Filtrează articole după
Explicăm Legislația

Departament: Juridic și Conformitate

ACCES GRATUIT

Regulamentul de organizare și funcționare a alternativei educaționale Montessori: Care e sistemul de echivalare a nivelurilor de învățământ și ce dotări trebuie să aibă clasele

Să fie la curent cu noile reglementări legale din domeniul educației, mai ales dacă angajatorul are legături cu școli sau programe educaționale sau dacă trebuie să evalueze conformitatea în diverse situații.

Dragoș Niculescu în Redactor coordonator, avocatnet.ro
11 Noiembrie 2025 | 1070 | Timp de citire: 2 min.

Ministerul Educației a stabilit recent, printr-un ordin publicat în Monitorul Oficial, regulamentul de organizare și funcționare a alternativei educaționale Montessori, care promovează dezvoltarea personalității autonome a copiilor, prin stimularea independenței și a curiozității. În același timp, ministerul a stabilit și structura de învățământ a alternativei educaționale Montessori, sistemul de echivalare a nivelurilor de învățământ, dar și dotarea minimală a grupelor/ claselor din acest sistem. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Trecerea treptată la declarații fiscale precompletate de ANAF, din ce în ce mai aproape de realitate

Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările legislative și procedurale introduse de ANAF, cum ar fi precompletarea declarațiilor și utilizarea sistemului Big Data, pentru a asigura că firma respectă toate regulile și este pregătită pentru orice verificare sau modificare legală.

Alexandru Boiciuc în Redactor-șef, avocatnet.ro
11 Noiembrie 2025 | 7109 | Timp de citire: 2 min.

Procesul multianual de digitalizare a relației dintre contribuabili și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) se apropie de final, iar una dintre urmările așteptate ale acestuia, precompletarea declarațiilor fiscale, urmează să devină o realitate în viitorul apropiat. Însă ideea nu este nouă, ea fiind prezentă în discursul autorităților de mai mult timp. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Propunere de modificare a legislației din domeniul sănătății

Proiect de OUG: Se reglementează statutul de utilitate publică al cabinetelor medicale de familie și se clarifică condițiile pentru numirea în funcția de asistent medical-șef

Departamentul juridic trebuie să fie la curent cu toate modificările legislative propuse, cum ar fi aceste noi reguli referitoare la cabinetele medicale, la răspunderea unităților medicale pentru personalul lor, precum și la rolul experților medicali. Aceste informații sunt esențiale pentru a se asigura că firma respectă legea și pentru a gestiona riscurile legale.

Dragoș Niculescu în Redactor coordonator, avocatnet.ro
11 Noiembrie 2025 | 1322 | Timp de citire: 3 min.

Mai multe acte normative prin care este reglementat domeniul sănătății vor fi modificate în următoarea perioadă, după cum apare într-un proiect de ordonanță pus chiar astăzi în dezbatere publică la ministerul de resort. Printre schimbările propuse acum se numără reglementarea statutului de utilitate publică în cazul cabinetelor medicale de medicină de familie și al punctelor de lucru ale acestora, lipsa acestui statut împiedicându-le acum să acceseze diverse facilități și forme de sprijin financiar, și clarificarea condițiilor de studii și de vechime pe care trebuie să le îndeplinească o persoană pentru a putea fi numit asistent medical-șef. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Păstrarea IMCA îngrijorează multinaționalele: România riscă să alunge investitorii străini

Acest departament trebuie să înțeleagă cadrul legal al taxelor, cum se interpretează și se aplică noile reglementări fiscale și ce obligații legale decurg din acestea pentru companie.

Alexandru Boiciuc în Redactor-șef, avocatnet.ro
11 Noiembrie 2025 | 628 | Timp de citire: 4 min.

Deși era prezentat inițial ca o măsură temporară, impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) se aplică deja de doi ani. Iar discuțiile recente contradictorii despre păstrarea sa nu fac decât să amplifice îngrijorările multinaționalelor, atrag atenția specialiștii. În acest fel, țara noastră riscă să alunge investitorii străini, iar oportunitățile ratate nu se vor întoarce prea curând. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Proiect: Angajatorii care încadrează mame cu minimum trei copii ar putea primi un stimulent de 2.250 lei

Departamentul Juridic vrea să știe despre modificările legilor legate de angajarea anumitor persoane, pentru a se asigura că firma respectă noile reguli și pentru a înțelege ce obligații sau drepturi noi apar.

Cristina Iacob în Redactor, avocatnet.ro
11 Noiembrie 2025 | 11312 | Timp de citire: 3 min.

