Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Acest departament trebuie să cunoască noile legi și reglementări referitoare la siguranța clădirilor și la interzicerea anumitor activități, pentru a se asigura că firma respectă legile și evită amenzi. De asemenea, trebuie să gestioneze aspectele legale ale încetării contractelor afectate.
Legea prin care au fost stabilite, în 2022, unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor a fost modificată anul acesta, potrivit unei legi publicate recent în Monitorul Oficial, astfel încât interdicția de a organiza activități sau evenimente cu mulți participanți în imobilele cu risc seismic să fie reintrodusă. Citește articolul
Acest departament se asigură că toate acțiunile companiei sunt în conformitate cu legile în vigoare, în special cele legate de contractele de muncă și de modificarea acestora, cum ar fi trecerea la sau de la munca la distanță.
Taxarea integrală a banilor pentru acoperirea cheltuielilor de telemuncă nu ar trebui să reprezinte un criteriu pentru redesenarea muncii de acasă într-o companie. Cu toate acestea, de la 1 ianuarie, de când s-a modificat regimul fiscal, a fost pusă și această problemă. În cazul în care telemunca se prestează așa cum prevede legea, revenirea la munca 100% de la birou nu se poate face fără acordul angajaților respectivi. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că se ocupă de respectarea tuturor legilor. Documentul A1 este esențial pentru ca firma să fie în regulă din punct de vedere legal atunci când angajații lucrează în străinătate, evitând amenzi sau probleme cu autoritățile.
Procesul de obținere a documentelor portabile A1 și a certificatelor de atestare a legislației s-a simplificat odată cu lansarea portalului RODPA1, începând cu 8 ianuarie 2024, conform anunțului făcut spre final de an de Casa Națională de Pensii Publice (CNPP). Citește articolul
Departamentul Juridic trebuie să știe exact ce obligații are compania conform legii, mai ales din Codul Muncii, referitor la pregătirea angajaților și la drepturile acestora de a se dezvolta profesional.
Guvernul a aprobat la finele lui 2023 Strategia Națională pentru Formarea Adulților pentru perioada 2024-2027, cu obiectivul de a dubla rata de participare a adulților la învățare pe tot parcursul vieții. Cu toate acestea, procentul mediu de creștere anuală de 2% este îngrijorător de mic, având în vedere că media europeană este de 11,9%. Chiar și cu implementarea strategiei, se estimează că decalajul față de media UE va rămâne de 6%. Cu toate acestea, fiecare lucrător poate exercita dreptul de a participa la programe de formare profesională, conform Codului muncii, fie la inițiativa angajatorului, fie din proprie inițiativă și poate solicita un concediu plătit în acest sens. Citește articolul
Este important pentru acest departament să se asigure că firma respectă toate legile în vigoare legate de timpul de muncă, orele suplimentare, acordul angajaților și compensarea acestora, pentru a evita riscurile juridice.
Conform Codului muncii, munca suplimentară vine ca urmare a unei solicitări a angajatorului și trebuie să se bazeze pe acordul salariatului. Compensarea muncii suplimentare se face prin acordarea de ore libere plătite în următoarele 90 de zile, iar în cazul în care nu se poate compensa, angajatorul trebuie să acorde un spor negociat de cel puțin 75% din salariul de bază. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile reglementări, cum ar fi sistemul e-Sigiliu pentru transporturi, legea privind impozitul minim global, normele pentru lucrătorii străini și modificările legate de clădirile cu risc seismic, pentru a se asigura că firma respectă toate legile și evită amenzile.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 1 - 7 ianuarie 2024. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe ce legi noi apar și cum afectează ele compania, pentru a se asigura că totul este legal și că firma nu încalcă regulile, evitând amenzi sau probleme.
O lege intrată în vigoare la începutul anului sancționează tranzacționarea online de lucrări științifice, referate, proiecte, lucrări de absolvire, de licență, de diplomă. Până la acest moment, Legea învățământului superior nu stabilea clar și unitar sancțiunile în astfel de situații. Noul act normativ vizează modul în care autoritățile române vor gestiona tranzacționarea acestui gen de conținut, transmis prin mijloace electronice, stabilind sancțiuni care prevăd închiderea site-urilor și amendarea administratorilor lor. Citește articolul
Ajută la înțelegerea modului în care se interpretează și se aplică legile fiscale în cazuri complexe, bazate pe decizii ale Curții de Justiție a Uniunii Europene, esențial pentru a asigura conformitatea legală a companiei și pentru a gestiona posibile litigii.
Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a oferit clarificări importante cu privire la aplicarea TVA în cazul serviciilor de videochat. Decizia vine în urma unei solicitări de decizie preliminară din partea Curții de Apel Cluj și privește interpretarea articolului 53 din Directiva europeană 112/2006 (care reglementează sistemul comun al TVA în UE). Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu discuțiile despre posibilele modificări ale regulilor UE, cum ar fi cele legate de subvențiile de stat, pentru a înțelege cum ar putea afecta acestea cadrul legal și conformitatea operațiunilor companiei.
Enrico Letta, fost prim-ministru italian și politician european de top, însărcinat anul trecut să facă o analiză a politicii economice a blocului, va prezenta în luna martie liderilor europeni propuneri de reforme cheie ale pieței unice europene. Citește articolul
Se asigură că firma respectă toate legile și regulile legate de statutul său juridic și obligațiile fiscale, mai ales în perioadele de inactivitate sau la reluarea activității.
O serie de reguli pentru situațiile în care plătitorii de impozit micro intră în inactivitate temporară au fost introduse recent în Codul fiscal, în condițiile în care era neclar anterior cum trebuie procedat. Citește articolul