Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Acest departament este interesat de respectarea legilor privind siguranța vehiculelor și de consecințele legale, penale sau contravenționale, care decurg din nerespectarea inspecției tehnice periodice sau folosirea documentelor false, asigurând conformitatea operațiunilor companiei.
Recent, Registrul Auto Român (RAR) a publicat un raport privind controalele desfășurate anul trecut în trafic, atât de către inspectorii RAR, cât și de echipele mixte RAR-Poliția Română. Printre numeroasele nereguli constatate, au fost depistați și șoferi care circulau cu ITP fals. Context în care amintim că utilizarea unor înscrisuri falsificate în scopul producerii de consecințe juridice atrage răspunderea penală. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe despre noile legi care obligă companiile să angajeze persoane cu dizabilități și cum să se asigure că firma respectă aceste reguli, inclusiv ce rapoarte trebuie trimise statului.
Persoanele cu dizabilități de ordin fizic, dar și cele cu dizabilități mai puțin sau deloc vizibile, pot desfășura activități profesionale și aduce valoare adăugată în diverse domenii, având competențe care se pot dovedi extrem de utile pentru angajatori. Pe de altă parte, diversitatea în echipele de lucru conduce la inovație și la o mai bună performanță organizațională. În acest context, a fost adoptată Ordonanța de Urgență (OUG) 127/2024, care introduce o serie de măsuri menite să îmbunătățească integrarea persoanelor cu dizabilități în piața muncii și o mai mare deschidere a angajatorilor către acest segment de resurse, care să compenseze lipsa talentelor pe care ar dori să le atragă și să le mențină în companii. Citește articolul
Acest articol este esențial pentru a înțelege regulile legale despre cum o companie poate monitoriza angajații și ce date are voie să colecteze. Ajută la respectarea legilor și evitarea amenzilor mari.
În contextul tehnologiei în continuă evoluție, monitorizarea angajaților prin sisteme video sau GPS a devenit o practică din ce în ce mai răspândită. Totuși, Regulamentul General privind Protecția Datelor (GDPR) impune reguli stricte pentru a proteja datele personale ale angajaților, iar nerespectarea acestora poate atrage sancțiuni semnificative. Mai multe cazuri recente analizate și sancționate de autoritățile de control în domeniu evidențiază aspecte de care trebuie să țină cont atât angajatorii din sectorul privat, cât și cei din sectorul public. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru a se asigura că toate deciziile privind răspunderea angajaților și recuperarea pagubelor sunt conforme cu legea muncii și pentru a evita litigii.
De ce trebuie să se asigure angajatorul că sarcinile încredințate sunt efectuate de oameni care au și pregătirea necesară? Simplu: pentru că altfel nu-și poate recupera eventualele prejudicii. În actualul context, în care este din ce mai dificil să găsești personal calificat, există situații în care lucrătorii sunt puși în fața unor sarcini pentru care nu au pregătirea profesională necesară. Citește articolul
Se asigură că firma respectă toate legile și regulile legate de concediile medicale, de la modul de acordare și plată, până la noile cerințe de raportare (precum transmiterea în REGES), evitând astfel amenzi sau probleme legale.
Datele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate arată o ușoară scădere a medicatelor eliberate în 2024 față de 2023, cu peste 3,2 milioane de certificate emise și peste 8 milioane de zile suportate din fondurile de stat. Majoritatea zilelor de concediu medical (peste 4,5 milioane) au fost acordate pentru maternitate, urmate de cele pentru risc maternal și tumori maligne ale sânului. Problemele de spate ocupă locuri importante în clasament, cu peste 935.000 de zile cumulate pentru dorsalgii și afecțiuni ale discurilor intervertebrale - asta, în contextul în care date ale anilor anteriori ne arată că durerile de spate sunt în topul bolilor profesionale la noi în țară. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile privind transportul de mărfuri și să știe cum să gestioneze situațiile în care apar amenzi sau probleme legale legate de sistemul e-Transport.
Nerespectarea regulilor sistemului e-Transport, prin care se raportează transporturile rutiere de anumite bunuri, poate duce la sancțiuni usturătoare pentru contribuabilii vizați. În aceste condiții, firmele au la dispoziție anumite soluții pentru a evita sancționarea, sunt de părere specialiștii. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de interpretarea și aplicarea corectă a legilor muncii și a procedurilor de închidere a unei firme, așa cum sunt explicate în articol, pentru a asigura respectarea tuturor reglementărilor.
Concedierea unei persoane aflate în concediu de maternitate, concediu de creștere copil sau în plata stimulentului de inserție este, sigur, o situație sensibilă, în care niciuna dintre părți nu dorește să se afle. Există, însă, anumite contexte – precum încetarea activității unei companii, spre exemplu – în care acest scenariu devine de neevitat. Din păcate, faptul că normele în materie de protecție împotriva concedierii sunt reglementate într-o varietate de acte normative care nu sunt tocmai aliniate creează uneori situații practice fără ieșire, care adaugă o încărcătură negativă suplimentară pentru părțile implicate într-o situație dificilă, deja. Citește articolul
Acest departament este interesat de modalitățile de prevenire și combatere a fraudei pentru a se asigura că firma respectă legile și reglementările în vigoare și pentru a evita problemele legale.
Frauda este o amenințare silențioasă, dar costisitoare, care generează anual pierderi financiare semnificative pentru organizații. Rapoartele Asociației Examinatorilor de Fraudă Certificaţi (Association of Certified Fraud Examiners - ACFE) arată că afacerile din întreaga lume pierd aproximativ 5% din veniturile anuale din cauza fraudei ocupaționale. Cu toate acestea, numeroase organizații subestimează riscurile și recurg tardiv la măsuri de prevenție, în general ca urmare a unor episoade grave. Citește articolul
Acest departament monitorizează toate legile noi și modificările legislative pentru a se asigura că firma respectă regulile. O lege nouă despre pensii publice este importantă pentru a înțelege cadrul legal general în care operează compania, mai ales dacă apar întrebări legate de drepturile sociale ale angajaților sau foștilor angajați.
Certificatul de viață, document care atestă că beneficiarul unei pensii stabilit în străinătate este în viață, trebuie trimis, începând din 2024, de două ori pe an, și anume semestrial, în martie și septembrie, către casele teritoriale de pensii, potrivit noii legi a pensiilor, ce se aplică din toamna trecută. Înainte, certificatul de viață trebuia transmis autorităților doar o dată pe an. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile privind gestionarea deșeurilor, pentru a evita amenzi mari și probleme legale.
Un agent economic a fost amendat cu 50.000 de lei după ce a fost prins că incendia toate deșeurile rezultate din activitatea restaurantului propriu într-un „incinerator mobil” improvizat, a anunțat Garda de Mediu recent. Astfel de fapte atrag sancțiuni atât pentru persoanele juridice, cât și pentru cele fizice, care pot primi amenzi între 30.000 și 45.000 de lei pentru abandonarea, îngroparea sau incendierea neautorizată a deșeurilor. Citește articolul