Notificarea de conformare și avizul de inspecție sunt două acte procedurale care se comunică înainte de derularea efectivă a unei inspecții fiscale. Dacă primul act are un rol preventiv, permițând contribuabilului să ia măsurile necesare pentru a stopa selectarea pentru inspecție, al doilea are un rol informativ, permițând contribuabilului o minimă pregătire înainte de verificările inspectorilor. Citește articolul
Inspecția fiscală se desfășoară, de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unor reguli principale stabilite prin art. 118 din Codul de procedură fiscală, bazându-se pe principii precum independența, unicitatea, autonomia și ierarhizarea. Organele fiscale competente selectează contribuabilii în funcție de nivelul de risc, în baza analizei de risc, fără ca aceștia să poată obiecta asupra procedurii de selecție. Totodată, trebuie amintit că, din 2026, unele dintre aceste chestiuni vor suferi modificări importante. Citește articolul
Inspecția fiscală reprezintă activitatea prin care organele fiscale verifică acuratețea declarațiilor fiscale și respectarea legislației și stabilesc eventuale diferențe de obligații fiscale. Aceasta poate viza atât persoane fizice, cât și juridice, iar contribuabilii sunt selectați în funcție de nivelul de risc. Iată, deocamdată, doar câteva informații introductive despre inspecția fiscală, urmând să dezvoltăm subiectul prin mai multe articole în perioada următoare. Citește articolul
Raportul Country-by-Country (CbC) face parte dintr-o inițiativă internațională al cărei scop este de a promova transparența fiscală la nivel global și de a sprijini administrațiile fiscale în combaterea practicilor de erodare a bazei de impozitare și de transfer al profiturilor (proiectul BEPS - „Base Erosion and Profit Shifting”). Această inițiativă presupune obligații specifice de raportare și notificare pentru societățile care fac parte din grupuri multinaționale mari (cu venituri totale consolidate egale sau mai mari de 750 milioane euro), precum și schimbul automat de informații între autoritățile fiscale cu privire la informațiile din aceste rapoarte. Citește articolul
Subiectul sediilor fixe și permanente rămâne unul de actualitate, din moment ce inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) se folosesc des de „oportunitatea” de a face impuneri suplimentare de TVA și impozit pe profit prin instituirea de astfel de sedii în România. Din acest motiv, specialiștii au scos recent în evidență chestiunile la care sunt atenți inspectorii veniți în control. Citește articolul
Pentru a asigura conformitatea legală și fiscală în toate cazurile de deplasare a salariaților, fie că e națională, fie că e internațională, este esențială o documentare riguroasă și respectarea formalităților specifice fiecărui tip de situație în parte: detașare, delegare ori mobilitate constantă. Citește articolul
Perioada de grație pentru micii contribuabili cu obligația de transmitere a raportărilor SAF-T (D406) este pe terminate. În aceste condiții, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) ne-au spus că, cel puțin în primă fază, contribuabilii care nu s-au conformat vor primi doar notificări. Însă lucrurile se pot complica, de la caz la caz. Citește articolul
Creanțele fiscale pot fi anulate de organele fiscale în mai multe situații specifice, așa cum reiese din legislația procedural-fiscală. Citește articolul
Suntem deja în al patrulea an (ultimul) pentru implementarea treptată a fișierului SAF-T (declarația 406) la companiile din România, iar faptul că vorbim de un proces complex și cronofag este deja general acceptat în rândul specialiștilor. Cu toate acestea, pot exista firme mici care abia acum se apucă de implementarea acestei raportări foarte importante, iar fiscaliștii au câteva sfaturi utile pentru ele. Citește articolul
Perioada de grație pentru implementarea raportărilor SAF-T la contribuabilii mici este pe terminate. Teoretic, aceștia ar fi trebuit să înceapă depunerea declarației 406 de la începutul anului, iar cei care au amânat îndeplinirea obligației în speranța că va veni vreo amânare sau crezând că lucrurile pot fi rezolvate pe ultima sută de metri s-ar putea să aibă o surpriză neplăcută, susțin specialiștii. Riscul principal este amendarea cu sume între 500 și 5.000 lei, dar există și altele. Citește articolul