avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1020 soluții astăzi
Acasă Act normativ: LEGE nr 208 / 2021

Act normativ: LEGE nr 208 / 2021

ACCES GRATUIT

Reges-Online: Iată ce ar trebui să știi, ca salariat, despre noul registru de evidență a salariaților și de ce ar trebui să îți faci un cont

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Director Editorial, avocatnet.ro
2 Aprilie 2025 | 18361 | Timp de citire: 4 min.

Pentru angajați, Reges-Online aduce, în esență, acces direct la propriile informații din contractele de muncă, active și încheiate, posibilitatea de a verifica în timp real corectitudinea datelor introduse de angajator, notificări automate atunci când apar actualizări privind raportul de muncă, precum și opțiunea de a descărca extrase pentru a demonstra vechimea în muncă sau alte detalii esențiale din relația de muncă. Noul Reges, care fi destul de curând accesibil tuturor, își propune să sporească transparența, să reducă riscurile de erori în datele transmise, dar și să materializeze un drept pe care angajații îl dobândiseră teoretic mai demult. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Digitalizarea în SSM - oportunități și beneficii pentru companii. Analiză pe cifre între modelul tradițional și cel digital de SSM

Eurofin Consult în Relații de muncă & Asigurări sociale
10 Mai 2024 | 2758 | Timp de citire: 7 min.

În era digitală, adaptarea la tehnologie este esențială pentru eficiența și flexibilitatea în mediul de afaceri. Un domeniu care a început să beneficieze de această transformare este și cel al securității și sănătății în muncă (SSM), unde digitalizarea poate simplifica și eficientiza o parte a proceselor, reducând în același timp costurile asociate. Implementarea soluțiilor digitale în acest domeniu devine din ce în ce mai accesibilă, mai ales în lumina reglementărilor legislative care favorizează acest proces. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Declarațiile pe propria răspundere pentru aplicarea scutirii de la suprataxarea part-time pot fi date și semnate electronic?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
18 August 2022 | 1 | 2314 | Timp de citire: 3 min.

Nici ordonanța care a introdus suprataxarea la contractele part-time sub minimul pe economie, nici ordinul care reglementează aplicarea uneia dintre excepțiile de la suprataxare nu prevede în ce măsură declarațiile cu privire la existența altor contracte date de salariații part-time pot fi semnate și transmise electronic sau trebuie depuse în mod obligatoriu, fizic, cu semnătură olografă. Așa că ne rămâne doar să ne uităm în Codul muncii pentru a încerca să răspundem la această dilemă: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controale ITM: Cum decurge o inspecție la un angajator care are documentele semnate și în format electronic?

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
7 Martie 2022 | 7359 | Timp de citire: 3 min.

În cazul apariției unui control a reprezentanților inspectoratului teritorial de muncă (ITM), angajatorul care are documentele în format electronic și/sau care sunt semnate electronic, le va pune la dispoziție doar în format electronic, fără a fi nevoie să le prezinte în format fizic. Cum se procedează efectiv a explicat Dantes Nicolae Bratu, inspector general de stat al Inspecției Muncii (IM), în cadrul unei conferințe organizate vinerea trecută. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce obligații ai, ca angajator, în cazul unui control al ITM

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
3 Martie 2022 | 1 | 12166 | Timp de citire: 5 min.

Angajatorii, pe lângă obligațiile față de salariați și cele legate de plata taxelor către stat, au o serie de îndatoriri și în situația în care se confruntă cu un control al inspectoratului teritorial de muncă (ITM), anunțat sau nu. Acest lucru nu este deloc de neglijat pentru că, pe lângă amenzile prevăzute de Codul muncii și Legea securității și sănătății în muncă, angajatorii pot fi amendați și pentru nerespectarea Legii 108/1999. Anul trecut, peste 1.400 de angajatori au fost amendați cu 6 milioane de lei pe baza acestei legi. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Semnătura electronică în documentele și procedurile SSM. Utilizări practice și dezavantajele folosirii semnăturii simple

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Director Editorial, avocatnet.ro
9 Decembrie 2021 | 1 | 6091 | Timp de citire: 7 min.

Când ai angajați care lucrează de acasă sau împărțiți în diverse localități, digitalizarea proceselor de SSM (sănătate și securitate în muncă) poate însemna timp câștigat și multă maculatură scutită. Folosirea semnăturii electronice în raport cu angajații pe partea de SSM poate însemna instruirea de la distanță și mult mai facilă a tuturor acestora, semnarea de la distanță a fișelor de instruire și nu numai. Legea SSM permite folosirea a trei tipuri de semnătură electronică atunci când e vorba de semnarea fișelor de instruire, dar recomandabil ar fi ca angajatorii să nu aleagă chiar pe oricare dintre acestea trei, fără să știe dinainte care sunt avantajele și dezavantajele fiecăreia. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Toate contractele de muncă trebuie să fie modificate în perioada următoare - cea mai simplă cale e cea electronică

Roxana Neagu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Director Editorial, avocatnet.ro
5 August 2021 | 2 | 20530 | Timp de citire: 8 min.

O modificare legislativă recentă impune tuturor angajatorilor să-și informeze salariații cu privire la obligația de a adera la un fond de pensii administrat privat, ceea ce se traduce prin modificarea tuturor contractelor de muncă, astfel încât acestea să includă și noua obligație de informare. Având în vedere că în România există aproximativ 5,5 milioane de contracte de muncă active (statistică avansată în august anul trecut de fostul ministru al Muncii), vorbim de un volum uriaș de documente care trebuie actualizate în această perioadă, cea mai facilă soluție, mai ales pentru angajatorii cu un număr mare de salariați, fiind semnarea electronică a actelor de muncă, o posibilitate introdusă specific în legislație chiar din acest an. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Noi facilități fiscale pentru angajatorii care cumpără semnături electronice: cheltuielile pot fi deduse

Roxana Neagu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Director Editorial, avocatnet.ro
4 August 2021 | 4838 | Timp de citire: 6 min.

Dacă decid să treacă la semnarea electronică a actelor de muncă, angajatorii au la dispoziție o facilitate fiscală care le permite să își deducă cheltuielile cu achiziția semnăturilor electronice pentru ei sau angajații lor. Facilitatea, care nu exista până acum, a fost introdusă prin Legea nr. 208/2021, actul normativ fiind în vigoare de la finalul lunii iulie. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Se schimbă regulile controalelor ITM: De duminică, inspectorii pot cere actele de muncă și înainte să vină la verificări

Alexandru Boiciuc în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
23 Iulie 2021 | 1 | 40227 | Timp de citire: 2 min.

Introducerea posibilității de a încheia actele de muncă în format electronic, semnate cu semnătură electronică, vine și cu noi reguli de control pentru inspectorii din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă (ITM-uri). Astfel, de duminică, inspectorii pot cere angajatorului în avans actele de muncă semnate electronic, înainte să vină efectiv la control. Totodată, avem o precizare clară că inspectorii sunt obligați să accepte actele semnate electronic, fără să le ceară și în format tipărit. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Codul muncii se modifică duminică: Regulile pentru semnarea electronică a actelor de muncă, simplificate

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
22 Iulie 2021 | 5 | 11656 | Timp de citire: 3 min.

Angajatorii vor scăpa de necesitatea de a avea marcă temporală și sigiliu atunci când semnează electronic contracte individuale de muncă, potrivit unei legi care va modifica duminică prevederile Codului muncii. În același timp, documentul vine și cu alte schimbări legate de semnarea electronică a actelor de muncă, printre care deductibilitatea, la impozitul pe profit, a cheltuielilor suportate cu asigurarea semnăturilor electronice. Citește articolul