Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Acest departament are nevoie să cunoască legile noi și regulile precise despre cum pot fi aduși și angajați muncitori din alte țări, pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale și evită problemele.
Aprobat la final de 2023, contingentul de lucrători străini nou-admiși pe piața muncii în anul 2024 a rămas la fel ca cel din anul precedent - 100.000. Astfel, propunerea inițială de a majora contingentul cu 40% nu a fost aprobată până la urmă. Citește articolul
Aceste modificări fiscale pot afecta modul în care compania respectă legile și regulile, iar acest departament trebuie să se asigure că totul este în ordine din punct de vedere legal.
Sponsorizările către ONG-uri și biserici nu mai pot fi scăzute din impozitul pe veniturile microîntreprinderii, începând cu anul 2024, reiese dintr-o ordonanță recentă. În același timp, deși facilitatea rămâne valabilă în continuare la impozit pe profit, există și aici unele noutăți. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și reglementările privind salariile și facilitățile fiscale, pentru a evita problemele legale sau amenzile.
În 2024, regimul de taxare aplicabil sectoarelor construcții, agricultură, alimentar și IT este unul uniform, dar totodată și semnificativ modificat față de anii anteriori - scutiri care nu mai vizează veniturile integrale, de exemplu. Cât despre salariile minime, cele stabilite în toamna anului precedent se vor menține anul acesta până la noi vești din partea Guvernului. Citește articolul
Ajută la înțelegerea riscurilor și cerințelor legale legate de cumpărarea proprietăților, asigurând că toate documentele și tranzacțiile sunt în regulă.
Cumpărarea unei locuințe încă din faza de proiect a acesteia poate reprezenta o serie de avantaje, dar poate prezenta și o serie de riscuri. Avantajele pot fi legate de oferirea unui preț final mai mic decât cel ”standard”, facilitarea unor soluții tehnice personalizate etc. Riscurile sunt legate, de cele mai multe ori de nerespectarea de către constructori etapelor de construire convenite, în ciuda faptului că potențialul cumpărător a plătit sumele aferente. Evident, nu trebuie uitat nici cel mai neplăcut scenariu, în care dezvoltatorul își declară falimentul. Totuși, fiecare dintre cei interesați de o astfel de investiție poate poate întreprinde o serie de pași prealabili care să îi minimizeze riscurile. Citește articolul
Acest departament trebuie să cunoască noile legi și reguli despre fraudele academice, precum și amenzile și cum sunt aplicate, pentru a se asigura că firma respectă toate normele legale și pentru a evita riscurile juridice.
Deoarece, atunci când vine vorba despre tranzacționarea de lucrări științifice, referate, proiecte, lucrări de absolvire, de licență, de diplomă și altele, noua lege a învățământului superior nu stabilește clar și unitar sancțiunile, parlamentarii au stabilit modificarea acesteia, printr-o lege publicată recent în Monitorul Oficial. Printre altele, în curând, vor putea fi amendate cu sume de până la 200.000 de lei atât vânzarea, cât și cumpărarea de astfel de lucrări științifice, indiferent de modul în care se face tranzacția. Acum pot fi amendate, potrivit legii, doar cumpărarea unor astfel de lucrări și vânzarea online a acestora, iar sumele nu sunt aceleași. Citește articolul
Trebuie să se asigure că firma respectă legile privind telemunca, cum sunt redactate contractele cu angajații și ce obligații legale are compania în acest sens, pentru a evita amenzi.
În conformitate cu Legea telemuncii, angajatorii au obligația de a suporta cheltuielile legate de telemuncă, conform contractului de muncă sau actului adițional încheiat cu angajații. Chiar dacă scutirea de taxe salariale pentru acoperirea acestor cheltuieli a fost eliminată din Codul fiscal, obligația angajatorilor de a acoperi aceste cheltuieli a rămas. Cu toate acestea, legea nu stabilește limitele exacte ale acestor cheltuieli și angajatorii pot acorda oricât - negocierile în acest sens se fac între părți, desigur. Pentru angajatorii care au stipulat expres în contracte valoarea cheltuielilor și care au mers chiar spre maximul de 400 de lei, acordul angajatului e obligatoriu pentru a elimina acordarea așa-zisei indemnizații de telemuncă. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că acordarea beneficiilor respectă legislația în vigoare (Codul Muncii, Codul Fiscal, legile specifice tichetelor), prevenind astfel riscurile legale și amenzile.
Angajatorii au două opțiuni atunci când vine vorba de masa angajaților și de aplicarea unor beneficii de taxare pentru respectivele cheltuieli - clasica opțiune a tichetelor de masă, al căror regim fiscal a suferit modificări anul acesta, dar și opțiunea nu demult introdusă a acoperirii contravalorii hranei la locul de muncă. Aceasta din urmă rămâne și anul acesta cea mai avantajoasă din perspectiva costurilor, însă vorbim de sume de care nu pot profita toți angajații - ci doar cei care muncesc la birou, sediu ș.a.m.d.. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu noile legi și modificări legislative, în special cele din Codul Penal, pentru a asigura că firma respectă toate reglementările și evită problemele legale. Este important să știe despre extinderea definiției abuzului de funcție și despre pedepsele majorate.
Printr-o lege apărută miercuri, parlamentarii au stabilit introducerea, în Codul penal, a unei prevederi prin care să se reglementeze situația particulară în care profesorii își folosesc abuziv funcția în scop sexual. Astfel, pretinderea sau obținerea de favoruri de natură sexuală săvârșită de profesori asupra elevilor sau studenților va fi considerată, din această săptămână, circumstanță agravantă și va veni cu pedepse mai mari cu închisoarea. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă noile legi fiscale pentru a se asigura că firma respectă toate reglementările și evită problemele legale sau amenzile.
Începând cu ianuarie 2024, condițiile în care se pot deduce pierderile din creanțele neîncasate de la clienți se modifică, potrivit unei ordonanțe recente. Concret, la impozitul pe profit, ajustările pentru deprecierea creanțelor sunt deductibile doar în proporție de 30%, iar facilitatea se mai aplică numai creanțelor comerciale. Citește articolul
Se asigură că firma respectă legile legate de încetarea contractelor de muncă și eliberarea documentelor către foștii angajați, pentru a evita amenzi și probleme legale.
Încetarea contractului de muncă, indiferent de modalitatea prin care se realizează, implică înmânarea unor documente către fostul salariat care atestă vechimea și activitatea acestuia. În cazul în care angajatorul nu respectă obligațiile impuse de lege aici, fostul salariat poate sesiza Inspecția Muncii și poate solicita copii ale documentelor într-un termen de 15 zile lucrătoare de la data solicitării. Nerespectarea acestor obligații poate fi sancționată cu amendă. Citește articolul