Acest departament este preocupat de siguranța plăților digitale și de percepția utilizatorilor asupra securității, ajutând la implementarea și promovarea unor soluții de plată sigure și la educarea internă și externă privind protecția datelor.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Departamentul este responsabil pentru sistemele de monitorizare folosite, pentru securitatea datelor colectate și pentru respectarea Regulamentului GDPR în privința datelor personale ale angajaților.
Anul acesta, o realitate complexă a captat atenția specialiștilor în SSM (sănătatea și securitatea la locul de muncă): supravegherea digitală în spațiul de muncă. Odată cu avansul tehnologic și accelerarea digitalizării, în special în contextul pandemiei, angajatorii au recurs din ce în ce mai mult la instrumente sofisticate pentru a monitoriza activitatea angajaților. Acest fapt nu numai că modifică dinamica și structura locului de muncă, dar aduce și provocări noi în ceea ce privește SSM. Citește articolul
Deși nu este direct despre securitatea datelor, articolul menționează folosirea tehnologiei informației și comunicațiilor (TIC) în telemuncă și dreptul angajaților de a nu folosi instrumentele digitale în afara programului, ceea ce poate influența politicile de utilizare a echipamentelor și sistemelor IT.
Telemunca nu mai este o opțiune de nișă, ci o componentă integrală a pieței muncii europene. Un recent raport european arată că legislațiile naționale se adaptează pentru a oferi angajaților un cadru mai flexibil și mai protejat pentru munca la distanță. Cu toate acestea, angajatorii trebuie să țină pasul cu aceste schimbări, asigurându-se că răspund adecvat și echitabil la cererile de telemuncă. Comparativ cu alte state europene, România nu oferă momentan un drept absolut la telemuncă niciunei categorii de angajați, obligând doar angajatorii să-și motiveze refuzul vizavi de cererile angajaților. Cât despre dreptul la deconectare, adică de a nu fi deranjat de angajator în afara timpului de muncă, devenit cu atât mai relevant în cazul telesalariaților, unele state europene deja au reglementări în acest sens. În curând însă, o directivă europeană va impune integrarea acestui drept în toate legislațiile statelor membre, inclusiv în România. Citește articolul
Modificările legate de sistemul e-Factura pot necesita adaptări ale sistemelor informatice ale companiei, pentru a asigura trimiterea corectă a facturilor.
Șapte măsuri introduse recent de Guvern prin reforma fiscală asumată în Parlament își au termenul de intrare în vigoare la 15 zile de la oficializarea legii ce le conține. Din acest motiv, le-am reunit pe toate în articolul de astăzi, mai ales în contextul în care Executivul s-a răzgândit parțial în privința reducerii plafoanelor pentru plăți și încasări în numerar. Citește articolul
Este important pentru firmele din domeniul IT ca să înțeleagă cum se calculează taxele lor, mai ales că anumite activități IT sunt menționate ca fiind taxate diferit.
Din 2024, impozitul micro are o cotă de 3% pentru firmele care se ocupă de activități medicale, activități IT și activități HoReCa, însă numai dacă vorbim de desfășurarea efectivă a acestora, atenționează fiscaliștii. Astfel, pentru a vedea dacă trebuie achitată sau nu cota de 3%, o firmă care are în acte inclusiv coduri CAEN dintre cele vizate trebuie să facă unele preverificări interne. Citește articolul
Articolul vorbește despre prelucrarea datelor personale și modul în care informațiile necesare sunt obținute prin accesarea platformelor, aspecte esențiale pentru securitatea datelor și respectarea intimității.
Unele școli cer documente costisitoare și inutile solicitanților de burse sociale, deși legea actuală referitoare la învățământ nu prevede acest lucru. La solicitarea avocatnet.ro, Ministerul Educației a clarificat faptul că nu este necesară autentificarea notarială a documentelor și a încurajat reclamarea acestor practici abuzive la inspectoratele școlare. Citește articolul
Acest departament este responsabil de implementarea și buna funcționare a sistemelor informatice necesare pentru transmiterea și primirea facturilor prin noul sistem e-Factura, asigurând securitatea datelor.
Guvernul a stabilit recent calendarul de trecere, în 2024, la facturarea electronică obligatorie în relația B2B, adică pentru toate tranzacțiile dintre operatorii economici. Având în vedere că e-Factura va deveni unicul canal de transmitere a facturilor abia de la 1 iulie 2024, este important de știut că până atunci se folosesc (cu o excepție), în paralel cu raportarea facturilor în e-Factura, și regulile vechi de transmitere a facturilor către clienți și parteneri de afaceri. Citește articolul
Pentru companiile care activează în domeniul IT, informațiile despre cum sunt impozitate anumite venituri specifice industriei (coduri CAEN IT) sunt cruciale pentru a înțelege și a planifica bugetul și operatiunile.
Din 2024, microfirmele care se ocupă de activități medicale, activități IT și activități HoReCa datorează impozitul micro în cotă de 3% pentru toate veniturile lor. Cu alte cuvinte, regula se aplică inclusiv în situația în care o firmă derulează activități de IT, medicale sau HoReCa, dar și alte activități care în mod normal ar intra pe cota de 1%. Iar regula privind angajarea obligatorie a unui salariat full time se aplică în continuare. Citește articolul
Acest departament ar fi interesat de modul în care o platformă digitală națională urma să fie dezvoltată și administrată, precum și de potențialele aspecte legate de protecția datelor personale ale utilizatorilor acesteia. Chiar dacă proiectul a fost clasat, informația este relevantă pentru înțelegerea tendințelor de digitalizare a serviciilor publice și a cerințelor pentru sisteme IT de mare anvergură.
Modul în care tinerii se pot înscrie la cursurile unei instituții de învățământ superior din România ar trebui să se simplifice, prin înființarea unei platforme digitale naţionale în acest sens, ce va permite înscrierea atât la facultățile de stat, cât și la cele private, potrivit unui proiect de lege pus luni în dezbaterea deputaților. Măsura e propusă a doua oară în Parlament, proiectul ce o conținea inițial fiind respins definitiv la final de octombrie, deoarece viza modificarea vechii legi a educației, iar din septembrie avem legislație nouă în domeniu. Citește articolul
Acest departament este interesat de noul sistem informatic pentru prevenirea spălării banilor și de facturarea electronică pentru a se asigura că sistemele companiei sunt pregătite tehnic și respectă cerințele de securitate a datelor.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul