avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 754 soluții astăzi

Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →

Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES GRATUIT

Noul regulament al serviciului interior: Cum se organizează paza obiectivelor militare

Acest departament este interesat de noile reglementări și ordine, deoarece trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și normele în vigoare, indiferent de domeniul de activitate.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
26 Martie 2025 | 676 | Timp de citire: 3 min.

Un nou regulament al serviciului interior, prin care sunt stabilite regulile generale și modul de organizare și executare a serviciului interior în obiectivele ori unitățile militare, se aplică de luna aceasta. Printre altele, regulamentul stabilește și detalii privind paza obiectivelor militare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Proiect: Din 2026, hotelurile și celelalte structuri de cazare vor trebui să înregistreze turiștii folosind un sistem informatic

Acest departament se asigură că firma respectă toate legile noi legate de înregistrarea oaspeților, cum ar fi colectarea datelor, și evită problemele legale prin interzicerea discriminarii sau aplicarea amenzilor.

Cristina Iacob în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
26 Martie 2025 | 1247 | Timp de citire: 3 min.

Administrațiile structurilor de primire turistice (hoteluri, moteluri, pensiuni turistice etc.) vor trebui să, începând cu 1 ianuarie 2026, să înregistreze toți turiștii în Sistemul Informațional pentru Turism (SIT), conform unui proiect de hotărâre recent publicat de Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului. În plus, proiectul introduce interzicerea discriminării la cazare pe criterii precum naționalitatea, convingerile politice și religioase. Citește articolul

ACCES GRATUIT
LIVE.AVOCATNET.RO

De la ora 11.00, urmărește live, pe avocatnet.ro, evenimentul „Taxarea muncii în 2025: Modificări, provocări și soluții”

Acest departament este interesat de modificările legislative care afectează contractele de muncă, regulile de angajare și respectarea legilor în vigoare, mai ales cele legate de salariul minim și facilitățile fiscale.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
26 Martie 2025 | 671 | Timp de citire: 1 min.

Anul 2025 aduce modificări semnificative privind impozitarea și contribuțiile sociale, mai ales în contextul creșterii salariului minim la 4.050 lei și eliminării unor facilități fiscale, cu impact semnificativ în anumite sectoare de activitate  – construcții, agricultură, industria alimentară și IT. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Toate societățile din România au obligația de diligență privind recunoașterea incidenței sancțiunilor internaționale în relațiile lor comerciale

Acest departament se asigură că firma respectă toate legile. Articolul explică noile legi despre sancțiunile internaționale și cum să le respecte compania, pentru a evita amenzi sau probleme legale.

Țuca Zbârcea & Asociații în Aspecte juridice
26 Martie 2025 | 849 | Timp de citire: 6 min.

În ultimii ani, Uniunea Europeană a implementat sancțiuni complexe împotriva Rusiei ca răspuns la războiul din Ucraina, adoptând 16 pachete de măsuri menite să afecteze economia și capacitățile militare ruse. În acest context, România a modificat legislația prin Ordonanța de Urgență nr. 135/2024, care ajustează cadrul național pentru a asigura o implementare riguroasă a sancțiunilor europene. Noile reglementări impun obligații stricte pentru toate persoanele fizice și juridice, inclusiv necesitatea de a efectua evaluări de risc și de a îngheța resursele legate de entități sancționate. În plus, OUG 135/2024 introduce sancțiuni mai severe pentru neîndeplinirea acestor obligații, inclusiv amenzi substanțiale și, în viitor, posibilitatea de a aplica pedepse penale. Este esențial ca firmele să adopte politici interne de monitorizare a respectării sancțiunilor, adaptate la specificul și dimensiunea activității lor, pentru a se conforma noilor cerințe legale și pentru a evita consecințele negative. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Ghid oficial ANAF

Stabilirea rezidenței fiscale în România pentru persoanele juridice străine: Ce trebuie să știi despre subiect

Acest articol este esențial pentru a înțelege ce obligații legale are o companie străină dacă își mută conducerea în România și cum trebuie să respecte cerințele fiscale românești pentru a nu avea probleme cu legea.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
26 Martie 2025 | 1098 | Timp de citire: 4 min.

Un ghid oficial referitor la stabilirea rezidenței fiscale în România a persoanelor juridice străine a fost pus recent la dispoziție de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Iată principalele aspecte care trebuie reținute din document. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Spețe din controalele ANAF

Vrei să-ți cumperi ATV pe firmă? Nu poți deduce TVA-ul aferent dacă-l folosești pentru scopuri personale

Acest departament se asigură că firma respectă legile în vigoare, inclusiv cele fiscale. Articolul arată cum anumite acțiuni pot duce la încălcări ale legislației fiscale, ajutându-i să ofere consultanță internă pentru a preveni problemele legale și amenzile.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
26 Martie 2025 | 1771 | Timp de citire: 1 min.

