Acest departament trebuie să înțeleagă noua lege, să se asigure că firma respectă toate obligațiile legale privind avertizorii de integritate (whistleblower) și să evite amenzile.
Conform Legii Whistleblower, raportarea internă este regula și se realizează prin canalele interne puse la dispoziție de autorități sau de persoane juridice de drept public și privat, însă entitățile private cu mai puțin de 50 de angajați nu sunt obligate să aibă un astfel de canal. Specialiștii le recomandă însă și celor scutiți de obligație să depună eforturile pentru a pune la dispoziție un atare canal de raportare, eficient și suficient de credibil astfel încât avertizorii să-l aleagă în detrimentul raportării externe, care nu e tocmai dezirabilă. Citește articolul
Oferă informații esențiale despre obligațiile legale de păstrare a documentelor importante ale companiei, ajutând la respectarea legilor și evitarea problemelor juridice.
Registrele de contabilitate obligatorii şi documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitatea financiară se păstrează în arhiva societăților timp de cinci ani, calculați de la dată de 1 iulie a anului următor celui încheierii exercițiului financiar în care au fost întocmite, inclusiv pentru statele de salarii, stabilește o nouă lege, aplicabilă din ianuarie 2023. Modificarea Legii contabilității și reducerea semnificativă a termenului de arhivare a statelor de salarii a însemnat un motiv de bucurie pentru angajatori, însă e recomandabilă tratarea cu multă prudență a noului termen. Citește articolul
Se ocupă de respectarea legilor și reglementărilor, iar acest articol anunță modificări importante în legea dialogului social și a negocierilor colective, pe care trebuie să le înțeleagă și aplice.
Hotărârea prin care este extins numărul sectoarelor de activitate în care se pot derula negocieri colective a apărut azi în Monitorul Oficial. Conform legii dialogului social, negocierea colectivă e obligatorie la nivel de sector. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe cum se aplică legile, mai ales când vine vorba de contracte și de decizii ale instanțelor europene (CJUE) privind responsabilitatea fiscală. Înțelegerea acestor aspecte ajută compania să rămână în legalitate și să evite amenzi sau procese.
Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire la tratamentul din perspectiva TVA al operațiunilor realizate de membrii unei asocieri fără personalitate juridică constituită între persoane fizice din România, pe baza unui contract de asociere ce nu a fost înregistrat la organul fiscal competent. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate noile reguli legate de accize, pentru a evita amenzi sau probleme legale.
Pentru a doua oară în câteva luni, normele pentru aplicarea Codului fiscal au fost modificate de Guvern printr-o hotărâre oficială, însă tot la partea de accize. Asta deși mediul de afaceri încă așteaptă instrucțiuni suplimentare pentru modificările fiscale operate astă-vară prin OG 16/2022. Citește articolul
Pentru a se asigura că toate clauzele din contractele de muncă și orice modificări aduse programului de lucru respectă întocmai legile în vigoare, evitând astfel amenzi sau procese.
Organizarea și funcționarea unității țin de decizia angajatorului, aici intrând și numărul și tipul de posturi de care are nevoie pentru activitatea sa, precum și norma de muncă aferentă. Angajatorul e cel care poate decide dacă munca sa trebuie să înceapă la 7:00 dimineața ori mai târziu, dacă munca sa presupune schimburi de personal ș.a.m.d.. Dar la celălalt capăt, angajatul are nevoie de predictibilitate. Pentru a păstra echilibrul între drepturile și obligațiile celor două părți ale contractului de muncă, în materia repartizării timpului de muncă, trebuie să ne raportăm la toate dispozițiile legale incidente, plecând de la cele ale articolului 8 din Codul muncii și ținând cont de zece elemente specifice. Citește articolul
Articolul discută despre noile reguli și obligații pentru medici și spitale privind comunicarea cu familiile pacienților, inclusiv riscul de amenzi, precum și despre modificările legislative legate de impozitarea contractelor part-time și conformitatea cu legislația muncii.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările legislative, cum este și această derogare de la Codul Muncii, pentru a se asigura că toate activitățile companiei respectă legea și pentru a gestiona corect contractele de muncă.
Câțiva parlamentari au înregistrat în noiembrie la Parlament o propunere legislativă care să introducă în Codul muncii o excepție de la limitarea suprapunerii programului de lucru în cazul mai multor contracte de muncă ale aceluiași angajat pentru personalul didactic medico-farmaceutic și pentru cadrele didactice care dețin anumite funcții în unitățile medicale. Cu o scurtă completare față de forma inițială, noua prevedere a primit deja votul azi la Senat, urmând să ajungă acum și în atenția deputaților. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că articolul se referă la o lege nouă (amnistia fiscală) și la procedurile de aplicare a acesteia, oferind informații esențiale pentru a asigura respectarea legilor și reglementărilor fiscale în vigoare.
În contextul apariției unei amnistii fiscale pentru tichetele cadou recalificate de autorități în ultimii ani, este important de precizat că restituirea va viza numai sumele stabilite în plus prin deciziile de impunere, nu și cele plătite inițial de angajatori. Citește articolul
Acest departament trebuie să cunoască în detaliu legile și procedurile referitoare la controalele fiscale, pentru a asigura respectarea acestora și pentru a apăra interesele companiei în timpul verificărilor.
În urma actualizării regulilor inspecțiilor fiscale, la finalul anului trecut, prezentăm azi principalele chestiuni ce trebuie știute despre acest tip de control derulat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul