Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Acest departament este direct interesat de respectarea legilor și reglementărilor, pentru a se asigura că toate vehiculele companiei au documentele la zi și pentru a evita amenzi sau alte complicații legale.
În cazul în care unele dintre datele ce apar în Cartea de Identitate a Vehiculului (CIV) se modifică, indiferent dacă este vorba despre schimbarea culorii mașinii, înlocuirea motorului sau instalarea unui sistem GPL, proprietarul mașinii trebuie să se prezinte la Registrul Auto Român (RAR) pentru actualizarea documentului. Nerespectarea acestei obligații poate duce la amenzi de până la 1.620 de lei, iar pentru persoanele juridice, sancțiunile sunt semnificativ mai mari. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă noile legi și reguli pentru a se asigura că firma respectă toate obligațiile legale și evită amenzi sau probleme. Articolul descrie noi cerințe de conformitate și riscuri juridice legate de accize.
O ordonanță dată de Guvern în decembrie 2024 a venit cu o serie de modificări legate de plătitorii de accize. În linii mari, autoritățile au introdus posibilitatea încadrării unor operatori economici la risc fiscal ridicat, situație în care aceștia capătă obligații noi vizavi de produsele accizabile cu care fac afaceri. Pentru a pune în aplicare noile prevederi, care sunt în vigoare din 1 februarie 2025, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a oficializat recent șase ordine diferite. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că toate contractele de muncă și aranjamentele de lucru (cum ar fi munca de la birou, de acasă sau din diferite locații) respectă legile în vigoare și că firma evită problemele legale sau sancțiunile.
Contractul individual de muncă trebuie adaptat în cazul lucrătorilor mobili, existând cinci situații posibile în practică atunci când ne gândim la economia unei zile de muncă și la gradul de mobilitate (de la excepțională la regulată, mai exact). Angajatorul trebuie să stabilească clar timpul alocat deplasărilor și să precizeze acest aspect în documentele contractuale. Când activitatea se desfășoară preponderent în afara unui loc fix, este necesară includerea clauzei de mobilitate și negocierea prestațiilor suplimentare. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă noile legi și reguli legate de evidența angajaților pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale și evită amenzile.
Noul registru de evidență a salariaților (Reges Online) va deveni operațional în curând, iar angajatorii vor avea la dispoziție șase luni pentru tranziția de la Revisal. Procesul implică înregistrarea în noul sistem și completarea elementelor suplimentare care nu există în aplicația actuală. Recomandarea fermă a specialiștilor este ca angajatorii să aibă o abordare proactivă, și să înceapă deja cu un audit al dosarelor de personal pentru verificarea corectitudinii datelor existente și completarea informațiilor lipsă. Angajații vor avea acces direct la propriile date din registru și vor putea semnala eventuale nereguli, ceea ce face necesară asigurarea acurateței informațiilor transmise. Totodată, ar fi oportun ca, odată cu efortul de pregătire pentru Reges Online (auditarea dosarelor, maparea informațiilor), angajatorii să se pregătească și pentru Directiva privind transparența salarială, care ar trebui transpusă în legislația națională în 2026. Citește articolul
Acest departament are nevoie să înțeleagă regulile programului de finanțare, la ce te obligi prin contract și ce se întâmplă dacă nu respecți condițiile, pentru a evita problemele legale.
Cu mai puțin de o lună înainte de lansarea primei etape a programului Start-up Nation, viitorii antreprenori nu înțeleg pe deplin felul în care va funcționa cea de-a patra ediție a celei mai așteptate scheme de finanțare din ultimii ani. Cele mai mari confuzii sunt legate de felul în care finanțarea va funcționa: perioada în care investiția trebuie să fie realizată și obligațiile asumate de către antreprenor pe durata de monitorizare a investiției. Citește articolul
Departamentul urmărește modul în care sunt definite și aplicate legile penale legate de violență, precum și propunerile de modificare a acestora, pentru a asigura respectarea regulilor și a înțelege implicațiile legale.
Un raport recent al Centrului Filia subliniază provocările majore cu care se confruntă România în implementarea legislației privind prevenirea și combaterea violenței de gen, în ciuda progreselor realizate. Printre lacunele identificate se numără lipsa unei definiții clare a consimțământului în cazul infracțiunii de viol și neincluderea unor forme de violență de gen în legislația națională. De asemenea, raportul evidențiază deficiențele grave în pregătirea profesională a polițiștilor, procurorilor și judecătorilor, ceea ce îngreunează accesul victimelor la justiție și protecția acestora. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de noile legi și reglementări, mai ales cele care impun noi obligații (cum ar fi supravegherea video) și care se confruntă cu probleme de aplicare. Ei trebuie să înțeleagă cadrul legal și implicațiile pentru companie.
O lege din 2023, care modifică Codul Silvic, obligă proprietarii de păduri să instaleze sisteme de supraveghere video pe drumurile forestiere. Costurile acestor instalații sunt suportate de stat. În același timp, legea în discuție acordă Jandarmeriei responsabilitatea de a monitoriza și interveni în cazurile de tăieri ilegale de copaci, iar Poliției îi extinde atribuțiile în ceea ce privește paza pădurilor. La aproape doi ani de la intrarea în vigoare a acestui act normativ, avocatnet.ro a solicitat Gărzii Forestiere Naționale (GFN) câteva informații legate de aplicarea efectivă a măsurilor introduse de această măsură. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă reglementările legale privind TVA pentru instituțiile publice, să se asigure că instituția respectă legea și să gestioneze orice aspecte juridice legate de înregistrarea și aplicarea TVA.
Un ghid oficial privind înregistrarea în scopuri de TVA a instituțiilor publice a fost pus recent la dispoziție de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Iată ce trebuie să știi din documentul publicat online. Citește articolul
Acest departament se asigură că toate activitățile companiei respectă legile și reglementările, iar articolul explică exact cum trebuie respectate regulile privind supravegherea video (GDPR) pentru a evita problemele legale și amenzile.
Camerele de supraveghere sunt omniprezente, de la lobby-urile hotelurilor și străzile publice, până la interiorul băncilor și al altor spații comerciale. În acest context, este important să înțelegi drepturile pe care le ai din punct de vedere al Regulamentului General privind Protecția Datelor (GDPR) atunci când ești filmat. Citește articolul
Ajută la înțelegerea riscurilor legale și la asigurarea că împrumuturile interne sunt conforme cu legile, mai ales în cazul unor controale sau discuții în instanță.
Împrumuturile intragrup reprezintă unul dintre subiectele întâlnite des în cadrul controalelor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) privind prețurile de transfer, atenționează specialiștii. Totuși, dacă punctul principal de interes era, anterior, dobânda, inspectorii au început să se lege și de alte aspecte privind aceste împrumuturi. Citește articolul