Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Deși articolul nu intră în detalii juridice specifice AI, adoptarea unor tehnologii avansate precum AI poate aduce noi provocări legate de respectarea legilor și a regulilor, aspecte de care departamentul juridic trebuie să fie conștient.
În contextul actual, este absolut firească întrebarea privind viitorul: încotro, la modul general, în zona de servicii profesionale precum fiscalitate și consultanță? În ce măsură oamenii vor fi înlocuiți de inteligența artificială și care sunt domeniile în care roboții vor determina reducerea forței de muncă umane? Evident, zona de consultanță fiscală nu este mai puțin frământată de această întrebare, pentru că, mai devreme sau mai târziu, și aici soluțiile de inteligență artificială vor deveni parte din rutina de zi cu zi. Sigur, pe diferite paliere de lucru și în proporții diferite de utilizare, fiind probabil că o înlocuire totală a omului-consultant fiscal, dacă e să luăm doar acest exemplu, nu se va produce în curând. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate legile și regulile noi, inclusiv cele fiscale, pentru a se asigura că firma respectă legislația și nu are probleme legale. Ei înțeleg când și cum se aplică o nouă lege, mai ales una care depinde de aprobarea Uniunii Europene.
Deducerea TVA-ului pentru cumpărarea, închirierea sau leasingul clădirilor ori al spațiilor de locuit și cheltuielile legate de aceste imobile va fi limitată la 50%, în cazul în care imobilele sunt folosite și în alte scopuri, conform unor reguli noi. Însă pentru a aplica măsura este nevoie și de obținerea unei derogări de la autoritățile europene. Citește articolul
Departamentul juridic trebuie să știe ce legi și reguli noi apar, mai ales cele legate de taxe, pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale și nu riscă amenzi sau probleme.
În privința condițiilor aplicării impozitului micro, firmele active în domeniul HoReCa sunt puse pe picior de egalitate cu restul firmelor, începând din 2024. Totodată, este eliminat impozitul mixt pe care firmele din HoReCa îl datorau dacă derulau și alte activități în paralel. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile legi și reglementări guvernamentale, mai ales cele care privesc salarizarea și funcțiile publice, pentru a înțelege cum pot influența mediul legal general și pentru a asigura că operațiunile companiei sunt conforme cu legislația în vigoare.
Modificările legate de salarizarea personalului din sistemul de justiție și pentru funcțiile de demnitate publică care nu au un nivel de salarizare stabilit deja în OUG nr. 115/2023 au fost oficializate la final de 2023. Indemnizațiile lunare pentru aceste funcții vor rămâne constante în 2024, fără a fi majorate, în timp ce personalul din sistemul de justiție nu va primi majorarea generală de 5% planificată pentru 2024. Aceste măsuri sunt menite să echilibreze creșterile salariale anterioare. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe ce legi și reguli noi apar (cum ar fi această taxă suplimentară), pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale și nu are probleme cu autoritățile.
Un impozit suplimentar pentru firmele active în sectoarele petrol și gaze naturale, în cotă de 0,5%, se aplică în 2024 și 2025. Impozitul suplimentar pe cifra de afaceri (denumit ICAS) este pentru companiile care în anul precedent au înregistrat o cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro, iar Ministerul Finanțelor a venit recent cu lista celor vizați concret. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile legi și reglementări, iar articolul prezintă o nouă prevedere legală referitoare la utilizarea dispozitivelor electronice în școli. Este important să fie la curent cu modificările legislative, chiar dacă nu se aplică direct în companie, pentru a înțelege contextul legal general.
Legea învățământului preuniversitar, adoptată în toamna acestui an, aduce o serie de modificări în ceea ce privește organizarea și funcționarea sistemului de învățământ obligatoriu din România, iar una dintre reglementările inedite ale acestei norme este legată de limitarea sau interzicerea folosirii telefoanelor de către elevi. Citește articolul
Pentru a se asigura că regulile interne ale companiei respectă legea privind zilele libere și concediile angajaților, evitând astfel probleme legale.
Angajații au dreptul la zile libere pentru evenimente familiale importante plăcute (nunți) sau neplăcute (înmormântări), au dreptul la zile libere pentru urgențe familiale, adică tot niște evenimente neplăcute, dar au dreptul să ceară liber și pentru rezolvarea altor situații personale. Vorbim de drepturi diferite și de reguli diferite de acordare a lor, așa că e important să le deosebim între ele. Citește articolul
Informații esențiale despre noile legi și reguli fiscale (case de marcat, cazier fiscal, impozite suplimentare), pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale și evită amenzi.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 25 - 31 decembrie 2023. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Se asigură că firma respectă toate legile noi, de la cele despre angajați și zile libere, la cele legate de taxe, importuri/exporturi și regulile pentru vânzările online. E important pentru a evita amenzi și probleme legale.
Dincolo de multiplele modificări fiscale aplicabile din prima zi din 2024, luna ianuarie vine și cu alte chestiuni de interes pentru persoanele juridice și cele fizice - mai multe zile nelucrătoare față de anul precedent, termene fiscale importante și noutăți pentru comercianții online sau pentru angajatori. Iată ce este de știut: Citește articolul
Se asigură că firma respectă noile legi legate de facturare și înțelege riscurile și amenzile posibile dacă nu le aplică. Este vital pentru a evita problemele legale.
Autoritățile au stabilit anul trecut, pentru 2024, noi etape în calendarul mai amplu de implementare a facturării electronice obligatorii pentru activitățile economice. Din acest motiv, am reunit în articolul de astăzi principalele schimbări legate de e-Factura de care trebuie să știe contribuabilii după apariția Legii 296/2023, OUG 115/2023 și OUG 116/2023. Citește articolul