Angajatorii trebuie să fie destul de preciși în ținerea evidenței timpului de muncă - la modul general, dar necesitatea se vede cu atât mai mult în situații precum cele în care angajații beneficiază de dreptul de a absenta pentru situații neprevăzute. În practică, pentru a evita discuțiile complicate atât cu organele de control, cât și cu angajații, ideal e ca din pontaje să reiasă cât mai clar când și cât a absentat angajatul și când și cât se recuperează în contul respectivei absențe. Riscul este ca, în practică, angajatorii, dar și angajații să facă unele confuzii între orele suplimentare și orele de recuperare. Citește articolul
Deși se poate ajunge la situația în care angajatul să piardă beneficiul celor 200 de lei netaxabili din cauza orelor suplimentare, acest lucru poate fi evitat aplicând regula de bază în cazul compensării acestor ore de muncă lucrate în plus. Aici, angajatorii pot ajunge chiar să le facă o defavoare salariaților dacă le acordă sporul. Citește articolul
Încheierea unui contract colectiv de muncă (CCM) nu este obligatorie, dar în ideea că s-ar putea încheia unul, legea îi impune angajatorului câteva obligații. Legea nu-i obligă însă pe angajați să-și aleagă un reprezentant, dar le impune reguli pentru a desemna unul sau mai mulți în mod valabil, atunci când există voință în acest sens. Ca atare, angajatorul nu poate să fie tras la răspundere pentru că angajații nu au vrut să participe la negocieri, atâta vreme cât poate dovedi, fără urmă de dubiu, că și-a îndeplinit toate celelalte îndatoriri legale în materia negocierii colective. Citește articolul
Dreptul de a absenta de la locul de muncă în situații neprevăzute, determinate de o situație de urgență familială cauzată de boală sau de accident, care fac indispensabilă prezența imediată a salariatului, vine la pachet cu obligația de a recupera perioadele de absență. Plecând de la prevederile legale aplicabile, angajatorul poate să stabilească o procedură internă care să prevadă condițiile în care se dau aceste zile libere, cum se recuperează și ce documente sunt necesare pentru a evita solicitarea lor abuzivă sau crearea de costuri suplimentare. Citește articolul
Concedierea în baza art. 65 din Codul muncii este adesea tratată cu superficialitate și generează numeroase conflicte de muncă unde angajatorul nu iese în câștig la final. În cazul desființărilor de posturi, este trecută cu vederea uneori chiar ordinea în care trebuie să se desfășoare lucrurile. Mai exact, angajaților li se pune în față decizia de concediere și faptul că se produce ca urmare a desființării postului, dar fără ca desființarea să se fi produs încă. Chiar dacă nu e vorba neapărat de un temei fictiv, ordinea acțiunilor chiar contează în eventualitatea unui conflict. Citește articolul
Concediul anual de odihnă rămâne în continuare o „discuție deschisă”, chiar dacă dispozițiile legale, naționale, europene și internaționale sunt clare în această privință, dar neclaritățile apar, în principal, din lipsa coroborării prevederilor incidente. Discuția de azi pleacă de la o situație semnalată public ce se referă la condiționarea efectuării concediului, salariatul fiind obligat să-și găsească, printre colegi, un înlocuitor cât lipsește. Cu această ocazie reamintim că dreptul la concediu de odihnă anual nu poate forma obiectul vreunei cesiuni, renunțări sau limitări. Citește articolul
Companiile îi pot sprijini pe angajații părinți în diverse moduri: de la beneficii extrasalariale, zile libere în plus și până la programe flexibile de muncă. Nu întotdeauna, angajatorii scot bani din buzunar pentru acești angajați, ci uneori doar se asigură de aplicarea corectă a legii pentru ca angajații părinți să beneficieze de drepturile ce le sunt recunoscute. În 2023, avem și câteva repere noi, inclusiv din perspectivă fiscală. Citește articolul
Tichetele de creșă sunt doar una dintre formele prin care angajatorul își poate sprijini financiar angajații cu diverse cheltuieli - în cazul de față, salariații-părinți, care nu sunt în concediu de creștere și-și duc copiii la creșă ori îi lasă în grija unor bone care lucrează autorizat. Tichetele se acordă lunar, în baza unei documentații stabilite prin lege și detaliate la nivel de angajator, nesupuse contribuțiilor sociale obligatorii. În octombrie anul trecut, valoarea unui tichet de creșă a crescut cu 50 de lei, care se va aplica cel puțin până în aprilie anul acesta, când ar putea să înregistreze o altă creștere. Citește articolul
Majorarea salariului minim prin hotărâre de Guvern implică mai multe formalități pe care angajatorii le au de făcut, respectiv schimbarea salariului minim pentru cei care îl primesc deja, precum și raportarea modificării în Revisal. Dacă prima trebuia deja bifată până la debutul noului an, pentru modificarea din Revisal mai e timp până pe 31. Citește articolul
Din modul cum a reglementat concediul de îngrijitor, legiuitorul pare să fi ignorat prevederile mecanismului taxării contractelor part-time la cei plătiți cu minimul pe economie sau puțin peste. Neplătind acele zile de concediu, angajatorii se vor regăsi în situația de a trebui să scoată niște bani în plus din buzunar pentru plata contribuțiilor. Citește articolul