Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Oferă clarificări legale esențiale despre cum trebuie stabilite și modificate salariile și beneficiile angajaților, ajutând la respectarea legilor și evitarea conflictelor.
Mulți angajați, mai ales la început de carieră, se confruntă cu situația în care promisiunile făcute la interviu nu se concretizează, iar unul dintre cele mai frecvente exemple este mărirea salarială după o anumită perioadă. De ce unele promisiuni rămân doar vorbe și ce poate face un angajat când se află într-o astfel de situație? Este esențial să știm ce trebuie să conțină un contract de muncă pentru ca toate acordurile, inclusiv cele legate de salariu și beneficii, să fie valabile și protejate legal. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de deciziile Curții Europene de Justiție care clarifică regulile privind structura proprietarilor în profesiile reglementate, cum ar fi avocații. Înțelegerea acestor reguli este esențială pentru a asigura respectarea legilor și pentru a interpreta corect normele europene.
Într-o hotărâre dată astăzi, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) abordează conflictul dintre libertatea de stabilire și libera circulație a capitalurilor, pe de o parte, și necesitatea menținerii independenței profesiei de avocat, pe de altă parte, în contextul unor norme germane care interzic deținerea părților sociale într-o societate de avocați de către „investitori pur financiari”. Curtea a concluzionat că o atare restricție este justificată și proporțională, având în vedere protecția independenței avocatului și buna administrare a justiției, reafirmând astfel dreptul statelor membre de a impune condiții stricte privind structura capitalului în societățile profesionale. Citește articolul
Acest departament este interesat deoarece articolul explică decizii judecătorești importante și legi legate de cum trebuie să respecte companiile regulile privind timpul de lucru al angajaților, pentru a evita probleme legale.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a pronunțat azi o decizie ce oferă clarificări specifice în materia obligației de înregistrare a timpului de lucru – recunoscută ca un instrument cheie pentru garantarea drepturilor în materie de repaus și limită a timpului de lucru. Concret, CJUE stabilește că obligația de a ține evidența timpului de lucru se aplică tuturor lucrătorilor, inclusiv celor angajați în gospodării private, iar că stabilirea unor eventuale excepții de la regulă nu poate avea caracter discriminatoriu, așa cum se întâmplă în zona activităților casnice, unde munca e prestată predominant de femei. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de noile legi și reguli referitoare la publicitatea medicamentelor, pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale și nu riscă amenzi sau alte probleme.
Printr-un ordin apărut miercuri, Ministerul Sănătății (MS) a adus mai multe modificări regulilor privind publicitatea la medicamentele de uz uman, una dintre schimbări vizând eliminarea restricției existente de promovare a medicamentelor pe rețelele de socializare sau prin aplicații mobile. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care legile fiscale, în special cele legate de TVA, afectează compania și cum poate respecta aceste legi. Articolul oferă clarificări importante despre cum se interpretează regulile de TVA la nivel european și național, ajutând la îndeplinirea cerințelor legale și la rezolvarea disputelor cu autoritățile fiscale.
Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire la faptul că, atâta timp cât serviciile sunt achiziționate în scopul operațiunilor taxabile ale persoanei impozabile, nu poate fi refuzat dreptul de deducere a TVA pe motiv că serviciile au fost furnizate simultan altor societăți din grup sau că achiziția acestora nu este oportună. Citește articolul
Acest departament este interesat de articol deoarece explică regulile legale legate de programul de lucru, cum să te asiguri că firma respectă legea și cum să evite problemele și amenzile, mai ales când vine vorba de contracte și de munca în zile libere.
În contextul actual al pieței muncii, gestionarea programului de lucru în zilele de sărbătoare legală reprezintă o provocare semnificativă pentru angajatori și lucrători deopotrivă, fiind esențial ca angajatorii să găsească un echilibru care să respecte drepturile lucrătorilor și să asigure continuitatea activității. Iată câteva aspecte de care trebuie să ținem cont pentru a evita conflictele de muncă: Citește articolul
Acest departament se asigură că sunt respectate toate legile și regulile, iar articolul prezintă o nouă obligație legală pentru profesori și consecințele nerespectării acesteia.
O procedură impusă de Ministerul Educației (ME) la începutul anului obligă profesorii din învățământul preuniversitar să completeze declarații de interese și să le depună până la sfârșitul lui 2024. Citește articolul
Departamentul Juridic și de Conformitate se asigură că firma respectă toate legile și regulile. SAF-T este o cerință legală de raportare, iar ei trebuie să înțeleagă obligațiile și riscurile de a nu le respecta corect.
Pentru a genera declarația SAF-T cu stocurile (formularul 406), contribuabilii au la dispoziție patru abordări posibile, potrivit fiscaliștilor. Acestea pot fi aplicate în funcție de cum este ținută contabilitatea (intern, extern sau hibrid), dar și în funcție de volumul de activitate al companiei. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile reglementări legale și normative care afectează modul în care se calculează salariile și se definesc responsabilitățile legate de prevenirea corupției în cadrul organizației.
Ministerul Justiției (MJ) a publicat spre consultare publică un proiect de ordin care va urma să modifice salarizarea personalului din sistemul administrativ penitenciar și din MJ. Creșterea va fi de 12.5%, dacă cei vizați sunt implicați în activităţi de prevenire şi combatere a corupţiei din cadrul instituțiilor unde activează. Citește articolul
Departamentul Juridic și de Conformitate este interesat de acest articol pentru că explică obligațiile legale și reglementările pe care compania trebuie să le respecte la închiderea anului financiar, inclusiv posibilele amenzi și riscuri legale în caz de nerespectare.
Departamentele financiare au o activitate tot mai complexă pe fondul creșterii cerințelor de raportare din ultimul an, atât locale, cât internaționale, precum și al digitalizării Fiscului, iar neconformarea poate atrage, pe lângă amenzi semnificative, consecințe directe pentru companii. Prin urmare, este importantă o planificare riguroasă a încheierii anului financiar încă de acum, chiar dacă mai sunt câteva luni până la termenele de depunere din 2025. Citește articolul