avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 754 soluții astăzi

Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →

Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES PREMIUM

UPDATE Dovada desfășurării efective a activității angajatorului era necesară pentru obținerea permiselor de muncă chiar și înainte de modificările din 2024. Decizia ICCJ, publicată în Monitor

Acest departament trebuie să știe exact cum interpretează instanțele legea, mai ales când vine vorba de regulile pentru angajarea de personal străin, ca să se asigure că firma respectă toate cerințele legale și evită problemele.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
25 Martie 2025 | 1397 | Timp de citire: 3 min.

Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a clarificat luna trecută că, în contextul legislației aplicabile până în martie 2024, pentru eliberarea avizului de angajare a străinilor în România, nu era suficientă doar înscrierea codurilor CAEN în documentele de înregistrare ale angajatorului, ci era necesară și desfășurarea efectivă a activităților compatibile cu funcția solicitată. Această interpretare a fost întărită prin modificările aduse de Legea nr. 28/2024 în martie anul trecut, ce au introdus expres cerința desfășurării efective a activităților, prevenind astfel posibile abuzuri în obținerea avizelor de muncă pentru cetățenii străini. Decizia Curții a apărut luni în Monitorul Oficial, judecătorii arătând că simpla interpretare ad litteram a textelor de lege nu putea duce la altă concluzie decât aceea că e necesară și desfășurarea efectivă a activităților. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Speță din controalele fiscale

O impunere de TVA, făcută de ANAF la o persoană fizică ce realizase peste 150 de tranzacții imobiliare fără a plăti taxa

Departamentul Juridic ar fi interesat pentru că articolul arată cum pot apărea probleme legale și sancțiuni dacă o companie nu respectă regulile fiscale, mai ales legate de TVA și tranzacții importante. Le ajută să înțeleagă riscurile și să se asigure că totul e conform legii.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
24 Martie 2025 | 21453 | Timp de citire: 2 min.

O persoană fizică ce a derulat peste 150 de tranzacții imobiliare în decurs de doi ani a primit o impunere consistentă de TVA în urma unui control al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Statistici privind piața forței de muncă referitoare la întreprinderi. Consiliul UE a adoptat textul unui nou regulament european. Ce înseamnă pentru companii

Acest departament este direct responsabil pentru a se asigura că firma respectă toate legile și regulamentele noi, cum ar fi acest regulament european, pentru a evita orice probleme legale sau amenzi.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
24 Martie 2025 | 659 | Timp de citire: 4 min.

Consiliul Uniunii Europene a dat undă verde unui nou regulament european care va îmbunătăți colectarea statisticilor privind piața forței de muncă referitoare la întreprinderi la nivelul UE. Prin viitorul regulament, legiuitorul european va avea la dispoziție statistici actualizate și comparabile între țări, noile date colectate de la statele membre urmând să acopere mai multe sectoare din economie, totodată. Noile norme vor genera, cel puțin inițial, obligații suplimentare pentru companiile din statele membre UE, dar și schimbări de politică internă dacă ne gândim, de exemplu, la datele privind egalitatea de reumnerare. Totuși, o abordare națională inteligentă și digitalizată va putea reduce semnificativ povara efectivă asupra mediului de business, ea rămânând în mare parte la stat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Lista actelor fiscale ce pot fi emise, fără semnătură și ștampilă, prin centrul de imprimare masivă al ANAF a fost extinsă

Acest departament trebuie să știe despre noile reguli legate de documentele oficiale primite de la ANAF (cum ar fi decizii sau notificări), pentru a se asigura că firma respectă legea și pentru a înțelege exact ce valabilitate au aceste acte, chiar și dacă nu mai sunt semnate sau ștampilate. E important pentru a evita probleme legale.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
24 Martie 2025 | 4276 | Timp de citire: 1 min.

Lista actelor fiscale care sunt emise prin centrul de imprimare masivă al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), fiind valabile fără semnătură și ștampilă, a fost extinsă printr-un ordin recent oficializat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Interesul pentru înființarea de noi grupuri de impozit pe profit este tot în scădere, dar numărul de grupuri active crește constant

Îi ajută să se asigure că firma respectă legile fiscale și că deciziile privind impozitarea sunt corecte, evitând amenzi sau probleme legale.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
24 Martie 2025 | 1188 | Timp de citire: 3 min.

