Departamentul este interesat să înțeleagă noile reguli prin care autoritățile fiscale pot notifica firmele despre probleme, pentru a se asigura că firma respectă legea și evită amenzi sau inspecții.
Pentru a stimula conformarea voluntară a contribuabililor și a le permite acestora să evite controalele fiscale, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) poate trimite periodic notificări de conformare. În acest instrument nou, autoritățile trebuie să detalieze exact ce probleme au identificat, pentru ca persoanele juridice și fizice să știe ce au de făcut în perioada de conformare de 30 de zile. Citește articolul
Se asigură că firma respectă toate legile și regulile noi legate de raportarea financiară la nivel internațional, pentru a evita amenzi sau alte probleme legale.
La data de 1 septembrie 2022, s-a publicat Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 2.048/2022, care implementează Directiva UE privind raportarea țară cu țară (UE) 2.101/2021. Acesta aduce modificări semnificative pentru companiile care operează în România, deoarece obligă anumite multinaționale să furnizeze informații detaliate despre activitățile lor, profiturile obținute și impozitele plătite în fiecare țară în care operează. Citește articolul
Acest departament se ocupă de respectarea legilor și reglementărilor, iar articolul detaliază obligațiile legale ale angajatorilor privind prevenirea discriminării și hărțuirii, precum și modul de gestionare a plângerilor conform legislației în vigoare.
„Este inutilă existența unei politici antihărțuire la nivelul companiei, dacă plângerile depuse de salariați nu sunt soluționate”, spunea în urmă cu ceva timp pentru redacția noastră un avocat. În cazul angajatorilor mici, ideea de a avea o politică antihărțuire, de a mai adăuga la o lungă listă de obligații și formalități încă un punct nu tocmai ușor de expediat, poate părea nerezonabilă. Ceea ce nu ar trebui să fie nerezonabil însă e analizarea unei sesizări primite de la un angajat care aduce în discuție fapte de hărțuire. Chiar dacă sesizarea ar părea exagerată, vădit netemeinică sau chiar un exemplu de bullying făcut de angajat, ea trebuie luată în considerare. Citește articolul
Acest departament are nevoie să știe exact ce spun legile despre programul de lucru al angajaților și cum trebuie respectate aceste reguli pentru a evita problemele legale.
Programul de lucru este, ca regulă, previzibil și transparent, iar în anumite situații poate fi și imprevizibil. Predictibilitatea programului de lucru este importantă atât pentru angajat, cât și pentru angajator și nu se poate spune că există vreo situație în care una dintre părți e totalmente „stăpână” pe așezarea programului de lucru, fără măcar consultarea celeilalte părți. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile legi și hotărâri de Guvern care schimbă regulile, cum ar fi cele legate de lista de medicamente compensate, pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale.
Printr-o hotărâre apărută în această săptămână, s-a stabilit extinderea, de luna viitoare, a listei medicamentelor compensate și gratuite de care beneficiază pacienții din țara noastră. Concret, din 1 mai vor fi introduse opt noi medicamente, ele fiind destinate tratării unor afecțiuni oncologice, tulburări depresive sau dermatite. Citește articolul
Articolul discută despre o solicitare a Comisiei Europene către România de a respecta regulile europene privind exportul de energie. Este important pentru a înțelege riscurile legale și obligațiile de conformitate ale companiei cu legislația UE.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament se asigură că regulile interne ale companiei, inclusiv cele despre nediscriminare și hărțuire, respectă legile în vigoare, pentru a preveni probleme legale sau amenzi.
Pentru prevenirea hărțuirii la locul de muncă, angajatorii trebuie mai întâi să se asigure că angajații lor sunt suficient informați: știu ce înseamnă discriminare, ce înseamnă hărțuire, ce comportamente sunt prohibite, ce comportamente ar trebui evitate, ce sancțiuni riscă, cui să se adreseze dacă au ceva de sesizat ș.a.m.d.. Plecăm de la conținutul regulamentului intern și vedem ce prevederi sunt obligatorii, între altele. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe mereu ce legi noi apar și cum trebuie să se asigure că firma respectă toate regulile, mai ales cele legate de accesibilitate pentru persoanele cu dizabilități.
O serie de clădiri, printre care cele aferente obiectivelor turistice ori sportive, cele de utilitate publică, dar și școlile ori universitățile, vor trebui adaptate astfel încât să fie cât mai accesibile mai multor persoane cu dizabilități. Noile condiții de accesibilitate se regăsesc într-o lege oficializată marți și care se va aplica din mai. Citește articolul
Ei se asigură că firma respectă toate legile și reglementările fiscale, iar procesele de eșalonare a datoriilor sunt aspecte legale importante pe care trebuie să le cunoască.
Datorită pandemiei de coronavirus, contribuabilii din România au căpătat un mecanism complet nou pentru gestionarea datoriilor fiscale - eșalonarea simplificată la plată. Adică o formă simplificată a eșalonării clasice la plată care deja exista de mulți ani. Ambele mecanisme sunt reglementate, la nivel primar, prin Codul de procedură fiscală. În condițiile în care mecanismele au fost actualizate recent, venim astăzi cu principalele informații de știut despre ele. Citește articolul
Acest departament este responsabil de respectarea legilor privind hărțuirea la locul de muncă, de gestionarea litigiilor și de asigurarea conformității companiei cu reglementările legale pentru a evita sancțiunile și procesele.
Angajații victime ale hărțuirii la locul de muncă pot obține obligarea angajatorului la plata a unor daune compensatorii și morale, dar administrarea probatoriului și întinderea reparațiilor se pot stabili doar de către instanță. Spre deosebire de despăgubirile materiale însă, despăgubirile morale se stabilesc pe baza evaluării instanței de judecată și nu există niște criterii legale de determinare. Ca atare, ele pot fi oferite sau nu, sau pot fi oferite în cuantum mai mic decât se aștepta angajatul prejudiciat. Pentru angajatori, esențial este, în cazul producerii faptelor de hărțuire, să nu rămână pasivi în fața sesizărilor victimei și să ia măsurile cuvenite. În caz contrar, chiar angajatorii vor datora despăgubirile. Citește articolul