Când cotele de TVA se schimbă peste noapte... cum supraviețuim fără să greșim? Sesiune aplicată alături de Delia Cataramă. Vezi agenda și participă →
Acest departament trebuie să știe ce obligații legale noi au companiile în legătură cu sistemul de garanție-returnare (SGR), ce produse trebuie marcate și până când se mai pot vinde cele vechi, pentru a asigura respectarea tuturor regulilor.
Lansarea oficială a Sistemului de Garanție-Returnare (SGR) în România pe 30 noiembrie presupune introducerea unui program menit să reglementeze gestionarea ambalajelor din sticlă, plastic și metal cu volume cuprinse între 0,1 și 3 litri, introducând practici de reciclare mai responsabile în România, tară situată pe penultimul loc în Uniunea Europeana, la capitolul reciclare. Lipsa infrastructurii pentru colectare și reciclare, dar mai ales lipsa informării cu privire la aceasta au fost cauzele principale ale acestei lipse de performață. Citește articolul
Se asigură că firma respectă legile legate de tipul de colaborare cu angajații și partenerii, pentru a evita amenzi și probleme legale.
Decizia de a înlocui un raport de dependență (cel de muncă) cu unul de așa-zisă independență nu e întotdeauna despre exprimarea unei opțiuni atunci când scopul este acela de a trece peste lege. Unii îi spun optimizare fiscală, alții, pur și simplu, încălcarea legii. Iar în categoria asta din urmă intră inspectorii Fiscului și cei ai muncii. Nu vorbim despre exprimarea unei opțiuni nici atunci când freelancerii înșiși sunt confuzi cu privire la drepturile pe care le au. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă legile și reglementările referitoare la ambalajele produselor și la sistemul de returnare-garanție (SGR), pentru a evita amenzi și probleme legale.
Sistemul de garanție-returnare (SGR) devine obligatoriu pentru toți comercianții din România începând cu data de 30 noiembrie 2023. Sistemul se aplică tuturor produselor ambalate în ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l și 3 l inclusiv, indiferent de originea produselor. Citește articolul
Acest departament se asigură că toate activitățile comerciale ale companiei, inclusiv vânzările și promoțiile, respectă legile în vigoare, mai ales cele legate de protecția consumatorilor și afișarea prețurilor.
Legislația națională stabilește reguli stricte pentru ca informațiile privind produsele și serviciile, inclusiv prețurile, să fie afișate clar și corect, pentru a permite consumatorilor să facă alegeri informate. Sunt definite diverse tipuri de vânzări la preț redus, cum ar fi vânzările de lichidare, promoționale și altele, fiecare având reguli specifice pentru protejarea consumatorilor și asigurarea corectitudinii tranzacțiilor. De exemplu, vânzările de lichidare sunt permise de două ori pe an pentru stocurile sezoniere și trebuie să respecte anumite condiții, în timp ce vânzările promoționale pot avea loc oricând și necesită transparență în ceea ce privește prețurile reduse comparativ cu cele anterioare. Citește articolul
Se ocupă de respectarea legilor muncii, a contractelor și a drepturilor angajaților, pentru a evita problemele legale și amenzi.
Salariații dintr-o companie care lucrează în schimburi se confruntă cu o situație în care trebuie să se înlocuiască reciproc atunci când unul dintre ei își ia concediu de odihnă. În fapt, asta duce la pierderea zilelor de concediu, deoarece sunt folosite pentru a acoperi absența colegilor. Citește articolul
Departamentul Juridic și de Conformitate trebuie să analizeze aceste noi reglementări fiscale și juridice pentru a se asigura că firma respectă toate obligațiile legale și pentru a evita orice probleme sau sancțiuni.
În urma unor schimbări date recent de Guvern prin ordonanță de urgență, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat joi în Monitorul Oficial un ordin cu ajustări la regulile declarației 100. Acestea vizează taxele datorate de firmele din domeniul jocurilor de noroc. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de orice modificare a legilor, în special cele care privesc infracțiuni și pedepse, cum este și cazul extinderii situațiilor în care neplata pensiei de întreținere devine o infracțiune penală. Este esențial să înțeleagă noile riscuri legale și implicațiile acestor schimbări.
Pentru a corecta o situație existentă în prezent și pentru a asigura astfel egalitatea în drepturi a tuturor copiilor, din 11 noiembrie, Codul penal se modifică, după cum prevede o lege apărută miercuri, pentru ca și neplata pensiei de întreținere a copilului stabilite la notar să se poată sancționa, nu doar a celei stabilite în instanță, ca acum. Citește articolul
Departamentul Juridic este interesat să se asigure că firma respectă toate legile și reglementările în vigoare atunci când aplică pentru aceste beneficii fiscale, pentru a evita probleme legale sau amenzi din partea autorităților.
Reducerea costurilor, adoptarea unor soluții inovative în activitate și, prin urmare, o dezvoltare mai accelerată a afacerii sunt doar câteva dintre potențialele beneficii care ar putea fi obținute de companiile românești, dacă ar aplica la scară mai largă facilitățile fiscale în domeniul cercetării-dezvoltării (C&D). Citește articolul
Acest departament trebuie să știe despre noile modificări legislative care prevăd pedepse penale pentru anumite acțiuni ale angajaților din transportul feroviar, cum ar fi refuzul testării pentru alcool sau droguri, sau părăsirea postului, pentru a se asigura că firma este în conformitate cu legile în vigoare și pentru a gestiona riscurile legale.
Dacă refuză testarea pentru a se vedea dacă au consumat băuturi alcoolice sau droguri, angajații ce au atribuții în siguranța circulației pe căile ferate vor putea primi pedepse cu închisoarea de până la șapte ani, potrivit unei noi legi, ce se va aplica din 10 noiembrie. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă noile legi fiscale pentru a se asigura că firma respectă regulile și că toate contractele de muncă sunt în ordine. De asemenea, îi interesează clauzele speciale din contracte, cum ar fi garantarea salariului net, pentru a evita probleme legale.
E deja o practică răspândită în unele sectoare de activitate ca în contractele de muncă să fie convenite salarii nete garantate, indiferent de cum evoluează politica fiscală din țara noastră netul angajatului rămânând același. Nimic neobișnuit, ba din contră, o reacție normală într-un stat unde politica fiscală se schimbă abrupt și fără o perioadă prea mare de acomodare pentru cei vizați, la fel de des ca anotimpurile, dar și o reacție normală a unor angajați care-și urmăresc interesul și a unor angajatori ce vor să-i păstreze pe termen lung. Citește articolul