După mai bine de șapte ani de la implementarea sa, ne întrebăm dacă Legea prevenirii, ce a fost concepută pentru a susține mediul de afaceri, își mai atinge scopul? O analiză a acesteia relevă o aplicare incoerentă, cu o restrângere nejustificată a domeniilor vizate, punând astfel în pericol eficacitatea sa. În același timp, se pot ridica inclusiv întrebări cu privire la constituționalitatea sa. Citește articolul
Aplicarea graduală a confiscării contravalorii bunurilor nedeclarate în e-Transport este în vigoare din toamnă. Dar ordinul cu normele procedurale de care această măsură mai avea nevoie pentru a deveni cu adevărat aplicabilă a fost oficializat abia acum. Anterior modificărilor, confiscarea era aplicabilă integral încă de la prima abatere. Citește articolul
Un prim aspect important de menționat este faptul că Sistemul național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport are ca scop principal urmărirea creșterii capacității administrative de combatere a fraudei fiscale prin implementarea de soluții digitale inteligente în vederea gestionării uniforme și controlului eficient al transporturilor rutiere pe teritoriul național ale bunurilor cu risc fiscal ridicat și al transporturilor rutiere internaționale de bunuri, conform unui ghid actualizat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
O propunere legislativă care oferă posibilitatea tinerilor între 16 și 18 ani de a înființa firme de exercițiu a fost adoptată marți la Senat, urmând să fie trimisă deputaților. Scopul măsurii este de a stimula spiritul antreprenorial timpuriu și de a oferi experiență practică în afaceri pentru elevi. Citește articolul
Deoarece anterior erau „împrăștiate” prin trei ordine diferite ale Ministerului Finanțelor (MF), regulile de raportare a informațiilor din bilanțurile anuale întocmite de entitățile care au un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic au fost unificate recent într-un singur act normativ. Citește articolul
Bonificația de 3% acordată contribuabililor plătitori de impozit pe profit și de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, instituită anul trecut de guvern prin OUG 107/2024, ar fi trebuit să fie simplu de aplicat, datorită faptului că actul normativ prevede criterii clare de acordare și o procedură simplă atât pentru beneficiari, cât și pentru autoritatea fiscală. Doar că normele de aplicare, emise cu o întârziere de o jumătate de an, au introdus o serie de condiții suplimentare care limitează accesarea facilității, în ciuda principiilor de drept care interzic modificarea unei ordonanțe de urgență printr-un ordin de ministru. Citește articolul
Sediile sociale comune pentru zeci, sute sau chiar mii de firme ar trebui să devină un indicator de risc fiscal utilizat în activitatea de control a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), subliniază, într-un comunicat recent, Curtea de Conturi a României. Aceasta deoarece s-a constatat că, cel puțin la nivelul anului 2023, existau peste 2.000 de adrese care figurau ca sedii sociale pentru peste 47.000 de contribuabili ce însumau datorii la stat de aproape 30 miliarde lei. Citește articolul
Firmele trebuie să întocmească și să depună situațiile financiare pentru anul 2024 până pe 2 iunie 2025, potrivit unui ordin dat de Ministerul Finanțelor (MF) la începutul anului curent. Totodată, ministerul a anunțat atunci și unele schimbări față de precedentele bilanțuri depuse de contribuabili, iar Fiscul a pus la dispoziție, la scurt timp după apariția ordinului, formularele electronice. Citește articolul
Datele din registrele autohtone privind beneficiarii reali ai firmelor și ONG-urilor mai sunt accesibile publicului doar dacă solicitanții demonstrează că au un interes legitim pentru a le cere, reiese dintr-o lege oficializată recent. Anterior, datele beneficiarilor reali respectivi puteau fi obținute de orice persoană fizică sau juridică, fără ca solicitările să fie justificate în vreun fel. Citește articolul
Continuarea aplicării impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA), ce vizează firmele cu afaceri de peste 50 milioane euro, poate duce la tot felul de schimbări operaționale din care (inclusiv) statul are de pierdut, arată un studiu recent al specialiștilor de la The Tax Institute. De exemplu, putem vedea fuziuni și achiziții sau chiar plecări ale investitorilor în alte țări pentru a evita IMCA. Pentru a detalia aceste aspecte, redacția noastră a obținut răspunsuri de la Președintele Fondator al think tank-ului care a realizat studiul. Citește articolul