avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 939 soluții astăzi
Acasă Departament: IT & Protecția Datelor (GDPR / Cybersecurity)

Departament: IT & Protecția Datelor (GDPR / Cybersecurity)

ACCES PREMIUM

Arhivare: Firmele vor trebui să se asigure că păstrează XML-urile facturilor transmise în e-Factura. Încă sunt probleme cu anexele lor, dar ANAF lucrează la asta

Articolul menționează aspecte tehnice, precum necesitatea salvării fișierelor XML pe servere și modul în care sistemele informatice ar trebui să comunice (API) pentru a gestiona anexele la facturi. Departamentul IT este responsabil pentru implementarea și menținerea infrastructurii tehnologice necesare pentru funcționarea sistemului e-Factura, asigurând securitatea datelor.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
20 Noiembrie 2023 | 26874 | Timp de citire: 2 min.

Regulile actuale privind arhivarea vor rămâne la fel și în 2024, atrag atenția specialiștii. Astfel, în contextul folosirii obligatorii a e-Factura în relația B2B, firmele vor trebui să se asigure doar că, în plus, păstrează fișierele XML sigilate de Ministerul Finanțelor după transmiterea lor în sistem. În același timp, e bine de știut că autoritățile lucrează la posibilitatea de a transmite automatizat și anexele facturilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Agenda săptămânii 20 - 26 noiembrie 2023

Noul sistem informatic al Oficiului pentru Prevenirea Spălării Banilor este de interes direct pentru acest departament. Orice sistem nou, mai ales unul care implică raportări și date sensibile, necesită implicare din partea IT pentru implementare, securitate și funcționalitate.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
20 Noiembrie 2023 | 635 | Timp de citire: 2 min.

În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul

ACCES GRATUIT

SGR: În primă fază, nu toate ambalajele vor putea fi returnate contra garanției de 50 de bani

Ar putea fi nevoie să adapteze sistemele informatice ale firmei (de exemplu, cele de vânzare sau de gestiune a stocurilor) pentru a gestiona corect garanția și retururile de ambalaje.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
18 Noiembrie 2023 | 1 | 5103 | Timp de citire: 2 min.

Începând cu 30 noiembrie, România introduce Sistemul garantare – returnare (SGR), iar consumatorii trebuie să fie atenți dacă ambalajele produselor pe care le cumpără poartă simbolul SGR, pentru că, în caz contrar, nu pot primi contravaloarea garanției. Pe de altă parte, comercianții nu au voie să ceară garanție pentru produse non-SGR. Până în iunie 2024, pe piață vor exista atât ambalaje SGR, cât și ambalaje care nu se încadrează în acest sistem. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura: Din iulie, e posibil ca firmele să aibă nevoie de fișierele XML inclusiv pentru deducerea cheltuielilor la impozit pe profit

Schimbările impuse de e-Factura implică gestionarea unor formate noi de fișiere (XML) și asigurarea transmiterii și stocării sigure a acestora. Departamentul IT trebuie să pregătească și să adapteze sistemele informatice ale companiei pentru a respecta noile cerințe de facturare electronică.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Noiembrie 2023 | 1 | 13041 | Timp de citire: 2 min.

Implementarea facturării electronice obligatorii în relația dintre firme, începând din ianuarie 2024, aduce cu sine tot felul de nelămuriri ale contribuabililor. Iar una dintre ele este ce efecte va avea această măsură asupra regimului documentelor justificative? Citește articolul

ACCES GRATUIT
Proiect de ordin

MAI vrea să alinieze procedura înmatriculării, înregistrării, radierii şi eliberării numerelor de probe pentru vehicule cu ultimele schimbări din domeniu

Articolul vorbește despre posibilitatea înmatriculărilor online și despre schimbul de date între instituții, aspecte care privesc securitatea informațiilor și buna funcționare a sistemelor digitale.

Cristian Stanescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
17 Noiembrie 2023 | 2145 | Timp de citire: 2 min.

