Acest departament se asigură că toate acțiunile companiei legate de angajați, în special cele disciplinare, respectă legile în vigoare și deciziile instanțelor, evitând astfel riscurile legale și posibilele litigii.
La acest moment, legea nu ne permite să suspendăm contractul unui angajat care este cercetat disciplinar sau să-l împiedicăm să muncească și să-și primească salariul aferent. Exceptând situațiile în care vorbim de fapte penale și avem alte motive de suspendare a contractului, de fapt, adevărul e că legea ne oferă destul de puțin spațiu de manevră pentru a împiedica un angajat să intre pe ușile întreprinderii. Putem, totuși, să ne asigurăm de câteva lucruri: că cercetarea se desfășoară cât mai rapid permite legea, că nu poate să distrugă probe etc. Citește articolul
Ajută la înțelegerea contextului legal și a provocărilor legate de respectarea legilor, în special cele care combat economia subterană, și la evaluarea calității legislației de afaceri.
Economia subterană a României s-a situat în ultimele două decenii între 25% și 35% din PIB, cea mai importantă sursă care o alimentează fiind munca ”la negru”. Dacă după criza economică din 2008-2009, ponderea economiei informale în PIB a scăzut constant, aceasta a crescut semnificativ în ultimii trei ani, în contextul izbucnirii pandemiei și a războiului din Ucraina, potrivit unei analize realizate la nivel european. Citește articolul
Acest departament ar fi interesat de condițiile legale pentru listarea la bursă și de conformitatea cu regulile Bursei de Valori București, precum și de costurile pentru consultanța juridică menționate în articol.
Societățile care vor să se listeze la bursă vor putea cere acoperirea parțială a costurilor aferente printr-o schemă de ajutor de minimis oficializată luni de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE). De principiu, ajutorul va putea ajunge, în anumite condiții, până la 200.000 de euro per întreprindere. Citește articolul
Articolul abordează direct gestionarea proceselor legale (litigiilor), riscurile asociate, soluțiile digitale în domeniu și încrederea în sistemul de justiție, fiind de interes central pentru departamentul juridic.
Siguranța datelor cu caracter personal și protecția consumatorilor sunt domeniile de reglementare care prezintă cel mai mare potențial de creștere a activității de litigii în următorii trei ani, susțin 64%, respectiv 59% dintre companiile românești participante la studiul Deloitte Legal „New Roads to Dispute Resolution”, realizat cu sprijinul publicației internaționale de business Euromoney la nivel global, inclusiv în România. În ambele cazuri, procentele sunt mult mai ridicate decât cele înregistrate la nivel global, respectiv 48% și 40%. Citește articolul
Acest departament este interesat de obligațiile legale și cerințele de conformitate legate de veniturile din tranzacțiile cu criptomonede, inclusiv riscurile de amenzi sau sancțiuni penale pentru nerespectarea legii.
Lumea monedelor virtuale -- a criptomonedelor, cum generic sunt denumite, pentru că sunt create pe tehnologia blockchain, prin criptare -- este una complexă. În România, s-a tot scris despre tratamentul fiscal al veniturilor obținute din astfel de tranzacții și a fost sumarizat foarte recent și de către Autoritatea Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în unul dintre ghidurile puse la dispoziția contribuabililor - broșura privind tratamentul fiscal al veniturilor realizate de persoanele fizice din transferul de monedă virtuală. Citește articolul
Asigură că firma respectă toate cerințele legale și fiscale privind raportarea veniturilor neimpozabile ale angajaților în declarația D112, evitând astfel posibile amenzi.
Până pe 27 februarie, când are termen declarația fiscală 112 pentru veniturile aferente lunii ianuarie 2023, angajatorii trebuie să se asigure că raportează în cuprinsul acesteia (noua formă, recent oficializată) și veniturile neimpozabile. Obligația a fost stabilită, de principiu, încă de anul trecut, cu aplicare însă din 2023, iar raportarea a fost deja extinsă prin chiar noua formă a D112 și se referă acum inclusiv la sumele pentru telemuncă, la contravaloarea hranei acordate de către angajator în locul tichetelor de masă, precum și la contravaloarea abonamentelor sportive (acestea din urmă se vor reflecta, însă, abia de luna viitoare în declarații). Citește articolul
Ajută compania să înțeleagă ce pași trebuie urmați și ce drepturi are atunci când este verificată de autoritățile fiscale, pentru a se asigura că respectă toate regulile.
Deciziile provizorii de impunere pot fi emise, la cererea unui contribuabil, în timpul derulării inspecției fiscale, regulile emiterii lor fiind actualizate recent de autorități. Deși acest instrument poate fi util pentru o companie verificată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), nu mulți știu că se pot folosi de el pentru a reduce sumele ce trebuie plătite suplimentar statului. Citește articolul
Departamentul Juridic trebuie să înțeleagă noua lege de amnistie fiscală și cum se aplică, pentru a se asigura că firma respectă toate reglementările și pentru a gestiona orice procedură legală legată de obligațiile fiscale anulate.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 20 - 26 februarie 2023. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Se asigură că regulile interne ale companiei respectă legile în vigoare, în special Codul Muncii, și gestionează aspectele legale legate de acest document important, inclusiv modul de întocmire, consultare și comunicare.
Simpla precizare că în unitate există un regulament intern și că acesta li se aplică angajaților nu este suficient. Formalitățile privind regulamentul intern încep cu întocmirea lui și merg până la situația fiecărei angajări în parte, când în prima zi de lucru, fiecărui nou angajat trebuie să i se prezinte regulamentul intern. Același formalități impuse la întocmire trebuie reluate și în cazul fiecărei completări ce se face în textul regulamentului. Citește articolul
Se asigură că toate procedurile disciplinare din companie respectă legile în vigoare și evită problemele legale sau procesele în instanță.
Codul muncii îi oferă angajatorului mai multe modalități prin care să-și organizeze activitatea de resurse umane și de salarizare, iar în cazul particular al cercetărilor disciplinare, pentru care ar trebui să existe „așternute” regulile dinainte, la nivel intern, are mai multe variante prin care poate să realizeze cercetarea. De cele mai multe ori, probabil, responsabilitatea revine unei comisii de disciplină în care intră salariați proprii, iar aici angajatorul are libertatea de a alege. O alegere proastă a celor care să facă parte din comisie vine cu riscul invalidării cercetării, la urmă. Citește articolul