Stabilirea de sedii fixe sau de sedii permanente este o activitate prin care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pot obliga firmele străine care au o prezență în România la plata TVA sau a impozitului pe profit. Deoarece autoritățile au emis multe decizii în acest sens în controalele fiscale din anii recenți, explicăm azi ce înseamnă cele două concepte și la ce trebuie să fie atente firmele. Citește articolul
Curtea de Apel București suspendă în mod definitiv o serie de decizii de înregistrare din oficiu, de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), a unor sedii permanente și sedii fixe pentru mai multe societăți nerezidente, parte a unor grupuri de societăți multinaționale. Citește articolul
Recent s-a dat o primă decizie definitivă prin care o instanță judecătorească din România a desființat o decizie de impunere prin care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a cerut TVA suplimentar în urma reîncadrării unei filiale într-un sediu fix, anunță specialiștii TaxHouse. Important de precizat este că decizia a venit înainte ca această practică a ANAF să fie invalidată la nivelul Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul
Într-o cauză ce vizează în mod direct practica Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat recent în privința stabilirii existenței unui sediu fix pentru o firmă străină care are o colaborare cu o firmă din România. Iată ce este de reținut apropo de această decizie relevantă pentru contribuabili. Citește articolul
O practică discutabilă a inspectorilor fiscali de a stabili sedii fixe și a cere sume suplimentare de plată, atunci când vorbim de o relație de afaceri prin care o firmă străină se folosește în activitatea sa de o firmă românească, a fost invalidată printr-o decizie dată joi de Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul
Printre tendințele pe care specialiștii PwC România estimează că le vor vedea și în perioada următoare în controalele fiscale se numără problema sediilor fixe. Deși nu vorbim de o tendință generalizată, aceasta este de interes din cauza sumelor suplimentare considerabile ce pot fi stabilite în urma unui control al inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Angajatorul român care vrea să le ofere telesalaraților săi posibilitatea de a lucra din orice colț al lumii trebuie să știe că această libertate oferită angajaților poate veni cu o serie de riscuri financiare. Asta nu înseamnă că telemunca în străinătate este un lucru rău și de nedorit, ci doar că presupune un efort de informare mai mare pentru angajator pe lângă cunoașterea legislației naționale în materie fiscală sau de muncă. Citește articolul
Unii salariați care au trecut oarecum forțat la începutul pandemiei în telemuncă au ajuns să lucreze nu doar de oriunde din România, ci și din alte state ale globului, de cele mai multe ori fără a-și anunța angajatorul despre acest fapt. Această muncă din afara granițelor poate avea implicații fiscale majore pentru firmele angajatoare, mai ales dacă salariații prestează un anumit tip de activitate. Citește articolul
În cazul firmelor plătitoare de TVA care își mută sediul, prin închirierea sau achiziționarea unui spațiu într-o clădire, modernizarea respectivului spațiu reprezintă, de cele mai multe ori, o decizie firească de business, în scopul amenajării noului sediu potrivit nevoilor companiei. Cu toate acestea, este important de reținut că, în cazul în care valoarea amenajărilor depășește 20% din valoarea spațiului închiriat sau cumpărat, potrivit legislației fiscale, se consideră că acea amenajare se asimilează bunurilor de capital, care trebuie utilizate 20 de ani. În cazul în care spațiul modernizat este folosit pentru o durată mai mică, pentru intervalul de timp rămas până la perioada minimă de utilizare de 20 de ani prevăzută de lege trebuie făcută, spun specialiștii, ajustare de TVA, sumă care nu mai poate fi recuperată de la stat. Citește articolul
Înființarea unei societăți comerciale în 2018 a devenit extrem de facilă, din punct de vedere legal. Acest lucru justifică și creșterea exponențială a numărului de firme înregistrate în România. Conform datelor publicate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), peste 9800 de entități juridice au fost înregistrate în prima lună a acestui an în România. Citește articolul