avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 920 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES PREMIUM

Lista firmelor corecte și lista celor cu datorii fiscale în trimestrul al doilea din 2024 apar la final de iulie

Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile, inclusiv pe cele fiscale, și înțelege ce riscuri există dacă nu este în regulă cu statul.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
27 Iulie 2024 | 1661 | Timp de citire: 2 min.

Atât lista firmelor cu datorii în al doilea trimestru din 2024, cât și lista firmelor corecte din aceeași perioadă urmează să fie publicate până la 31 iulie de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce pot face salariații cărora nu le este compensată munca suplimentară sau efectuată în zilele de sărbătoare legală?

Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile privind munca suplimentară și zilele libere, pentru a evita amenzi sau procese.

Dan Năstase în Salarizare, taxare & relația cu statul
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
27 Iulie 2024 | 3 | 11572 | Timp de citire: 3 min.

Deși mulți angajați se așteaptă la un spor ca modalitate principală de recompensare a orelor muncite peste program ori în zilele de sărbătoare legală, recompensarea acestora se face, conform legii, în primul rând prin acordarea de timp liber corespunzător - dreptul la spor se naște abia după o perioadă de timp în care recompensarea cu timp liber nu a avut loc (altfel spus, sporul e subsidiar). Concret, însă, de când au angajații posibilitatea să reclame faptul că nu au fost recompensați pentru acele ore sau zile de muncă? Totodată, merită subliniat că a face o reclamația la inspectorat nu garantează recuperarea sumelor datorate de angajator, însă asta nu trebuie să descurajeze angajații să reclame neregulile de la locul de muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

O adresare adecvată a burnout-ului în companii înseamnă să ne uităm mai întâi la cauze. Formarea managerilor, esențială pentru a preveni acest sindrom

Articolul menționează că stresul și epuizarea fizică la locul de muncă pot fi considerate hărțuire morală conform legislației românești, aspecte care implică riscuri legale și necesită respectarea normelor de conformitate.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
26 Iulie 2024 | 1574 | Timp de citire: 6 min.

Burnout-ul are consecințe semnificative asupra sănătății și productivității angajaților, ducând la absenteism, scăderea performanței și creșterea costurilor pentru sănătate. Intervențiile eficiente pot reduce aceste costuri și pot îmbunătăți productivitatea generală, dar e necesar să fie adresate nu doar consecințele burnout-ului, ci și cauzele sale. Aici greșesc companiile care chiar se preocupă de acest sindrom tot mai frecvent în rândul angajaților: se adresează prin intervenții punctuale și ignoră prevenția. Unul dintre cele mai importante aspecte e chiar formarea managerilor în gestionarea burnout-ului. Citește articolul

ACCES GRATUIT

MAI: Minorii NU pot călători în străinătate în baza certificatului de naștere. În schimb, părinții pot obține un pașaport pentru ei în cel mult două zile

Articolul detaliază modificări recente ale legilor privind actele de călătorie, cum ar fi pașapoartele. Departamentul Juridic și Conformitate trebuie să fie la curent cu toate schimbările legislative pentru a se asigura că firma și angajații respectă normele în vigoare.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
26 Iulie 2024 | 1 | 1301 | Timp de citire: 2 min.

Pentru că ne aflăm în plin sezon estival, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a publicat o serie de informații utile legate de obținerea pașaportului, document absolut necesar celor ce n-au împlinit încă 18 ani pentru a putea călători în străinătate. În plus, MAI subliniază faptul că, acum, pașaportul simplu electronic se eliberează solicitanților într-un termen scurt, în medie, de numai 1,7 zile lucrătoare. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Clarificare

e-Transport: Persoanele fizice obișnuite n-au obligația de raportare pentru tranzacțiile personale sau familiale. Sistemul vizează doar operatorii economici

Acest departament trebuie să știe exact care sunt legile și regulile pe care compania trebuie să le respecte, în special cele legate de transporturi și raportări fiscale, pentru a evita amenzi sau probleme legale.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
26 Iulie 2024 | 7552 | Timp de citire: 2 min.

