avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 732 soluții astăzi
Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES PREMIUM

Legea Whistleblower: Și entitățile private scutite de obligația de a avea un canal intern de raportare au motive să aibă unul

Acest departament trebuie să înțeleagă noua lege, să se asigure că firma respectă toate obligațiile legale privind avertizorii de integritate (whistleblower) și să evite amenzile.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
7 Martie 2023 | 2931 | Timp de citire: 4 min.

Conform Legii Whistleblower, raportarea internă este regula și se realizează prin canalele interne puse la dispoziție de autorități sau de persoane juridice de drept public și privat, însă entitățile private cu mai puțin de 50 de angajați nu sunt obligate să aibă un astfel de canal. Specialiștii le recomandă însă și celor scutiți de obligație să depună eforturile pentru a pune la dispoziție un atare canal de raportare, eficient și suficient de credibil astfel încât avertizorii să-l aleagă în detrimentul raportării externe, care nu e tocmai dezirabilă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noua regulă de arhivare a statelor de salarii nu înseamnă că documentele mai vechi pot fi aruncate deja. Termenul nou trebuie tratat cu prudență

Oferă informații esențiale despre obligațiile legale de păstrare a documentelor importante ale companiei, ajutând la respectarea legilor și evitarea problemelor juridice.

Registrele de contabilitate obligatorii şi documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitatea financiară se păstrează în arhiva societăților timp de cinci ani, calculați de la dată de 1 iulie a anului următor celui încheierii exercițiului financiar în care au fost întocmite, inclusiv pentru statele de salarii, stabilește o nouă lege, aplicabilă din ianuarie 2023. Modificarea Legii contabilității și reducerea semnificativă a termenului de arhivare a statelor de salarii a însemnat un motiv de bucurie pentru angajatori, însă e recomandabilă tratarea cu multă prudență a noului termen. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Numărul sectoarelor de activitate în care e obligatorie negocierea colectivă, oficial extins

Se ocupă de respectarea legilor și reglementărilor, iar acest articol anunță modificări importante în legea dialogului social și a negocierilor colective, pe care trebuie să le înțeleagă și aplice.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
7 Martie 2023 | 1 | 5186 | Timp de citire: 1 min.

Hotărârea prin care este extins numărul sectoarelor de activitate în care se pot derula negocieri colective a apărut azi în Monitorul Oficial. Conform legii dialogului social, negocierea colectivă e obligatorie la nivel de sector. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cine datorează TVA la vânzarea de apartamente de către o asociere între persoane fizice? Ce spune CJUE

Acest departament trebuie să știe cum se aplică legile, mai ales când vine vorba de contracte și de decizii ale instanțelor europene (CJUE) privind responsabilitatea fiscală. Înțelegerea acestor aspecte ajută compania să rămână în legalitate și să evite amenzi sau procese.

Viboal FindEx în Taxe și impozite
7 Martie 2023 | 4240 | Timp de citire: 4 min.

Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire la tratamentul din perspectiva TVA al operațiunilor realizate de membrii unei asocieri fără personalitate juridică constituită între persoane fizice din România, pe baza unui contract de asociere ce nu a fost înregistrat la organul fiscal competent. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Normele Codului fiscal au fost modificate oficial, din nou, la partea de accize

Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate noile reguli legate de accize, pentru a evita amenzi sau probleme legale.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
7 Martie 2023 | 2368 | Timp de citire: 3 min.

Pentru a doua oară în câteva luni, normele pentru aplicarea Codului fiscal au fost modificate de Guvern printr-o hotărâre oficială, însă tot la partea de accize. Asta deși mediul de afaceri încă așteaptă instrucțiuni suplimentare pentru modificările fiscale operate astă-vară prin OG 16/2022. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Zece elemente specifice timpului de muncă și repartizării acestuia

Pentru a se asigura că toate clauzele din contractele de muncă și orice modificări aduse programului de lucru respectă întocmai legile în vigoare, evitând astfel amenzi sau procese.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
7 Martie 2023 | 2664 | Timp de citire: 6 min.

Organizarea și funcționarea unității țin de decizia angajatorului, aici intrând și numărul și tipul de posturi de care are nevoie pentru activitatea sa, precum și norma de muncă aferentă. Angajatorul e cel care poate decide dacă munca sa trebuie să înceapă la 7:00 dimineața ori mai târziu, dacă munca sa presupune schimburi de personal ș.a.m.d.. Dar la celălalt capăt, angajatul are nevoie de predictibilitate. Pentru a păstra echilibrul între drepturile și obligațiile celor două părți ale contractului de muncă, în materia repartizării timpului de muncă, trebuie să ne raportăm la toate dispozițiile legale incidente, plecând de la cele ale articolului 8 din Codul muncii și ținând cont de zece elemente specifice. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

Ministrul Burduja, despre casele self checkout: E o tendinţă la nivel global de a automatiza locuri de muncă

Articolul discută despre noile reguli și obligații pentru medici și spitale privind comunicarea cu familiile pacienților, inclusiv riscul de amenzi, precum și despre modificările legislative legate de impozitarea contractelor part-time și conformitatea cu legislația muncii.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
7 Martie 2023 | 988 | Timp de citire: 6 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Senatorii au adoptat o primă excepție de la limitarea privind suprapunerea programului de lucru

Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările legislative, cum este și această derogare de la Codul Muncii, pentru a se asigura că toate activitățile companiei respectă legea și pentru a gestiona corect contractele de muncă.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
6 Martie 2023 | 1 | 3278 | Timp de citire: 2 min.

Câțiva parlamentari au înregistrat în noiembrie la Parlament o propunere legislativă care să introducă în Codul muncii o excepție de la limitarea suprapunerii programului de lucru în cazul mai multor contracte de muncă ale aceluiași angajat pentru personalul didactic medico-farmaceutic și pentru cadrele didactice care dețin anumite funcții în unitățile medicale. Cu o scurtă completare față de forma inițială, noua prevedere a primit deja votul azi la Senat, urmând să ajungă acum și în atenția deputaților. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Tichete cadou recalificate: Se vor restitui numai sumele suplimentare stabilite de Fisc, nu și cele plătite inițial

Acest departament este interesat pentru că articolul se referă la o lege nouă (amnistia fiscală) și la procedurile de aplicare a acesteia, oferind informații esențiale pentru a asigura respectarea legilor și reglementărilor fiscale în vigoare.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
6 Martie 2023 | 1306 | Timp de citire: 1 min.

În contextul apariției unei amnistii fiscale pentru tichetele cadou recalificate de autorități în ultimii ani, este important de precizat că restituirea va viza numai sumele stabilite în plus prin deciziile de impunere, nu și cele plătite inițial de angajatori. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Inspecția fiscală în 2023: Principalele reguli de care ar trebui să știe firmele

Acest departament trebuie să cunoască în detaliu legile și procedurile referitoare la controalele fiscale, pentru a asigura respectarea acestora și pentru a apăra interesele companiei în timpul verificărilor.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
6 Martie 2023 | 6924 | Timp de citire: 6 min.

În urma actualizării regulilor inspecțiilor fiscale, la finalul anului trecut, prezentăm azi principalele chestiuni ce trebuie știute despre acest tip de control derulat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul