Acest departament este interesat de trecerea la un sistem informatic integrat pentru emiterea actelor de stare civilă, deoarece implică gestionarea electronică a datelor personale sensibile și asigurarea securității acestora. De asemenea, este important de înțeles cum funcționează noile sisteme digitale.
În vara lui 2022, legislația cu privire la actele de stare civilă a fost modificată, iar noile reguli ar fi trebuit să se aplice din 24 septembrie 2023. Însă Guvernul a decis, la începutul toamnei, să amâne termenul de aplicare a regulilor apărute în 2022 cu un an, respectiv până pe 24 septembrie 2024. Printre schimbările ce ar trebui să se aplice de anul viitor se numără și posibilitatea de a depune cererile privind actele civile la oricare serviciu de evidență a persoanelor sau primărie, cererile urmând să fie soluționate tot acolo, ceea ce va facilita obținerea actelor, dar și faptul că actele de naștere, de căsătorie și de deces nu se vor mai completa de mână, ci vor fi tipărite. Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a precizat recent că, în primă fază, eliberarea actelor de stare civilă potrivit noilor reguli va fi posibilă, în anumite condiții, printr-un proiect-pilot, până la sfârșitul anului, urmând ca acesta să fie extins la nivel național până cel mai târziu în 24 septembrie 2024. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil pentru securitatea datelor și a sistemelor informatice ale companiei. Articolul subliniază riscurile de confidențialitate a datelor, posibile erori și fenomenul de 'Shadow AI' care pot compromite informații sensibile, fiind esențial să implementeze politici de securitate robuste.
Utilizarea inteligenței artificiale (I.A.) în activitatea profesională implică și riscuri, iar provocările sunt pe măsura beneficiilor, răspunderea fiind împărțită, chiar dacă nu în mod egal, între lucrătorii care o utilizează și angajatorii lor. Dacă poate fi unanim admis că e utilizarea I.A. la locul de muncă, cu intenție și sub supravegherea managementului, are nevoie de o politică internă în acest sens, atunci cu atât mai mult trebuie să admitem și că utilizarea fără cunoștința angajatorului trebuie, de asemenea, abordată în regulile interne. Citește articolul
Acest departament este responsabil de implementarea și buna funcționare a sistemelor informatice, inclusiv a celor necesare pentru transmiterea facturilor prin e-Factura. De asemenea, trebuie să se asigure de siguranța datelor transmise.
Autoritățile au stabilit recent, prin lege, noi prevederi ce vizează companiile care emit facturi în relația cu entitățile statului. Pe de o parte, se introduce o interdicție de a plăti facturile pentru achiziții publice, în lipsa transmiterii facturilor prin e-Factura, și, pe de altă parte, se extinde indirect sfera facturilor ce trebuie transmise prin e-Factura în relația B2G. Citește articolul
Articolul menționează că este ilegal să se solicite angajaților detalii despre alte contracte de muncă. Această interdicție se referă la protejarea datelor personale ale angajaților, un aspect esențial pentru conformitatea cu regulile de protecție a datelor (GDPR), de care se ocupă și acest departament.
Vestea că angajații din IT nu mai pot beneficia pe toate contractele de facilități fiscale - cel mai important, beneficiul scutirii de impozit - îi va împinge pe angajatori, în următoarea perioadă, să-i mai întrebe o dată pe angajați dacă își declară funcția de bază în acea unitate. De aici și până la a cere informații despre alți angajatori sau alte contracte e o cale nu foarte lungă. Angajatorul nu are o bază legală pentru a cere astfel de informații, iar dacă nu primește un răspuns înapoi de la angajat, poate să considere că nu mai poate aplica facilitățile fiscale acelui angajat pentru că, cel mai probabil, el/ea și-a declarat funcția de bază în altă parte. Citește articolul
Departamentul IT este responsabil cu asigurarea funcționării corecte a sistemului online de raportare (SERSPAR), cu securitatea datelor transmise și cu gestionarea elementelor tehnice precum semnăturile electronice necesare pentru raportare.
