Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament analizează modificările legale și reglementările noi, cum este ordinul ministerial privind statutul elevului și legea învățământului, pentru a înțelege impactul acestora și a asigura respectarea normelor, în special dacă compania are legături cu programe educaționale sau de instruire.
Noul statut al elevului, care a fost oficializat recent, păstrează interdicția ca elevii să folosească telefoanele mobile în timpul orelor (dacă nu au acordul profesorului) și, pentru a reflecta prevederile noii legi a învățământului, stabilește că telefoanele confiscate pentru încălcarea acestei reguli vor fi returnate, la finalul cursurilor, doar către părinți sau elevii majori. În plus, noul statut al elevului prevede că același lucru se va întâmpla și în cazul nerespectării obligației de a depune telefoanele mobile, la începutul orelor, într-un spațiu special amenajat, astfel încât elevii să nu le poată folosi în timpul orelor. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile legate de angajați, inclusiv drepturile acestora la anumite tipuri de absențe de la muncă și condițiile în care acestea sunt acordate.
Salariații care se confruntă cu situații neprevăzute legate de familie, și anume îmbolnăvirea sau accidentarea unei rude, pot absenta de la locul de muncă până la 10 zile pe an, potrivit Codului muncii, dar doar după ce-și anunță angajatorul, aceste libere urmând să fie recuperate apoi. Citește articolul
Ajută la înțelegerea și aplicarea corectă a legilor muncii privind locul de muncă, delegarea și clauza de mobilitate a angajaților, evitând problemele legale.
Situațiile care reclamă includerea unei clauze de mobilitate și cele în care vorbim doar de delegări pot fi ușor confundate dacă angajatorul nu are reprezentarea clară a specificului activității și frecvenței cu care se fac deplasările - și, desigur, dacă nu le comunică și angajatului la momentul negocierii și semnării contractului. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile. Ei trebuie să înțeleagă obligațiile legale privind eliberarea documentelor salariaților, termenele și amenzile care pot apărea dacă aceste reguli nu sunt respectate.
Cadrul legal în vigoare stabilește că angajatorul are obligația de a elibera, la cererea angajatului, toate documentele necesare care atestă calitatea de salariat a acestuia, într-un termen de cel mult 15 zile de la data solicitării. Citește articolul
Departamentul Juridic este interesat de acest articol deoarece abordează drepturile fundamentale ale angajaților, inclusiv dreptul la o retribuție echitabilă, și riscurile legale la care o companie se expune dacă nu respectă aceste drepturi sau dacă angajații sunt supuși unor acțiuni de retorsiune. De asemenea, sunt menționate directive europene privind transparența salariilor și aspecte legate de protecția datelor (supravegherea video).
În relațiile de muncă sunt cel puțin șapte milioane de întâmplări care, într-un fel sau altul, pot deveni oricând o știre; pot fi trase peste șapte milioane de semnale de alarmă în privința modului în care se desfășoară relațiile de muncă și, cu siguranță, găsim tot atâtea motive pentru semnala la nivel jurnalistic neconformități, încălcări ale drepturilor fundamentale și ale celor mai elementare norme -- însă trebuie să o facem cu responsabilitate și cu gândul la consecințele unui astfel de demers pentru cei direct implicați; pentru că ei sunt, de fapt, cei mai vulnerabili. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile fiscale. Informațiile despre ce cheltuieli cu mașinile pot fi deduse sunt esențiale pentru ca firma să fie în legalitate și să evite problemele.
Detaliem astăzi ce condiții se aplică în privința deducerii cheltuielilor contribuabilului cu un autovehicul - atât în privința impozitului pe profit, cât și în privința impozitului pe venit. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate regulile și legile. Gestionarea corectă a accesului la platformele fiscale online și a procedurilor de revocare, conform cerințelor legale, este esențială pentru a evita probleme de conformitate.
Un prim aspect important de reținut este faptul că, în conformitate cu prevederile art. 8 din Ordinul Finanțelor 858/2008 privind depunerea declaraţiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, se stabilește procedura privind revocarea dreptului de utilizare a serviciului „Depunere declaraţii online”, existent pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, atât în cazul solicitării revocării acestui drept de către titularul certificatului calificat, cât și în situația în care revocarea dreptului de utilizare a serviciului se solicită de o persoană diferită de persoana pentru care acest drept a fost obţinut. Citește articolul
Acest departament este interesat de toate modificările legislative și reglementările noi, pentru a înțelege peisajul legal general, chiar dacă nu se aplică direct afacerii zilnice a companiei. Un ordin ministerial care schimbă regulile pentru școli este o veste importantă în sfera juridică.
Elevii vor primi note sau calificative și la purtare la finalul fiecărui modul de învățare, potrivit unui nou regulament de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, care se va aplica începând cu 1 septembrie 2024. Citește articolul
Departamentul juridic trebuie să știe exact ce legi se aplică și cum, pentru a se asigura că firma respectă regulile referitoare la hărțuire și pentru a evita problemele legale.
Printr-un proiect pus în dezbatere săptămâna trecută, se dorește modificarea metodologiei privind prevenirea și combaterea hărțuirii pe criteriul de sex, precum și a hărțuirii morale la locul de muncă. Autorii propunerii de modificare sunt cei de la Ministerul Educației, care, fără să explice de ce metodologia actuală nu li se aplică instituțiilor de învățământ (li se aplică - n.red.), prezintă un text pe alocuri redundant, pe alocuri problematic. O scurtă analiză: Citește articolul
Acest departament este interesat de legile și regulile care protejează angajații de violență, hărțuire și discriminare la locul de muncă, pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale.
Violența, hărțuirea și discriminarea afectează grav dreptul la muncă și demnitatea angajaților, iar Organizația Internațională a Muncii (OIM) a identificat 15 situații în care lucrătorii pot suferi aceste abuzuri în mediul profesional. Deși există reglementări legale care interzic astfel de comportamente, aplicarea efectivă a acestora rămâne problematică, iar cadrul legislativ actual nu asigură o protecție suficientă pentru un mediu de muncă liber de hărțuire, conform Convenției OIM 190/2019. Citește articolul