Consolidarea fiscală se aplică efectiv din 2022, acesta fiind și primul an în care s-au înființat grupuri de impozit pe profit. Însă statisticile furnizate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) pentru 2022, 2023, 2024 și 2025 arată un interes în scădere pentru aplicarea acestui mecanism de optimizare a sumelor plătite statului sub formă de impozit pe profit. Totuși, chiar dacă din ce în ce mai puține firme sunt interesate să înființeze grupuri noi, numărul de grupuri active este într-o creștere constantă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Pregătirea pentru noul REGES – Online. Cinci pași pentru o tranziție fără probleme

Articolul vorbește despre noile reguli legale legate de contractele de muncă și despre cum trebuie compania să se asigure că respectă aceste reguli pentru a evita amenzi sau probleme. Departamentul juridic are rolul de a veghea la respectarea legii.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
24 Martie 2025 | 17110 | Timp de citire: 5 min.

Lansarea noului registru electronic de evidență a salariaților este un moment așteptat atât de lucrători, cât și de angajatori, însă lucrurile sunt privite diferit: lucrătorii urmează să obțină, în sfârșit, acces la informațiile pe care angajatorii lor le-au declarat cu privire la contractele lor de muncă, în timp ce angajatorii trebuie să se gândească la modificările pe care noile reguli îi vor obliga să le facă și, implicit, la volumul de muncă pe care prespune asta. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Amenzi de până la 4.000 de lei pentru spitalele care nu colectează medicamente expirate

Se ocupă cu înțelegerea și respectarea legilor și a sarcinilor noi pe care spitalul le are în legătură cu medicamentele expirate, pentru a evita amenzile.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
24 Martie 2025 | 1347 | Timp de citire: 2 min.

Spitalele din România vor fi sancționate cu amendă de la 2.000 lei la 4.000 lei pentru nerespectarea obligației de a colecta medicamentele expirate și neutilizate de la populație, potrivit unei hotărâre de guvern (HG) publicate recent în Monitorul Oficial. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Start-up Nation: Activitățile de producție au șanse de finanțare mai mari în noua ediție a programului. Ce coduri CAEN sunt vizate și ce punctaj suplimentar li se alocă

Pentru că articolul explică regulile și condițiile legale necesare pentru a obține bani de la stat prin programul Start-up Nation, ajutând compania să se asigure că respectă toate cerințele.

Marian Dumitrache în Finanțări
Consultant și Trainer Fonduri Europene,
24 Martie 2025 | 3749 | Timp de citire: 3 min.

Procedura oficială de implementare a celei de-a patra ediții a programului Start-up Nation cuprinde și lista activităților economice punctate suplimentar în cadrul etapei de evaluare a cererilor de finanțare depuse. Cu toate că antreprenorii pot solicita finanțare nerambursabilă pentru o gamă foarte mare de afaceri, doar cele din sfera producției de bunuri vor putea obține între 10 și 20 de puncte suplimentare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Agenda săptămânii 24 - 30 martie 2025

Acest departament trebuie să știe ce legi noi ar putea fi adoptate sau modificate de Parlament, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile. De asemenea, informațiile despre proprietatea intelectuală în relația cu angajații sunt direct legate de activitatea lor de conformitate legală.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
24 Martie 2025 | 544 | Timp de citire: 1 min.

În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Mecanismul CBAM: Reguli oficiale pentru obținerea statutului de declarant autorizat și simplificări propuse prin pachetul Omnibus

Acest departament trebuie să înțeleagă noua lege europeană CBAM și toate cerințele legale pentru a se asigura că firma respectă regulile și evită amenzi sau probleme.

Deloitte România în Contabil și fiscal
24 Martie 2025 | 809 | Timp de citire: 4 min.

Mecanismul european de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM) urmează să fie simplificat, conform inițiativei recente a Comisiei Europene (pachetul Omnibus), cu scopul de a reduce sarcina administrativă pentru întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri) și pentru importatorii ocazionali. Inițiativa propune proceduri mai simple de declarare a emisiilor încorporate în produsele vizate de mecanism, termene mai relaxate de raportare pentru operațiunile cu certificate CBAM, dar și circumstanțe pentru reducerea penalităților. Cu toate acestea, 2026 rămâne anul în care începe plata taxei pe carbon. Totodată, recent a apărut un regulament oficial ce detaliază cum se obține statutul de declarant autorizat CBAM. Citește articolul