avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 783 soluții astăzi

Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →

Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES PREMIUM

TVA: Exemple de operațiuni din fișierul SAF-T care pot declanșa controale ale ANAF

Pentru a se asigura că firma respectă toate legile și reglementările fiscale, înțelegând cum ANAF analizează datele din SAF-T și cum pot fi interpretate anumite tranzacții în timpul controalelor.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Martie 2025 | 11969 | Timp de citire: 5 min.

Sunt deja aproximativ doi ani de când reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au atenționat public faptul că se folosesc de informațiile din declarațiile 406 (care conțin fișierul SAF-T) în verificările la contribuabili. Între timp, specialiștii au putut observa în practică și ce înseamnă, efectiv, acest lucru: de exemplu, cam ce operațiuni observate de inspectori în fișierul SAF-T pot declanșa controale și poate chiar consecințe fiscale neplăcute, din perspectiva TVA. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Românii care stau în alte state UE vor putea obține cărți de identitate chiar dacă n-au domiciliu în România. Regimul actelor de identitate și de stare civilă, modificat oficial

Orice departament care se ocupă cu respectarea legilor și regulilor companiei va fi interesat de aceste schimbări legislative referitoare la acte de identitate și stare civilă, pentru a se asigura că funcționează conform noilor prevederi.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
28 Martie 2025 | 2 | 9110 | Timp de citire: 6 min.

Guvernul a publicat joi în Monitorul Oficial o ordonanță de urgență care permite cetățenilor români cu domiciliul stabilit în alt stat membru al Uniunii Europene (UE) să obțină o carte de identitate românească (nu doar una provizorie), care poate fi folosită ca document de călătorie în interiorul UE. În plus, s-a stabilit digitalizarea completă a proceselor legate de acte de stare civilă (naștere, căsătorie, deces etc.), astfel încât acestea să fie mai rapide și mai accesibile pentru cetățeni. Citește articolul

ACCES PREMIUM

În ce condiții e obligat angajatorul să emită fluturașul de salariu

Se asigură că firma respectă toate legile legate de plata salariilor și emiterea documentelor pentru angajați, inclusiv regulile privind protecția datelor personale, pentru a evita probleme legale.

Cristina Iacob în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
28 Martie 2025 | 1 | 2925 | Timp de citire: 2 min.

Inspectoratul Teritorial de Muncă Sălaj (ITM) a emis recent o recomandare către angajatori de a furniza salariaților fluturașul de salariu, chiar dacă acesta nu este impus prin lege. Totuși, acest document joacă un rol esențial în asigurarea transparenței veniturilor și reținerilor salariale, oferind angajaților posibilitatea de a verifica exactitatea calculului salariilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Start-up Nation: Cum faci încadrarea cheltuielilor eligibile în bugetul investiției

Acest departament se asigură că firma respectă legile și regulile programelor de finanțare, pentru a evita problemele și a se asigura că investițiile sunt făcute corect.

Marian Dumitrache în Finanțări
Consultant și Trainer Fonduri Europene,
28 Martie 2025 | 1124 | Timp de citire: 3 min.

Unul dintre motivele frecvente pentru care cererile de finanțare depuse în cadrul programului Start-up Nation sunt respinse la evaluare sau pierd punctaj esențial pentru obținerea ajutorului financiar nerambursabil este încadrarea forțată a investițiilor în categoria cheltuielilor eligibile. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Propunere legislativă: Scutire de impozit la vânzarea imobilelor moștenite sau dobândite în timpul căsătoriei și vândute după divorț

Acest departament ar fi interesat pentru că articolul vorbește despre modificări propuse la legile fiscale care reglementează vânzarea de proprietăți, afectând modul în care tranzacțiile imobiliare sunt tratate din punct de vedere legal și ce obligații trebuie respectate. Este esențial să înțeleagă noile reguli și excepții.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
28 Martie 2025 | 3518 | Timp de citire: 2 min.

Vânzarea imobilelor ar putea fi scutită de impozitare dacă cei ce le înstrăinează sunt moştenitorii legali ai unei persoane sau soții care au divorțat și au făcut partajul, potrivit unui proiect legislativ pus recent în dezbaterea senatorilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Agenda lunii aprilie 2025: Cum arată calendarul pentru firme și PFA-uri

Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile, inclusiv cele legate de distribuirea profitului, zilele libere pentru angajați și termenele pentru plata taxelor, așa cum sunt ele prevăzute în diverse coduri legislative.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
28 Martie 2025 | 1042 | Timp de citire: 2 min.

Printre chestiunile de interes din aprilie 2025 se numără câteva termene fiscale importante, dar și începerea înscrierilor la cursurile obligatorii de antreprenoriat pentru cei care vor să ceară bani de la stat prin programul Start-up Nation. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Ghid oficial ANAF

e-Factura B2G: Ce trebuie să știi despre facturarea electronică la instituțiile publice

Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și regulile privind facturarea electronică și tranzacțiile cu instituțiile statului, pentru a evita amenzi sau probleme legale.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
28 Martie 2025 | 1084 | Timp de citire: 2 min.

Un ghid referitor la facturarea electronică și activitatea instituțiilor publice a fost pus recent la dispoziție de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Iată principalele aspecte de reținut din cadrul documentului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Prevenirea și sancționarea hărțuirii: Cum procedăm când angajatorul primește o sesizare despre fapte petrecute în afara muncii?

Acest departament este direct interesat de legile și regulile privind demnitatea la locul de muncă, discriminarea și hărțuirea, pentru a se asigura că firma respectă toate aceste prevederi legale și evită sancțiunile.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
28 Martie 2025 | 1 | 1312 | Timp de citire: 6 min.

Cadrul legislativ privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă impune angajatorilor obligații concrete și clarifică definițiile, oferind chiar exemple de comportamente interzise (fizice, verbale și nonverbale), precum și proceduri clare pentru gestionarea sesizărilor. Legislația protejează demnitatea angajaților și sancționează orice comportament care creează un mediu de lucru ostil, intimidant sau umilitor, inclusiv hărțuirea sexuală. Deși obligațiile angajatorilor de sancționare sunt indisolubil legate de faptele care au o legătură certă cu munca, nu putem vorbi de inexistența obligației acestuia în a sancționa și fapte care se petrec în afara locului de muncă, între colegi sau superiori și subalterni. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Propunere: „Regula fermoarului” ar putea deveni obligatorie în traficul rutier, iar șoferii care o încalcă ar risca amendarea

Acest departament este interesat de orice schimbare legislativă care poate afecta operațiunile companiei sau comportamentul angajaților în trafic, mai ales dacă implică amenzi sau noi reguli de conformitate.

Cristina Iacob în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
27 Martie 2025 | 4028 | Timp de citire: 1 min.

Recent, a fost înregistrată la Senat o propunere legislativă prin care se prevede ca „regula fermoarului”, ce înseamnă, de fapt, intrarea alternativă pe o bandă a mașinilor în cazul îngustării drumului, să devină o normă obligatorie de circulație, nu doar o practică de conducere defensivă. Propunerea prevede, de asemenea, ca nerespectarea acestei reguli să fie sancționată cu amenzi de peste 600 de lei.

Citește articolul

ACCES GRATUIT

În cazul schimbării culorii sau a motorului, mașinile trebuie duse la RAR pentru actualizarea CIV, altfel proprietarii acestora riscă amenzi de peste 1.500 de lei

Acest departament este direct interesat de respectarea legilor și reglementărilor, pentru a se asigura că toate vehiculele companiei au documentele la zi și pentru a evita amenzi sau alte complicații legale.

Cristina Iacob în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
27 Martie 2025 | 1294 | Timp de citire: 2 min.

În cazul în care unele dintre datele ce apar în Cartea de Identitate a Vehiculului (CIV) se modifică, indiferent dacă este vorba despre schimbarea culorii mașinii, înlocuirea motorului sau instalarea unui sistem GPL, proprietarul mașinii trebuie să se prezinte la Registrul Auto Român (RAR) pentru actualizarea documentului. Nerespectarea acestei obligații poate duce la amenzi de până la 1.620 de lei, iar pentru persoanele juridice, sancțiunile sunt semnificativ mai mari. Citește articolul