Acest departament este interesat de noile legi și reguli care privesc afacerile, inclusiv cele despre ajutoarele de stat sau fondurile nerambursabile, pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 14 - 20 august 2023. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Acest departament este interesat de legile și regulile care trebuie respectate de cetățenii străini pentru a obține permisul de conducere în România, asigurându-se că firma și angajații sunt în conformitate cu legislația.
Deși examenul teoretic pentru permisul auto poate fi susținut în cinci limbi, cetățenilor străini nu le va fi ușor să obțină un permis de conducere românesc. Școala de șoferi în alte limbi decât româna nu a evoluat de la introducerea acestei facilități, deși există timide inițiative private în acest sens. Chestionarele de învățare și testare a cunoștințelor sunt disponibile oficial numai în română cu excepția celor de examinare. Obținerea permisului de conducere de către un ne-vorbitor de română ține foarte mult de noroc. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de modificările legislative privind înființarea și structura de proprietate a companiilor, pentru a asigura că firma respectă toate legile în vigoare.
Restricția ce împiedica persoanele fizice să fie asociați unici la mai multe societăți cu răspundere limitată (SRL) a fost eliminată în urmă cu trei ani. Astfel, în prezent, o persoană fizică, fie ea și contabil, poate fi asociat unic la mai multe SRL-uri. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe cum funcționează controalele fiscale și ce tipuri de verificări folosesc autoritățile, mai ales când acestea pot implica solicitări de date de la firmă. Așa se asigură că firma respectă regulile și este pregătită pentru orice interacțiune cu autoritățile fiscale.
Autoritățile fiscale au preferat, în prima jumătate din 2023, să folosească verificarea documentară ca principal instrument de control la persoanele fizice, așa cum reiese din statisticile puse recent la dispoziție. Verificarea situației fiscale personale a rămas în plan secundar. Citește articolul
Acest departament este interesat de riscurile legale legate de folosirea inteligenței artificiale, cum ar fi drepturile de autor, protecția datelor și discriminarea, precum și de necesitatea de a crea reguli interne clare pentru utilizarea IA în companie.
Deși încurajată și pe deplin utilă în tot mai multe sectoare de activitate, inteligența artificială generativă (IAG) poate aduce, odată cu folosirea sa necorespunzătoare, diverse riscuri în companii. Ca atare, recomandarea de a avea o politică internă, în permanență adaptată la nou, unde angajaților li se spune clar ce au voie și ce nu au voie să folosească la job este tot mai des discutată. De pildă, angajaților ar trebui să li se explice că IAG poate avea limitări care să defavorizeze compania, angajații, dar și persoane terțe, că informațiile oferite trebuie revizuite întotdeauna, că anumite date din companie nu ar trebui „să hrănească” sistemul și să ajungă, astfel, la alții, dar și că e posibil să existe probleme legate de proprietatea intelectuală a altcuiva sau a companiei înseși. Citește articolul
Articolul prezintă numeroase modificări legislative și reglementări noi care impun companiilor să își adapteze modul de operare pentru a respecta legea și a evita sancțiunile.
În aproximativ două săptămâni vom intra, cel puțin calendaristic, în toamnă. Dincolo de multiplele măsuri fiscale majore pregătite de autorități, dar încă neasumate public, companiile și PFA-urile ar trebui să fie atente și la alte chestiuni importante. Iată ce e de știut în momentul de față: Citește articolul
Acest departament este responsabil cu înțelegerea și aplicarea corectă a noilor legi și reglementări. Ei trebuie să știe cum se schimbă condițiile de atestare și clasificare a ghizilor de turism pentru a asigura că firma respectă toate cerințele legale.
Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) a modificat legislația pentru ghizii de turism. Concret, un nou ordin a intrat în vigoare miercuri, însă prevederile sale vor putea fi aplicate după ce Autoritatea Națională pentru Calificări (ANC) va stabili noile standarde ocupaționale pentru această profesie. De asemenea, pentru a putea organiza cursuri în domeniu, formatorii vor trebui să se reautorizeze. Ghizii vor fi împărțiți în locali, naționali și specializați, iar ordinul introduce reguli noi pentru atestare, scăzând nivelul minim de școlarizare necesar pentru a permite localnicilor să presteze această activitate. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile în vigoare, inclusiv cele legate de Codul Muncii și de concediile medicale. Articolul oferă detalii despre obligațiile legale, riscurile de amenzi și cum să gestioneze situațiile complexe cu angajații cu mai multe contracte de muncă.
Concediul medical trebui anunțat la fiecare angajator, în cazul celor ce lucrează pe mai multe contracte de muncă. Asta, inclusiv în cazul în care unul dintre raporturi ar fi unul de telemuncă. De ceva vreme, legea sancționează cu amendă și obligația de a da înapoi indemnizația de concediu medical pe cei care intră în medical doar la un angajator, în timp ce continuă activitatea la celălalt. Legea prevede inclusiv care e angajatorul care primește certificatul în original, și care primește copiile certificate. Citește articolul
Articolul vorbește despre respectarea legilor fiscale și despre riscurile de a greși în raportare, inclusiv posibile controale din partea autorităților. Departamentul trebuie să știe cum să evite problemele legale și să se asigure că firma respectă toate regulile.
Raportarea fișierului SAF-T prin formularul 406 este, de departe, cea mai complexă și cea mai importantă obligație declarativă cu care s-au confruntat contribuabilii din România. Implementarea raportării SAF-T, în perioada 2022 - 2025, va sta la baza unor viitoare simplificări majore, dar declarația va fi și unul dintre principalele instrumente de identificare a neconformării. Având în vedere aceste chestiuni, contribuabilii nu se pot mulțumi cu o simplă implementare „de mântuială” a raportării, ci trebuie să-i acorde o importanță sporită prin măsuri adecvate pe termen lung. Citește articolul
Acest departament este interesat deoarece articolul explică obligațiile legale și regulile pe care o companie trebuie să le respecte în privința siguranței angajaților și a modului în care aceștia își pot alege reprezentanți.
De cele mai multe ori se consideră că angajatorul este singurul responsabil în privința securității și sănătății în muncă (SSM), însă ansamblul normativ care reglementează relațiile de muncă permit sau chiar obligă direct și indirect atât angajatorii, cât și salariații să participe la asigurarea condițiilor optime, sigure și care să nu pună în pericol sănătatea celor implicați în procesul de muncă. Citește articolul