Reglementările privind prețurile asigurărilor auto (RCA) influențează direct costurile flotei de mașini a companiei și gestionarea relațiilor cu asiguratorii.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 25 - 31 decembrie 2023. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Acest departament gestionează plângerile și reclamațiile primite de la clienți sau de la autorități. Cazul prezentat de CNCD este o reclamație care a necesitat analiză și măsuri din partea companiei.
Recent, o decizie a Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) a subliniat importanța respectării drepturilor persoanelor cu dizabilități în ceea ce privește accesul în mijloacele de transport în comun și a decis amendarea a doi șoferi de autobuz din București, care au refuzat să ofere ajutor acestei categorii de pasageri, deși sunt obligați să o facă.
Citește articolulAcest departament gestionează diverse tipuri de asigurări și despăgubiri, iar ajutorul de deces este o formă de sprijin financiar care poate necesita consiliere sau informare pentru angajați sau familiile acestora.
Cuantumul ajutorului de deces se va majora, în 2024, cu 778 de lei, după cum este prevăzut în legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2024, care a fost publicată chiar azi în Monitorul Oficial. În plus, tot în 2024 va intra în vigoare noua lege a pensiilor, care aduce ceva schimbări și în legătură cu ajutorul de deces. Citește articolul
Informația despre expirarea plafonării tarifelor RCA este foarte importantă pentru a planifica și gestiona costurile cu asigurările flotei auto a companiei sau cu alte polițe de răspundere civilă.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Pentru companiile care oferă credite auto, procesarea retragerilor din contract, mai ales cele care vin după o perioadă lungă, este similară cu gestionarea unei reclamații importante. Acest departament trebuie să știe cum să răspundă și să proceseze aceste cereri de retragere într-un mod corect și legal.
O hotărâre a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a interpretat dreptul UE în sensul că nu permite retragerea clienților din contractele de leasing auto care nu au opțiune de cumpărare. Dar, dacă un consumator nu a fost informat corect la încheierea unui contract de credit pentru mașină, poate rezilia contractul de cumpărare în orice moment, înainte de achitarea totală. Citește articolul
Deoarece legea impune avertismente pentru alergiile posibile și pune accent pe informarea corectă a clienților, acest departament ar fi interesat să știe cum să gestioneze eficient reclamațiile venite de la clienți, fie că sunt legate de posibile reacții alergice sau de lipsa informării adecvate.
Consumatorii vor trebui să primească, din ianuarie, informații clare și complete în legătură cu produsele alimentare ce conțin făină obținută din orice fel de insectă, potrivit unei legi publicate marți în Monitorul Oficial. Norma stabilește regulile folosirii insectelor la prepararea produselor alimentare. De pildă, produsele tradiționale nu vor putea conține făină de insecte, iar detalii despre conținutul produselor alimentare la care s-a folosit o astfel de făină vor trebui să apară atât pe eticheta acestora și lângă produs, cât și pe site-urile care le vând, dacă vânzarea se face online. Nerespectarea noilor reguli va duce la amenzi de până la 100.000 de lei. Citește articolul
Analizează necesitatea unor asigurări pentru riscuri specifice (ex: toxiinfecții alimentare) și modul în care se pot gestiona eventualele reclamații ale clienților.
Cei ce locuiesc în zone rurale și sunt interesați de creșterea și diversificarea surselor de venit vor putea deschide în curând puncte gastronomice locale, în care să prepare și să servească produse alimentare specifice zonei, făcute cu ingrediente din producția proprie sau a unor producători locali. Măsura apare într-o lege publicată marți în Monitorul Oficial. Veniturile astfel obținute vor fi taxate, desigur. Citește articolul
Acest departament se ocupă de relația cu clienții și de soluționarea reclamațiilor. O informare clară și completă a consumatorilor, așa cum cere ANPC, poate reduce numărul de reclamații și îmbunătăți încrederea clienților în companie.
Pentru a clarifica obligația de a informa consumatorii în egală măsură și în mediul online, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a stabilit la nivel de ordin că și cei care administrează site-uri de vânzări, preluare comenzi online şi/sau publicitate la produse şi/sau servicii, servicii turistice, de comercializare de pachete turistice sau bilete de avion, inclusiv e-commerce sunt obligați să afișeze pe site, ușor accesibil consumatorilor, mai multe informații privind autorizarea desfășurării activității. Comercianții au la dispoziție până pe 25 ianuarie să se achite de noua obligație, riscând apoi „să fie delistați de pe pagina de vânzări”. Citește articolul
Acest departament este interesat de riscurile de accidente rutiere și de potențialele daune sau vătămări care pot rezulta. Înțelegerea practicilor de trafic și a implicațiilor lor de siguranță ajută la evaluarea riscurilor asigurabile și la gestionarea eventualelor despăgubiri.
Motocicliștii din România, la fel ca în multe alte țări, aduc cu ei o practică distinctă în peisajul deplasării urbane: ”filtrarea” traficului. Aceasta presupune continuarea deplasării între benzi atunci când toți ceilalți sunt opriți. Avocatnet.ro a solicitat punctul de vedere al Inspectoratului General al Poliției Române (IGPR) cu privire la această tehnică comună în rândul motocicliștilor și bicicliștilor, dar și al unor cunoscuți specialiști ai deplasării urbane: Titi Aur și Tibi Troia, foști campioni la sporturi cu motor. Citește articolul
Pentru că societățile de asigurări folosesc adesea sisteme automate pentru a evalua clienții și riscurile, iar hotărârea CJUE impune reguli stricte de respectare a drepturilor persoanelor la transparență și intervenție umană în aceste procese.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a concluzionat recent că scoring-ul efectuat pentru aprobarea unui credit cade sub incidența art. 22 din GDPR, constând într-o decizie bazată exclusiv pe prelucrarea automată. Ca regulă generală, persoana vizată de prelucrări are dreptul de a nu face obiectul unei atare decizii, cu excepția situației în care, printre altele, își dă acordul expres pentru acest lucru. Totodată, în mod particular, când vorbim de insolvența persoanei fizice, entitățile private care se ocupă de calcularea acestor scoruri pentru clienții băncilor nu pot stoca datele pe termene mai lungi decât cele legale stabilite pentru registrele publice. Citește articolul