Două cazuri identificate recent la controalele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) arată cum contribuabilii încearcă uneori să obțină beneficii fiscale pentru cheltuieli personale. De exemplu, două companii au încercat să deducă TVA-ul pentru ATV-urile (vehicule offroad cu patru roți) cumpărate, deși nu aveau de gând să le folosească în scopul activităților economice. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Eșuarea negocierilor: Când putem spune că am ajuns într-un conflict colectiv de muncă și cum procedăm în continuare

Acest departament este direct interesat deoarece articolul explică în detaliu legile muncii, cum se negociază contractele colective și cum se gestionează conflictele de muncă, asigurând că toate acțiunile companiei sunt conforme cu legea.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
26 Martie 2025 | 772 | Timp de citire: 8 min.

Durata negocierilor colective nu ar trebui să depășească 45 de zile, dar poate fi prelungită prin acordul părților. Se poate întâmpla însă ca ele să nu se finalizeze cu semnarea unui acord între părți, nici cu un compromis privind reluarea negocierilor peste 10 - 12 luni. Uneori, negocierile pot duce la un conflict colectiv de muncă. Conflictele colective pot apărea și când angajatorul refuză negocierea, pot apărea când acesta nu acceptă revendicările, nu furnizează informațiile obligatorii prevăzute de lege sau când părțile nu ajung la o înțelegere în termenul stabilit. Iată ce trebuie știut dacă se ajunge acolo: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajatorul poate alege să renunțe la preaviz oricând după depunerea demisiei de către angajat?

Acest departament se asigură că firma respectă toate legile muncii, inclusiv cele legate de demisie și preaviz, pentru a evita probleme legale sau amenzi.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
26 Martie 2025 | 17966 | Timp de citire: 3 min.

Demisia reprezintă un drept fundamental al angajatului, însă implică respectarea termenului de preaviz negociat în contract. Angajatorul are posibilitatea să renunțe total sau parțial la preaviz, prevederilor din Codul muncii sau poate decide să nu-l mai primească la muncă pe angajat, dar să-l plătească pe toată perioada preavizului. Practic, după înregistrarea demisiei, contractul poate înceta imediat, la câteva zile sau la jumătatea preavizului dacă angajatorul decide astfel. Este important ca salariații să ia decizii bine documentate înainte de a demisiona, întrucât revenirea asupra acestei hotărâri este imposibilă fără acordul angajatorului. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Salariul profesorilor angajați în regim de plata cu ora include majorarea de 10%, la fel ca în cazul salariului celor cu normă întreagă. Decizia ICCJ, publicată în Monitorul Oficial

Acest departament trebuie să înțeleagă hotărârile instanțelor superioare, cum este această decizie a ICCJ, pentru a se asigura că organizația respectă toate legile în vigoare, mai ales cele legate de salarizare și contracte de muncă.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
26 Martie 2025 | 2634 | Timp de citire: 2 min.

Majorarea de 10% a salariului de bază se aplică și profesorilor din învățământul primar angajați cu plată cu ora, nu doar celor cu normă întreagă, se arată într-o decizie a Înaltei Curți de Casație de Justiție (ICCJ) publicată recent în Monitorul Oficial. Mai mult, în ceea ce privește calculul salariului orar, Curtea a decis că acesta trebuie să fie bazat pe o normă standard de 80 de ore pe lună pentru întregul an, dar salariul se va plăti doar pentru orele efectiv prestate.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interviu Ministrul Economiei, despre planurile sale: Investiții în digitalizare, turism și sprijin pentru antreprenori

Articolul menționează programe de finanțare și ajutoare de stat care au reguli și legi specifice de respectat, precum și măsuri privind securitatea datelor și a informațiilor online, care sunt reglementate strict și necesită conformitate.

Cristian Stanescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
25 Martie 2025 | 587 | Timp de citire: 6 min.

După trei luni de mandat într-unul dintre fotoliile Cabinetului actual, Bogdan-Gruia Ivan, Ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, a acceptat să răspundă la câteva întrebări ale avocatnet.ro, prin intermediul biroului de presa al instituției pe care o conduce. Bogdan-Gruia Ivan este al 33-lea ministru care ocupă acest portofoliu, începând cu 1990. Citește articolul