Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Articolul explică în detaliu obligațiile legale ale angajatorilor privind accidentele de muncă, riscurile de nerespectare și sancțiunile, asigurând că firma respectă legea și evită problemele juridice.
În timpul programului, la locul muncii, un angajat îi pune piedică altuia, care are astfel nevoie de concediu medical. Angajatorul refuză, inițial, să înregistreze și declare accidentul, iar angajatul nu poate beneficia de medicalul cuvenit. Refuzul poate fi din rea-intenție sau neglijență față de prevederile legale: și astfel de fapte sunt considerate de lege accidente de muncă. Refuzul de a le trata ca atare înseamnă drepturi încălcate, posibile amenzi și oferirea unui exemplu greșit celorlalți angajați când se raportează la normele de disciplina muncii. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și reglementările noi, cum ar fi procedura nouă pentru e-Transport, pentru a evita amenzi și probleme legale.
Noua procedură a sistemului e-Transport, pe care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a oficializat-o recent, conține și reguli speciale pentru confirmarea sau infirmarea transporturilor rutiere. Citește articolul
Departamentul Juridic trebuie să fie la curent cu legile și regulile privind ajutoarele de stat pentru angajare. Așa se asigură că firma înțelege cadrul legal și cum se aplică aceste reguli angajaților sau potențialilor angajați.
Absolvenții din acest an de liceu sau facultate care se înregistrează în evidențele Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM) și care nu-și găsesc de lucru pot solicita indemnizație de șomaj, potrivit legislației în vigoare. În plus, dacă-și găsesc un loc de muncă, absolvenții aflați în evidența ANOFM pot beneficia de o primă de inserție, ce se apropie de 2.000 de lei, dar și de o primă de încadrare sau una de instalare. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările legislative, inclusiv cu cele referitoare la pensii, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și pentru a gestiona corect aspectele legale legate de angajați și foști angajați. Orice modificare la legile sociale trebuie înțeleasă pentru conformitate.
Începând din toamnă, potrivit noii legi a pensiilor, pensionarii care trăiesc în afara granițelor trebuie să trimită, către casele teritoriale de pensii, de două ori pe an documentul care dovedește că sunt în viață, numit certificat de viață. Transmiterea documentului către autoritățile din țară se poate face prin mai multe metode, existând inclusiv variante electronice, care nu implică costuri. Citește articolul
Acest departament este interesat deoarece articolul explică obligațiile legale ale angajatorilor în perioadele de caniculă și detaliază sancțiunile posibile dacă aceste reguli nu sunt respectate. Este esențial pentru a se asigura că firma respectă legea și evită amenzi.
În contextul temperaturilor ridicate care afectează România, angajatorii trebuie să aibă în vedere în unele cazuri inclusiv posibilitatea întreruperii colective a lucrului când temperaturile extreme se mențin pentru cel puțin două zile consecutive. În aceste cazuri, contractele individuale de muncă rămân în vigoare și perioada de întrerupere este considerată vechime în muncă. Angajatorii trebuie să stabilească, împreună cu reprezentanții angajaților, cum se vor recupera orele nelucrate și modul de compensare a salariaților dacă nu va avea loc recuperarea orelor. Nerespectarea prevederilor referitoare la munca în perioade caniculare poate duce amenzi, dar riscul mult mai mare decât acel al amenzilor este cel legat de efectele temperaturilor extreme asupra angajaților, având în vedere că stresul termic poate cauza afecțiuni grave. Citește articolul
Se asigură că firma respectă legile legate de facturare și că înțelege riscurile dacă nu trimite facturile corect.
Firmele pot folosi în continuare, în paralel cu e-Factura, alte canale pentru informarea clienților sau partenerilor de afaceri despre emiterea unei facturi, atrag atenția specialiștii. Problemele apar numai atunci când se evită cu totul sistemul e-Factura, în relația B2B, sau atunci când în contabilitate avem alt format al facturilor decât cel considerat original. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu cele mai noi legi rutiere și modificări legislative, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și pentru a oferi consultanță internă angajaților.
Regulile testării șoferilor la alcool sau droguri au fost modificate acum câteva zile, prin OUG 84/2024, iar șoferii care refuză acum testarea rapidă, efectuată de polițiști, rămân fără permis, chiar dacă sunt de acord să meargă la spital pentru recoltarea de sânge, lucru care nu se întâmpla înainte de apariția ordonanței. Deoarece, din câte se pare, aparatele cu care polițiștii fac testele rapide au rate mari de eroare, iar laboratoarele eliberau greu rezultatele analizelor, mulți șoferi nu erau de acord cu retragerea/ reținerea permisului de conducere până la data primirii rezultatului analizei mostrelor biologice. De aceea, Guvernul a stabilit, printr-o ordonanță apărută luni, modificarea legislației, astfel încât șoferii să-și recapete mai repede dreptul de a conduce în aceste situații. Citește articolul
Acest departament are nevoie să cunoască noile legi și regulamente care pot afecta compania sau angajații, mai ales cele legate de trafic rutier și consecințele legale ale implicării în evenimente.
În cazul în care refuză testarea rapidă pentru verificarea consumului de alcool ori droguri sau dacă această testare dă un rezultat pozitiv, șoferii trebuie să meargă la recoltarea de probe biologice, conform regulilor în vigoare. Potrivit normelor privind recoltarea, depozitarea și transportul mostrelor biologice în vederea stabilirii consumului de alcool sau droguri, publicate azi în Monitorul Oficial, rezultatul analizelor toxicologice făcute de instituțiile medico-legale sunt transmise șoferilor prin e-mail, SMS sau direct la adresa de corespondență, domiciliu ori reședință. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe cum să se asigure că firma respectă toate regulile fiscale și legale legate de TVA, mai ales în situații complicate precum anularea codului de TVA, pentru a evita problemele cu autoritățile.
Noua procedură ce permite Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) să identifice rapid situațiile în care nu s-a depus declarația 311, pentru a face impuneri din oficiu pentru TVA, prevede multiple ocazii de a stopa emiterea deciziilor autorităților. Citește articolul
Ajută la înțelegerea obligațiilor legale ale companiei și a modului în care pot evita amenzi prin respectarea Legii Prevenirii, furnizând detalii despre diferite tipuri de abateri și sancțiuni.
Contribuabilii pot beneficia de prevederile Legii prevenirii, ce le oferă posibilitatea de a remedia o serie de nereguli în termen de până la 90 de zile de la prima constatare, fără a li se aplica sancțiunea contravențională prevăzută de lege. Citește articolul