După ce în primăvară a apărut o nouă obligație pentru producătorii, depozitarii, procesatorii și comercianții din domeniul agroalimentar, aceea de a raporta lunar stocurile de produse agroalimentare, Guvernul a stabilit recent normele metodologice. Iar începând din noiembrie 2023 companiile trebuie să înceapă efectiv raportările, prima urmând să fie cea pentru stocurile din octombrie 2023 - trebuie realizată în intervalul 1 - 15 noiembrie, mai exact. Citește articolul
Acest departament este responsabil de sistemele informatice ale companiei. Implementarea RO e-Factura înseamnă că au nevoie să adapteze sistemele IT existente sau să implementeze altele noi pentru a gestiona și trimite facturile electronic, asigurându-se că totul funcționează corect.
Amenzile prevăzute de Legea 296/2023, care extinde din 2024 obligativitatea folosirii sistemului e-Factura în relația B2B, ridică mai multe semne de întrebare, atât cu privire la aplicabilitate, cât și cu privire la anumite principii. Citește articolul
Articolul vorbește despre utilizarea soluțiilor digitale pentru pontaj automat și subliniază importanța soluției software în alegerea unui furnizor extern, având impact direct asupra sistemelor IT utilizate pentru gestionarea datelor.
În contextul apariției soluțiilor de externalizare a serviciilor de administrare personal (HR), dar și de calculul al salariilor angajaților, o concluzie ar fi că o mare parte din firmele românești preferă, în continuare, să deruleze intern ambele servicii. Citește articolul
Articolul subliniază importanța respectării regulilor de confidențialitate și a GDPR în timpul colectării și prelucrării datelor personale pentru verificări, aspecte gestionate de acest departament.
În lumea de business, caracterizată de un ritm alert, știrile circulă repede, iar o reputație construită în ani poate fi distrusă în câteva ore. Cunoașterea membrilor echipelor, a clienților și a partenerilor de afaceri și, pe de altă parte, construirea încrederii în relația cu fiecare dintre aceștia sunt aspecte-cheie pentru siguranța și integritatea afacerii, pentru că permit factorilor de decizie să ia hotărâri în cunoștință de cauză și să identifice prompt potențialele riscuri. De aceea, verificările de fond s-au dovedit vitale în prevenirea fraudei în contexte diverse, precum recrutarea, tranzacțiile financiare și relația cu clienții și cu partenerii de afaceri. Dar care sunt cele mai frecvente prejudecăți legate de acestea? Citește articolul
Limitările privind achiziția de telefoane mobile și abonamente afectează direct bugetele și strategiile de achiziții ale echipamentelor IT și serviciilor de comunicații.
Guvernul impune o serie de modificări legislative care vor afecta veniturile și beneficiile bugetarilor, conform unei legi recent oficializate. Printre acestea, se numără limitarea valorii de achiziție a telefoanelor mobile și a abonamentelor de telefonie, plafonarea consumului maxim de carburant, limitarea sporurilor acordate bugetarilor pentru lucrul în condiții periculoase sau vătămătoare și acordarea indemnizațiilor de hrană sub forma a două salarii minime pe an. Majoritatea prevederilor noii legi se vor aplica începând cu 11 noiembrie 2023, dar cele referitoare la sporuri, indemnizaţii, compensaţii, prime şi celelalte elemente ale sistemului de salarizare se vor aplica începând din 2024. Citește articolul
Implementarea și buna funcționare a sistemului e-Factura necesită adaptări ale sistemelor informatice ale companiei, iar acest departament se ocupă de partea tehnică și de securitatea datelor.
Raportarea obligatorie a facturilor prin sistemul e-Factura se va aplica, de la 1 ianuarie 2024, pentru toate tranzacțiile derulate de contribuabili în relația B2B, potrivit unei legi recent oficializate. Documentul introduce un termen de raportare de cinci zile pentru facturile electronice și sancțiuni pentru nerespectarea sa, dar care se vor aplica abia din aprilie 2024. Ulterior, de la 1 iulie 2024, e-Factura va deveni singurul canal prin care se vor mai putea transmite facturile către destinatari, orice altă formă a acestor documente urmând să fie lipsită de efecte fiscale. Citește articolul