Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament este direct responsabil de înțelegerea și asigurarea conformității companiei cu noile legi și directive, precum cea discutată în articol, pentru a evita amenzi sau probleme legale.
Într-o lume în care crizele au devenit aproape ”normalitate”, protecția infrastructurii critice, precum cea de energie, transport sau apă potabilă, și implicit reziliența companiilor care operează această infrastructură (entități critice) în fața unor atacuri cibernetice, amenințări teroriste, sabotaj sau dezastre naturale sunt esențiale. Din acest motiv, Comisia Europeană a elaborat directiva privind reziliența entităților critice, care impune acestora respectarea unor standarde riguroase pentru a asigura servicii esențiale populației și continuitatea activităților în economie. Citește articolul
Acest departament este responsabil să se asigure că firma respectă toate legile și reglementările, iar amenda discutată în articol arată exact ce se întâmplă când regulile privind datele personale nu sunt urmate.
Firmele care nu sunt atente la condițiile de accesare a propriilor pagini de internet riscă amenzi pentru încălcarea legislației privind prelucrarea datelor cu caracter personal (GDPR). Utilizatorii trebuie să înțeleagă ce înseamnă utilizarea cookie-urilor și să își dea acordul expres pentru utilizarea lor. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile reglementări privind clasificarea ocupațiilor, pentru a se asigura că firma respectă legea în privința denumirilor și încadrărilor posturilor.
Un ordin care vizează actualizarea Clasificării ocupațiilor din România (COR) cu încă trei ocupații, a fost publicat recent în Monitorul Oficial. Pe lângă aceste noi ocupații, ordinul prevede și regruparea a două ocupații deja existente. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile legi și reglementări, inclusiv cele care sprijină persoanele cu dizabilități, pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale și să înțeleagă eventualele obligații sau oportunități noi care pot apărea.
Un proiect cofinanțat de Uniunea Europeană vizează ajutorarea persoanelor cu dizabilități prin acordarea unor vouchere pentru achiziționarea de tehnologii asistive. Cu o valoare totală de peste 210 milioane lei și o durată de 36 de luni, inițiativa urmărește îmbunătățirea calității vieții prin oferirea posibilității de a primi echipamente adaptate individual pentru fiecare dintre beneficiari programului. Cererile pentru vouchere vor putea fi depuse online după jumătatea anului 2025, iar fiecare voucher poate ajunge la 39.900 lei. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate legile și regulile fiscale, chiar și cu propunerile care nu trec de Parlament, pentru a se asigura că firma respectă cerințele legale și pentru a înțelege contextul legislativ.
Start-up-urile cu o vechime de un an, care obțin o finanțare de cel puțin 100.000 euro, ar putea să achite, temporar, taxe salariale reduse pentru angajații proprii, reiese dintr-un proiect de lege ajuns recent la Senat pentru dezbatere. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă legile, mai ales cele legate de protecția datelor personale. Articolul arată ce se întâmplă când aceste legi nu sunt respectate și cum pot fi evitate amenzile.
Deși datele oficiale au arătat ani la rândul că lucrătorii nu utilizează instrumentul pus la dispoziție de legiuitor în scopul susținerii unor cauze sociale, umanitare, educative sau culturale alese de aceștia, redirecționarea unui procent din impozitul pe venit (din impozitul datorat statului, nu suplimentar acestuia) rămâne o decizie personală. Chiar și mânat de bune intenții, un angajator nu procedează nici corect, nici legal când forțează consimțământul angajaților pe formularele de redirecționare, cu atât mai puțin când fundația către care „propune” redirecționarea e chiar a societății care-i angajează pe lucrători. Iar când vorbim de legalitate ne referim tocmai la prelucrarea datelor personale ale angajaților. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă noile legi și reguli europene și naționale legate de publicarea informațiilor fiscale ale companiei, pentru a asigura că firma respectă toate cerințele legale.
Comisia Europeană (CE) a stabilit recent formatul necesar pentru îndeplinirea obligației multinaționalelor de a publica un raport privind impozitul pe profit plătit în fiecare stat membru al UE. Deoarece obligația se aplică în România începând cu 2023, iar formatul publicat de CE se aplică abia începând cu 2025, Ministerul Finanțelor (MF) a venit cu recomandări pentru companii. Citește articolul
Se asigură că toate sancțiunile aplicate angajaților respectă legea și regulile interne ale companiei, pentru a evita probleme legale.
În multe companii, oferirea bonusurilor de performanță este o practică comună menită să motiveze angajații și să recompenseze eforturile lor, însă există și situații în care angajatorii consideră că aceste bonusuri pot fi diminuate sau chiar eliminate în cazul abaterilor de la regulamentul intern. În acest context, este esențial să înțelegem atât care sunt drepturile lucrătorilor și cum pot fi protejați împotriva sancțiunilor nelegale, cât și rolul acestor bonusuri. Citește articolul
Departamentul Juridic este interesat de acest articol pentru că tratează legalitatea prelucrării datelor angajaților și respectarea Regulamentului General privind Protecția Datelor (GDPR), esențială pentru conformitatea legală a companiei și evitarea sancțiunilor.
ANSPDCP (Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal) a sancționat un angajator din sectorul public după ce acesta a fotografiat un salariat, fără consimțământ, într-un spațiu public, în încercarea de a demonstra absența nemotivată a acestuia în timpul programului de lucru. Citește articolul
Ajută la înțelegerea regulilor legale noi și a modului în care firma trebuie să respecte cerințele când face achiziții cu bani din Fondul pentru Modernizare, inclusiv cum să gestioneze eventualele contestații.
Noul îndrumar al achizițiilor aplicabil beneficiarilor privați ce obțin ajutoare de stat din Fondul pentru Modernizare, aprobat recent de Ministerul Energiei prin Ordinul nr. 1.561/2024, aduce o serie de îmbunătățiri care simplifică și eficientizează procedurile de achiziție pentru diverse contracte de furnizare, servicii sau lucrări. În opinia noastră, cadrul juridic adoptat recent oferă clarificări cu privire la o multitudine de aspecte importante și oferă predictibilitate în derularea proiectelor. Citește articolul