Angajatorii care angajează mame cu cel puțin trei copii sau persoane care au executat pedepse privative de libertate ar putea beneficia de un stimulent lunar de 2.250 de lei, potrivit unui proiect de lege emis recent de Ministerul Muncii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cercetările disciplinare - motive pentru care angajatorii pot pierde procesele cu angajații sancționați

Acest departament trebuie să se asigure că toate procedurile disciplinare și sancțiunile aplicate angajaților respectă întocmai cerințele legale și deciziile instanțelor de judecată, prevenind astfel litigii și probleme de conformitate.

Simona Voiculescu în Director Editorial, avocatnet.ro
11 Noiembrie 2025 | 6354 | Timp de citire: 5 min.

Deși angajatorul dispune de prerogativă disciplinară, având dreptul de a aplica, potrivit legii, sancţiuni disciplinare salariaţilor săi ori de câte ori constată că aceştia au săvârşit o abatere disciplinară, angajatorul sfârșește nu de puține ori să piardă un eventual proces cu angajatul sancționat - fie pentru că procedura de concediere nu îndeplinește condițiile legale, fie lipsește cu totul, fie pentru că sancțiunea este disproporționată, fie pentru că decizia de sancționare are lipsuri semnificative. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Facturarea electronică, un pilon de bază în digitalizarea fiscală și operațională

Acest departament va trebui să înțeleagă noile legi și reguli europene legate de facturarea electronică și să se asigure că firma respectă toate aceste cerințe.

PwC România în 11 Noiembrie 2025 | 649 | Timp de citire: 3 min.

Digitalizarea proceselor fiscale devine o necesitate strategică în contextul unei economii globale în continuă transformare, iar facturarea electronică (e-Invoicing) este un instrument-cheie în acest proces, redefinind modul în care companiile își gestionează tranzacțiile și raportările către autorități. Citește articolul

ACCES PREMIUM
SSM - avantaj prin siguranță

Lucrătorii temporari și subcontractanții - cine răspunde pentru securitatea lor

Pentru că articolele care clarifică responsabilitățile legale în materie de siguranță la locul de muncă ajută la asigurarea conformității companiei cu legile în vigoare și la evitarea amenzilor sau a proceselor.

Dan Năstase în Consilier juridic specializat în relații de muncă,
11 Noiembrie 2025 | 1 | 1065 | Timp de citire: 3 min.

Economia modernă este, în prezent, una extrem de flexibilă, bazată pe contracte temporare, externalizări de servicii și subcontractări. Deși acest modus operandi este aduce beneficii (de ordin economic), iar, în unele cazuri, reprezintă singura opțiune a unei companii, apare și o întrebare complexă și de importanță critică: atunci când un lucrător temporar sau un angajat al unui subcontractant se accidentează la sediul companiei-gazdă, cine răspunde? Citește articolul

ACCES PREMIUM
România evită infringementul pe ultima sută de metri

Guvernul a stabilit mai multe măsuri privind energia regenerabilă și comunitățile de energie

Departamentul Juridic trebuie să analizeze noile legi și reglementări privind energia, să se asigure că firma le respectă și să evite eventuale amenzi sau probleme legale, mai ales în contextul reglementărilor europene.

Cristian Stanescu în Redactor, avocatnet.ro
10 Noiembrie 2025 | 2432 | Timp de citire: 2 min.

Executivul a adoptat recent o ordonanță de urgență care modifică și completează legislația existentă în domeniul energiei. Scopul principal al acesteia este alinierea cadrului legal național la prevederile unei directive europene, care urmărește creșterea ponderii energiei din surse regenerabile în consumul final. Actul normativ impune autorităților eliminarea barierelor administrative și obligă operatorii de distribuție să instaleze cu prioritate contoare inteligente pentru membrii comunităților de energie. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Soluționarea disputelor în zona prețurilor de transfer: Aspecte practice în România și alte state din Europa Centrală și de Est

Acest departament are nevoie să știe cum se desfășoară controalele fiscale legate de prețurile dintre companiile din același grup, ce drepturi are firma în timpul inspecției, cum poate contesta deciziile autorităților și ce implicații legale pot apărea în cazul neregulilor. De asemenea, îi interesează instrumentele legale precum acordurile de preț în avans (APA) sau procedurile de acord amiabil (MAP) pentru a asigura respectarea legilor și a evita problemele.

Deloitte România în 10 Noiembrie 2025 | 390 | Timp de citire: 5 min.

Aspectele fiscale legate de prețurile de transfer sunt extrem de complexe, astfel că autoritățile fiscale din Europa Centrală și de Est, inclusiv cele din România, derulează controale frecvente și, deseori, prelungite la companiile care derulează operațiuni transfrontaliere. Însă procedurile de control diferă de la țară la țară și la fel și mecanismele pe care le au la dispoziție contribuabilii pentru a se proteja de potențiale interpretări nefavorabile ale autorităților fiscale. În privința soluționării disputelor, în cele mai multe țări, inclusiv în România, cazurile ajung în instanță. Citește articolul