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a pus săptămâna asta în dezbatere publică un proiect de ordin ce conține viitoare prevederi privind procedurile legate de înmatricularea, înregistrarea, radierea și eliberarea autorizațiilor de circulație provizorie sau pentru probe a vehiculelor. Adaptarea procedurilor existente e necesară în contextul în care, în ultima perioadă, au apărut mai multe schimbări legate de înmatricularea, înregistrarea, radierea vehiculelor sau emiterea unor documente pentru acestea. Potrivit proiectului, termenul pentru soluționarea cererilor de înmatriculare este stabilit la 20 de zile lucrătoare, iar procesele de înmatriculare și radiere vor putea fi efectuate online, inclusiv programarea, trimiterea documentelor și plata taxelor, eliminând necesitatea deplasării la ghișeu. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

Eurostat: România și Cipru au cele mai mici creșteri la producția agricolă din Uniunea Europeană, în 2022

Accentul pus pe digitalizarea proceselor pentru combaterea evaziunii fiscale indică posibile cerințe noi de raportare electronică, necesitând adaptarea sau implementarea de noi sisteme informatice.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
17 Noiembrie 2023 | 530 | Timp de citire: 4 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura: Dacă includ operațiuni cu și fără TVA, facturile trebuie dublate din cauza specificațiilor tehnice, atrage atenția CCF

Această echipă gestionează infrastructura tehnică și sistemele informatice ale companiei. Implementarea și funcționarea corectă a sistemului de facturare electronică, inclusiv respectarea specificațiilor tehnice, sunt direct în responsabilitatea lor.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
16 Noiembrie 2023 | 10876 | Timp de citire: 3 min.

Ca urmare a regulilor din specificațiile tehnice aferente sistemului e-Factura, reprezentanții Camerei Consultanților Fiscali (CCF) atrag atenția că există situații în care firmele trebuie să dubleze facturile care includ operațiuni cu și fără TVA. Astfel, ideal ar fi să se transmită în sistem o singură factură pentru aceste situații, pentru ca firmele să nu fie supuse unei sarcini administrative excesive și costisitoare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Nu folosești e-Factura? Cele trei probleme care pot să apară, din iulie 2024, pentru firme

Este responsabil pentru implementarea și buna funcționare a sistemelor IT necesare pentru trimiterea și primirea corectă a facturilor electronice.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
15 Noiembrie 2023 | 7126 | Timp de citire: 3 min.

Din ianuarie 2024, companiile trebuie să folosească sistemul e-Factura pentru toate operațiunile din relația B2B, în paralel cu regulile tradiționale de facturare. Însă, din iulie 2024, e-Factura va deveni unicul canal de transmitere a facturilor de la emitent la destinatar, iar nefolosirea sistemului poate genera trei mari probleme, conform specialiștilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Implementarea e-Factura B2B: Cele patru faze prin care trebuie să treacă orice firmă, conform specialiștilor

Se ocupă de buna funcționare a sistemelor informatice, de integrarea noului program de e-Factura cu cele existente și de rezolvarea problemelor tehnice.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
14 Noiembrie 2023 | 2 | 24805 | Timp de citire: 4 min.

După ce Guvernul a bătut în cuie calendarul pentru trecerea la folosirea sistemului e-Factura pentru toate tranzacțiile din relația B2B, companiile trebuie să înceapă cât mai repede implementarea internă a facturării electronice. În acest sens, specialiștii spun că sunt patru mari faze ce trebuie bifate în procesul de implementare. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Drumul de la „fișa postului e prea stufoasă” la „dacă nu scrie explicit în fișa postului, nu execut” este unul scurt și plin de turbulențe

Acest departament implementează și gestionează instrumentele și tehnologiile folosite în companie și este interesat de modul în care angajații sunt obligați sau refuză să le utilizeze.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
14 Noiembrie 2023 | 1 | 6237 | Timp de citire: 3 min.

Până nu demult, era chestionată chiar obligativitatea fișei postului. Există, totodată, dintotdeauna, discuția despre cât de detaliată și de explicită ar trebui să fie fișa postului, iar practica ne răspunde aici în felurite moduri: de la descrieri mult prea sumare, incomplete sau care nici măcar nu se pliază pe realitate, până la descrieri de pagini întregi. Recent, mi-a reținut atenția nelămurirea unui angajat din zona IT&C căruia nu i se părea normal nici să trimită e-mailuri, pentru că nu scrie expres în fișa postului că trebuie să mai facă și asta, nici să execute diverse sarcini date de superiorul său, deși ele se încadrează în limita atribuțiilor sale. Citește articolul