Relații de muncă & Asigurări sociale
ACCES PREMIUM
Prevederile SSM din regulamentul intern sunt obligatorii, chiar dacă firma are un furnizor extern de SSM
Chiar şi firmele care lucrează cu furnizori de servicii în domeniul sănătăţii şi securităţii în muncă (SSM) trebuie să prevadă în regulamentul lor intern regulile din acest domeniu care trebuie respectate de salariaţi, au afirmat specialiştii într-o conferinţă recentă avocatnet.ro. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Clauze mai puţin întâlnite, dar permise în CIM: Obligaţia de discreţie sau cea legată de exprimarea opiniilor proprii
Deşi modelul standard al contractului individual de muncă (CIM) prezintă drepturile şi obligaţiilor salariatului şi ale angajatorului în relaţia de muncă aşa cum sunt stipulate de legislaţia în domeniu, există şi sunt legale o serie de clauze facultative ce se pot dovedi foarte utile angajatorului. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Dan Năstase, Consilier juridic specializat în relații de muncă
24 Mai 2021 | 3 | 3229 | Timp de citire: 3 min.
Programul de muncă individualizat: În lipsa unei evidențe clare a timpului de lucru, probarea muncii suplimentare e imposibilă
24 Mai 2021 | 3 | 3229 | Timp de citire: 3 min.
În cazul programului individualizat de muncă, unde vorbim, practic, de două perioade - una fixă și una variabilă - evidența clară a timpului de muncă e cu atât mai importantă atunci când ne interesează prestarea muncii peste program. În lipsa ei, atât angajatorul, cât și salariatul sau inspectorii de muncă, se pot afla în situația în care nu pot proba dacă s-a respectat sau nu programul de lucru. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Recomandare avocați: Contractele de telemuncă ar trebui să conțină clauze de confidențialitate
Deşi legislaţia muncii prevede, mai nou, obligaţia salariaţilor aflaţi în telemuncă sau în munca la domiciliu de a respecta şi asigura confidenţialitatea documentelor pe care le utilizează în activitatea lor, specialiştii recomandă angajatorilor introducerea în relaţiile de muncă a unei clauze de confidenţialitate în care să detalieze ce informaţii nu trebuie divulgate de către salariaţi. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Revenirea la birou: Salariaţii care se întorc la locul de muncă trebuie să fie reinstruiţi SSM de angajator
Tot mai multe firme discută sau au decis deja revenirea fizică a salariaţilor la locul de muncă, pe fondul relaxării restricţiilor impuse de autorităţi. În acest context, salariaţii care se întorc la birou după ce au muncit de acasă şi cei care îşi reiau activitatea după o întrerupere mai mare de 30 de zile trebuie să fie reinstruiţi în domeniul sănătăţii şi securităţii în muncă (SSM) de către angajator, atrage atenţia Inspecţia Muncii. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Beneficiile extrasalariale ar trebui incluse, mai degrabă, în actele unilaterale ale angajatorului, nu în cele ce prevăd acordul părţilor
Beneficiile extrasalariale acordate angajaţilor se recomandă a fi incluse în regulamentul intern sau într-un alt act unilateral al angajatorului şi nu în actele ce prevăd acordul părţilor, respectiv contractul individual de muncă sau cel colectiv de muncă, alături de actele lor adiţionale, spun specialiştii. În acest fel, renunţarea la un anumit beneficiu va putea fi realizată fără a fi nevoie de acordul salariaţilor. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Angajatorul decide revenirea la birou a tuturor salariaților. Ce firme mai sunt încă obligate să ia în considerare munca de acasă ori în ture?
În contextul relaxării unora dintre restricțiile impuse înainte, începând cu 15 mai, dar și al faptului că se anunță noi măsuri de relaxare, pe măsură ce numărul de vaccinați va crește, în tot mai multe firme se analizează ideea ca (toți) angajații să se întoarcă din iunie în birouri. Ce obligații mai sunt însă încă în vigoare pentru organizarea la locul de muncă în condiții de pandemie? Citește articolul
ACCES PREMIUM
Pot salariaţii şi angajatorul să stabilească eliminarea pontajului, conform ultimelor modificări?
Microfirmele au posibilitatea, de la începutul lunii mai, să stabilească împreună cu salariaţii lor, prin acord scris, cum se face evidenţa orelor lucrate, conform prevederilor incluse în Codul muncii de OUG 37/2021. Ce se întâmplă dacă cele două părţi nu ajung la un acord privind acest pontaj ar trebui să fie clarificat printr-o modificare legislativă, apreciază specialiştii, însă, în orice caz, salariaţii şi angajatorul nu vor putea să elimine această evidenţă, deoarece ea este impusă de Codul muncii. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Opinie UNPIR: În forma actuală, modificările operate duminică la Codul muncii nu-și ating scopul
Începând de duminică, atunci când un angajator se află în insolvență, faliment sau lichidare, administratorul sau lichidatorul judiciar sunt cei care eliberează adeverințe de vechime pentru salariați. În plus, practicienii în insolvență trebuie de-acum să se ocupe și de încetarea contractelor individuale de muncă și raportarea încetărilor în Revisal. În acest context, Uniunea Națională a Practicienilor în Insolvență din România (UNPIR) subliniază că modificările apărute recent nu vor rezolva rapid și fără probleme situațiile generate de intrarea în insolvență, faliment sau lichidare a unei firme. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Condiţia impusă la angajare ca un candidat să nu se afle în conflict cu firma este discriminatorie, a stabilit CNCD
Publicarea într-un anunţ de angajare a condiţiei ca respectivul candidat să nu se afle în conflict sau proces cu firma angajatoare este discriminatorie, a stabilit recent Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD), după ce a amendat cu 2.000 lei o societate care a fixat o astfel clauză pentru un post disponibil. Citește articolul










