Când cotele de TVA se schimbă peste noapte... cum supraviețuim fără să greșim? Sesiune aplicată alături de Delia Cataramă. Vezi agenda și participă →
Se asigură că firma respectă legile noi privind facturarea electronică și evită amenzile sau problemele legale.
Din ianuarie 2024, companiile trebuie să folosească sistemul e-Factura pentru toate operațiunile din relația B2B, în paralel cu regulile tradiționale de facturare. Însă, din iulie 2024, e-Factura va deveni unicul canal de transmitere a facturilor de la emitent la destinatar, iar nefolosirea sistemului poate genera trei mari probleme, conform specialiștilor. Citește articolul
Articolul explică modificările legale recente privind contribuțiile la pensii, esențiale pentru a asigura că firma respectă toate reglementările și evită posibilele probleme legale.
Începând cu veniturile lunii noiembrie, aplicarea unei noi reguli fiscale noi îi lasă pe unii dintre cei ce lucrează în domeniul IT fără contribuție la Pilonul II de pensii - cu excepția situației în care își exprimă scris opțiunea de a contribui în continuare. În practică apăruseră mai multe întrebări legate de cum și cui i se aplică procentul redus de CAS (contribuție de asigurări sociale), dar un recent ghid al Fiscului ar trebui să lămurească definitiv chestiunea.
Citește articolulSe asigură că firma respectă toate legile noi legate de facturarea electronică și evită problemele legale sau amenzile.
După ce Guvernul a bătut în cuie calendarul pentru trecerea la folosirea sistemului e-Factura pentru toate tranzacțiile din relația B2B, companiile trebuie să înceapă cât mai repede implementarea internă a facturării electronice. În acest sens, specialiștii spun că sunt patru mari faze ce trebuie bifate în procesul de implementare. Citește articolul
Acest departament este interesat deoarece articolul explică obligațiile legale privind salariul minim în construcții și condițiile de aplicare a facilităților fiscale, esențiale pentru a asigura că firma respectă toate legile în vigoare și evită amenzi sau probleme legale.
Anul 2023 înseamnă menținerea setului de facilități fiscale acordat acum ceva ani pentru domeniul construcțiilor, dar în contextul unor salarii minime mult mai mari - 4.000 de lei, de la 1 ianuarie, iar, de la 1 noiembrie, minimul brut ce trebuie garantat în acest sector e chiar mai mare de atât - 4.582 de lei. La fel ca în cazul sectorului agro-alimentar, aplicarea facilităților fiscale se face diferit în funcție de modificările aduse legislației pe acest domeniu: până la 31 octombrie și dincolo de acest termen. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile legi și programe guvernamentale, pentru a înțelege cum pot afecta activitatea firmei sau a clienților și pentru a se asigura că totul este conform legii.
Cei ce dețin imobile încadrate în categoria monumentelor istorice sau doar părți din acestea vor putea beneficia, după cum apare într-un proiect legislativ ce a primit luni votul senatorilor, de credite garantate de stat, ce vin cu costuri suplimentare mai mici, pentru conservarea, restaurarea și punerea în valoare a acestora. Creditele vor putea ajunge, în anumite situații, și la 140.000 de euro. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de manualul ANAF pentru a înțelege în detaliu procedurile legale, drepturile și obligațiile companiei în timpul unui control fiscal. Astfel, se poate asigura că firma respectă toate prevederile și gestionează corect interacțiunea cu autoritățile.
Un manual de aproape o sută de pagini ce detaliază cum trebuie să se deruleze controalele fiscale a fost publicat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Acesta este menit să fie de ajutor atât inspectorilor, cât și contribuabililor. Citește articolul
Departamentul Juridic trebuie să se asigure că firma respectă toate legile privind salariul minim și facilitățile fiscale, pentru a evita amenzi sau probleme legale. Monitorizează permanent modificările legislative.
Anul 2023 a debutat fără vreo creștere a salariului minim pentru sectorul agro-alimentar, acesta situându-se la 1 ianuarie la același nivel al salariului minim general aplicabil - 3.000 de lei. Minimul în agro-alimentar a crescut însă începând cu veniturile lunii noiembrie și se va menține așa cel puțin în prima parte a anului 2024. Anul 2023 a oferit perspectiva aplicării, în continuare, a facilităților fiscale specifice, dar și, alternativ, a beneficiului celor 200 de lei netaxabili. Mici modificări pe aplicarea acestor facilități operează însă de la veniturile lunii noiembrie încolo. Să recapitulăm, așadar: Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care fișele postului și contractele de muncă sunt interpretate, de drepturile și obligațiile angajaților și angajatorilor, pentru a asigura respectarea legilor.
Până nu demult, era chestionată chiar obligativitatea fișei postului. Există, totodată, dintotdeauna, discuția despre cât de detaliată și de explicită ar trebui să fie fișa postului, iar practica ne răspunde aici în felurite moduri: de la descrieri mult prea sumare, incomplete sau care nici măcar nu se pliază pe realitate, până la descrieri de pagini întregi. Recent, mi-a reținut atenția nelămurirea unui angajat din zona IT&C căruia nu i se părea normal nici să trimită e-mailuri, pentru că nu scrie expres în fișa postului că trebuie să mai facă și asta, nici să execute diverse sarcini date de superiorul său, deși ele se încadrează în limita atribuțiilor sale. Citește articolul
Acest departament este interesat să se asigure că toate vehiculele companiei respectă noile reguli administrative pentru documentație, pentru a evita probleme legale sau amenzi.
Anumite servicii oferite de Registrul Auto Român (RAR) nu vor mai fi oferite de această instituție fără o programare prealabilă. Din această săptămână, pentru a ridica certificatele reținute, duplicate ale acestora ori înlocuiri ale cărților de identitate va trebui să faci o rezervare telefonică sau online. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și reglementările. Schimbările în legislația fiscală, mai ales cele detaliate de ANAF, trebuie analizate juridic pentru a garanta că firma aplică corect noile reguli și evită probleme legale.
În urma modificărilor recente privind taxarea activității salariale a IT-iștilor, adică a persoanelor fizice care creează programe pentru calculator, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat marți un ghid cu clarificări. Citește articolul