformitatea bunurilor cu contractul de vânzare, măsurile ce vor trebui luate de vânzători în caz de neconformitate a produselor, dar și regimul garanției produselor. Doar că Guvernul a trimis la Monitorul Oficial o formă semnificativ diferită, pe partea de garanții legale, față de ceea ce ne-a arătat că adoptă în ședința care a avut loc zilele trecute. Citește articolul

ACCES GRATUIT

La ce nereguli să fii atent de Black Friday privind prețurile, valabilitatea ofertelor și condițiile de livrare/retur. Adresă specială a ANPC unde poți face reclamații

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
12 Noiembrie 2021 | 0 | 1548 | Timp de citire: 3 min.

Comercianții profită de neatenția consumatorilor și de entuziasmul creat de reducerile anunțate de Black Friday. Anul acesta, mai mult ca anii precedenți, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a anunțat că a amendat mai multe magazine mari care ofereau reduceri înșelătoare cumpărătorilor din online și nu numai. În acest context, ANPC a înființat o „divizie” specială de control, care se concentrează pe reducerile de Black Friday, dar și o adresă specială de e-mail la care consumatorii pot trimite reclamații și orice dovezi consideră necesare pentru a arăta neregulile constatate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Cazier contravențional: Cum ține ANPC evidența firmelor care încalcă legea, ca să le aplice sancțiuni mai dure?

avocatnet.ro în Aspecte juridice
12 Noiembrie 2021 | 0 | 3417 | Timp de citire: 2 min.

Începând din 2019, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) ține evidența firmelor care comit nereguli în raport cu legislația de protecția consumatorilor, astfel încât, dacă acestea încalcă în mod repetat legea, să fie sacționate din ce în ce mai dur, a explicat anul trecut ANPC pentru redacția noastră. Documentul în care sunt înregistrate astfel de firme poartă denumirea de cazier contravențional. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Protecția consumatorului

Produs stricat în garanție: Cum se calculează termenul în care vânzătorul trebuie să ți-l aducă la conformitate

Manuela Rasina în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
6 August 2021 | 1 | 15203 | Timp de citire: 4 min.

Potrivit Legii 449/2003, care reglementează garanțiile produselor, atunci când apar probleme în funcționarea unui produs de folosință îndelungată aflat în garanție, comerciantul care l-a vândut este obligat să îl repare sau să îl înlocuiască în 15 zile calendaristice ori, dacă nu se poate, să-i restituie clientului prețul plătit. La prima vedere, pare simplu de calculat cât are acesta de așteptat: s-a stricat, anunță comerciantul și în 15 zile situația trebuie rezolvată. În realitate lucrurile nu stau chiar așa, termenul curgând diferit în funcție de natura produsului - de exemplu, perioada maximă în care trebuie reparată sau înlocuită o mașină de spălat rufe este mai scurtă decât cea în care trebuie adus la conformitate un telefon defect. În plus, în anumite situații clientul poate pretinde remedierea într-un interval mai mic decât cel precizat în legislație. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE De luna viitoare, la intrarea-n piețe va trebui să existe un panou cu reguli pentru comercianți și sfaturi pentru consumatori

Lucia Tozaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
5 August 2021 | 2 | 14927 | Timp de citire: 2 min.

Din septembrie, cei care vor intra într-o piaţă vor vedea, lângă orarul de funcţionare, un panou cu o serie de reguli care trebuie respectate de comercianţi, dar şi recomandări pentru clienţi, potrivit unui ordin al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) oficializat miercuri. Citește articolul

ACCES GRATUIT

CJUE: Pentru un articol cu informații inexacte, din cauza cărora cineva a fost prejudiciat, nu se poate răspunde ca în cazul producătorului pentru produsul cu defecte

Simona Voiculescu în Justițiabil in România
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Iunie 2021 | 0 | 1220 | Timp de citire: 3 min.

Un sfat inexact apărut într-un articol, pe un subiect paramedical, din cauza căruia un cititor a suferit un prejudiciu, nu poate atrage răspunderea nici a autorului, nici a editorului ori a tipografului așa cum se întâmplă atunci când se pune pe piață un produs cu defecte, potrivit unei decizii recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Decizia CJUE nu exclude însă și nu face referire la alte tipuri de răspunderi. Citește articolul