Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Pentru a se asigura că firma respectă toate legile și reglementările fiscale, înțelegând cum ANAF analizează datele din SAF-T și cum pot fi interpretate anumite tranzacții în timpul controalelor.
Sunt deja aproximativ doi ani de când reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au atenționat public faptul că se folosesc de informațiile din declarațiile 406 (care conțin fișierul SAF-T) în verificările la contribuabili. Între timp, specialiștii au putut observa în practică și ce înseamnă, efectiv, acest lucru: de exemplu, cam ce operațiuni observate de inspectori în fișierul SAF-T pot declanșa controale și poate chiar consecințe fiscale neplăcute, din perspectiva TVA. Citește articolul
Orice departament care se ocupă cu respectarea legilor și regulilor companiei va fi interesat de aceste schimbări legislative referitoare la acte de identitate și stare civilă, pentru a se asigura că funcționează conform noilor prevederi.
Guvernul a publicat joi în Monitorul Oficial o ordonanță de urgență care permite cetățenilor români cu domiciliul stabilit în alt stat membru al Uniunii Europene (UE) să obțină o carte de identitate românească (nu doar una provizorie), care poate fi folosită ca document de călătorie în interiorul UE. În plus, s-a stabilit digitalizarea completă a proceselor legate de acte de stare civilă (naștere, căsătorie, deces etc.), astfel încât acestea să fie mai rapide și mai accesibile pentru cetățeni. Citește articolul
Se asigură că firma respectă toate legile legate de plata salariilor și emiterea documentelor pentru angajați, inclusiv regulile privind protecția datelor personale, pentru a evita probleme legale.
Inspectoratul Teritorial de Muncă Sălaj (ITM) a emis recent o recomandare către angajatori de a furniza salariaților fluturașul de salariu, chiar dacă acesta nu este impus prin lege. Totuși, acest document joacă un rol esențial în asigurarea transparenței veniturilor și reținerilor salariale, oferind angajaților posibilitatea de a verifica exactitatea calculului salariilor. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă legile și regulile programelor de finanțare, pentru a evita problemele și a se asigura că investițiile sunt făcute corect.
Unul dintre motivele frecvente pentru care cererile de finanțare depuse în cadrul programului Start-up Nation sunt respinse la evaluare sau pierd punctaj esențial pentru obținerea ajutorului financiar nerambursabil este încadrarea forțată a investițiilor în categoria cheltuielilor eligibile. Citește articolul
Acest departament ar fi interesat pentru că articolul vorbește despre modificări propuse la legile fiscale care reglementează vânzarea de proprietăți, afectând modul în care tranzacțiile imobiliare sunt tratate din punct de vedere legal și ce obligații trebuie respectate. Este esențial să înțeleagă noile reguli și excepții.
Vânzarea imobilelor ar putea fi scutită de impozitare dacă cei ce le înstrăinează sunt moştenitorii legali ai unei persoane sau soții care au divorțat și au făcut partajul, potrivit unui proiect legislativ pus recent în dezbaterea senatorilor. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile, inclusiv cele legate de distribuirea profitului, zilele libere pentru angajați și termenele pentru plata taxelor, așa cum sunt ele prevăzute în diverse coduri legislative.
Printre chestiunile de interes din aprilie 2025 se numără câteva termene fiscale importante, dar și începerea înscrierilor la cursurile obligatorii de antreprenoriat pentru cei care vor să ceară bani de la stat prin programul Start-up Nation. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și regulile privind facturarea electronică și tranzacțiile cu instituțiile statului, pentru a evita amenzi sau probleme legale.
Un ghid referitor la facturarea electronică și activitatea instituțiilor publice a fost pus recent la dispoziție de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Iată principalele aspecte de reținut din cadrul documentului. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de legile și regulile privind demnitatea la locul de muncă, discriminarea și hărțuirea, pentru a se asigura că firma respectă toate aceste prevederi legale și evită sancțiunile.
Cadrul legislativ privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă impune angajatorilor obligații concrete și clarifică definițiile, oferind chiar exemple de comportamente interzise (fizice, verbale și nonverbale), precum și proceduri clare pentru gestionarea sesizărilor. Legislația protejează demnitatea angajaților și sancționează orice comportament care creează un mediu de lucru ostil, intimidant sau umilitor, inclusiv hărțuirea sexuală. Deși obligațiile angajatorilor de sancționare sunt indisolubil legate de faptele care au o legătură certă cu munca, nu putem vorbi de inexistența obligației acestuia în a sancționa și fapte care se petrec în afara locului de muncă, între colegi sau superiori și subalterni. Citește articolul
Acest departament este interesat de orice schimbare legislativă care poate afecta operațiunile companiei sau comportamentul angajaților în trafic, mai ales dacă implică amenzi sau noi reguli de conformitate.
Recent, a fost înregistrată la Senat o propunere legislativă prin care se prevede ca „regula fermoarului”, ce înseamnă, de fapt, intrarea alternativă pe o bandă a mașinilor în cazul îngustării drumului, să devină o normă obligatorie de circulație, nu doar o practică de conducere defensivă. Propunerea prevede, de asemenea, ca nerespectarea acestei reguli să fie sancționată cu amenzi de peste 600 de lei.
Citește articolulAcest departament este direct interesat de respectarea legilor și reglementărilor, pentru a se asigura că toate vehiculele companiei au documentele la zi și pentru a evita amenzi sau alte complicații legale.
În cazul în care unele dintre datele ce apar în Cartea de Identitate a Vehiculului (CIV) se modifică, indiferent dacă este vorba despre schimbarea culorii mașinii, înlocuirea motorului sau instalarea unui sistem GPL, proprietarul mașinii trebuie să se prezinte la Registrul Auto Român (RAR) pentru actualizarea documentului. Nerespectarea acestei obligații poate duce la amenzi de până la 1.620 de lei, iar pentru persoanele juridice, sancțiunile sunt semnificativ mai mari. Citește articolul