Persoanele fizice obișnuite nu sunt vizate de raportările în sistemul e-Transport al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), atât timp cât vorbim despre tranzacții făcute în scop personal sau familial. Această clarificare a fost trimisă recent de o unitate a ANAF, ca răspuns la o solicitare a unei persoane fizice, și ne-a fost pusă la dispoziție de un cititor. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Regulamentul intern de telemuncă sau cum angajatorul decide nelegal să schimbe regulile jocului în mod unilateral

Ajută la înțelegerea corectă a legilor privind munca la distanță (telemunca) și asigură că toate contractele și regulamentele firmei sunt în ordine, conform legislației.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
26 Iulie 2024 | 5795 | Timp de citire: 4 min.

Să ai o relație de muncă flexibilă în privința unor aspecte reprezintă, în mod cert, un avantaj atât pentru salariat, cât și pentru angajator, însă o astfel de abordare depinde, în primul rând, de buna-credință a ambelor două părți, iar, în al doilea rând, de voința acestora și de posibilitatea reală de a aborda flexibil lucrurile. Deseori se vorbește despre telemuncă sau despre munca în regim hibrid, dar părțile nu se sprijină pe contracte făcute conform legii care să descrie aceste situații de muncă - telemunca există doar la nivel practic, dar nu și formal, sau programul de muncă ajunge să fie înscris într-document de unde angajatorul să-l sucească după bunul plac. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Strategia națională în domeniul inteligenței artificiale pentru perioada 2024-2027, oficializată. În ce domenii poate fi folosită

Strategia națională și regulamentul european privind IA stabilesc cadrul legal și cerințele pe care companiile trebuie să le respecte atunci când folosesc inteligența artificială.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
26 Iulie 2024 | 1 | 2428 | Timp de citire: 2 min.

În condițiile în care actualul program de guvernare include inteligența artificială în categoria proiectelor strategice și de transformare digitală, Executivul a oficializat joi strategia naţională din domeniu pentru perioada 2024-2027. Inteligența artificială poate fi folosită, printre altele, în asistența medicală, agricultură, transport etc. Citește articolul

ACCES PREMIUM

SAF-T: Nu toți micii contribuabili trebuie să depună declarația 406. Unele entități sunt scutite în mod expres de ANAF

Acest departament se asigură că firma respectă toate regulile și legile privind raportările fiscale, așa cum este SAF-T, pentru a evita probleme cu autoritățile.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
26 Iulie 2024 | 22590 | Timp de citire: 2 min.

În contextul în care implementarea fișierului SAF-T este obligatorie, de la 1 ianuarie 2025, pentru micii contribuabili, este important de reținut că unele entități sunt scutite în mod expres de depunerea formularului 406. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Date pe înțelesul tuturor

Riscul sărăciei în rândul femeilor: între sarcini domestice și remunerație scăzută

Acest departament este interesat de felul în care legislația curentă, cum ar fi cea privind angajarea persoanelor cu dizabilități sau munca casnică, influențează riscul de sărăcie și excluziune socială, pentru a asigura conformitatea companiei cu reglementările și pentru a înțelege riscurile legale legate de aceste aspecte.

Radu Stochița în Relații de muncă & Asigurări sociale
Cercetător,
26 Iulie 2024 | 1012 | Timp de citire: 5 min.

În România, riscul sărăciei și excluziunii sociale afectează disproporționat femeile, cu o rată de 33% comparativ cu 31% la bărbați în 2023, conform Eurostat. Participarea scăzută a femeilor pe piața muncii și sarcinile domestice sunt factori majori care contribuie la această situație. Deși s-au înregistrat progrese în creșterea ocupării, femeile continuă să fie mai vulnerabile la sărăcie din cauza diferențelor salariale și a duratei mai scurte a vieții profesionale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Anularea codului de TVA: Opt aspecte de reținut pentru contribuabili

Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și regulile, iar anularea codului de TVA este o problemă legală serioasă care afectează conformitatea.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
26 Iulie 2024 | 4642 | Timp de citire: 5 min.

Deoarece în practică există contribuabili care înțeleg greșit efectele anulării din oficiu a codului de TVA, specialiștii au scos în evidență anumite aspecte esențiale de reținut. Pe scurt, ideea este că, în cazul anulării din oficiu, contribuabilii rămân în continuare cu unele obligații ce țin de TVA. Citește articolul