Departamentul Juridic trebuie să înțeleagă detaliile legale ale acestor zile libere și cum trebuie implementate, pentru a asigura respectarea Codului Muncii și pentru a evita amenzi sau litigii.
Dreptul de a absenta (motivat) de la locul de muncă până la zece zile lucrătoare pe an este însoțit de obligația de a recupera perioada de absență (sau perioadele, în funcție de cum sunt cerute aceste zile într-un an calendaristic). Recuperarea este necesară tocmai pentru că angajatorul plătește, la final de lună, salariul ca și când angajatul ar fi venit la muncă. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă dacă firma are sau nu o obligație legală să înregistreze bacșișul pe bonul fiscal pentru livrări la domiciliu și să se asigure că orice decizie luată este conformă cu legea nouă, pentru a evita problemele legale.
Fiscalizarea bacșișului este obligatorie, din ianuarie 2023, numai pentru serviciile prestate efectiv în restaurante și baruri. În cazul livrărilor la domiciliu, aceasta este complet opțională, iar localurile care optează pentru fiscalizare se pot răzgândi ulterior. Citește articolul
Ajută la înțelegerea și respectarea legilor fiscale referitoare la modul în care persoanele fizice autorizate își calculează veniturile și își plătesc taxele, pentru a evita probleme legale și amenzi.
Normele de venit pentru anul 2023 au fost publicate recent de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Acestea vizează contribuabilii care obțin venituri independente, ca PFA, din desfășurarea activităților de producție, comerț și prestări servicii pentru care venitul net se determină pe baza normelor de venit. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă exact ce prevede noua lege privind bacșișul și cine trebuie să o aplice, pentru a asigura că firma respectă toate cerințele legale și evită problemele.
În contextul introducerii fiscalizării bacșișului pentru restaurante și baruri, se pune problema dacă și alte tipuri de afaceri în care se acordă bacșiș pot aplica benevol regulile. Răspunsul, pe scurt, este nu. Citește articolul
Acest departament trebuie să cunoască noile legi și modificări privind gestionarea deșeurilor pentru a se asigura că firma respectă toate reglementările, evită amenzi și alte sancțiuni legale.
Regimul deșeurilor a primit, recent, noi modificări printr-o lege care se aplică de luna asta. Concret, vorbim de noi fapte sancționate, inclusiv penal, precum și de amenzi mult mai mari pentru companii și persoane fizice. Totodată, prin înlocuirea unor termeni s-a ajuns la extinderea unor obligații în privința managementului deșeurilor. Citește articolul
Acest departament este interesat deoarece se ocupă de respectarea tuturor legilor și regulilor, și vrea să se asigure că firma și angajații nu încalcă legea cu privire la bacșiș și nu sunt expuși la amenzi sau alte probleme legale.
Din moment ce fiscalizarea bacșișului este obligatorie, mai nou, pentru restaurante și baruri, salariații care încasează direct acești bani, pentru a evita impozitarea, se expun anumitor riscuri deloc neglijabile, sunt de părere specialiștii. Angajații pot avea probleme atât în relația cu autoritățile, cât și în relația cu angajatorul. Citește articolul
Ajută la înțelegerea și aplicarea corectă a legilor muncii și a acordurilor colective, pentru a evita problemele legale și amenzile.
Îi putem spune atât rezultatul negocierii colective, cât și legea părților sau izvor intern specific de dreptul muncii - toate cele trei variante sunt corecte, având în vedere importanța acestui act juridic încheiat între angajator și salariații săi. Acum că mai mulți angajatori sunt obligați să înceapă discuțiile pentru a încerca încheierea unui astfel de contract, e cazul să ne aducem aminte de importanța acestuia, dar și să punctăm câte ceva despre conținutul acestuia. Citește articolul
Această echipă trebuie să se asigure că firma respectă toate legile fiscale și că operează corect. Articolul îi ajută să înțeleagă cum identifică ANAF riscurile pentru a preveni problemele legale și amenzile.
În conformitate cu prevederile articolului 7 din Codul de procedură fiscală, procedurile de administrare fiscală se realizează în funcție de clasa/subclasa de risc fiscal în care sunt încadrați contribuabilii ca urmare a analizei de risc efectuate de organul fiscal. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă exact cum se aplică noua prevedere legală despre absențele angajaților pentru urgențe familiale și cum să se asigure că firma respectă toate cerințele legii muncii.
Salariații au dreptul să absenteze, cu recuperarea ulterioară, până la zece zile pe an pentru urgențe familiale cauzate de boli sau accidente, când acesta prezența acestuia e necesară altundeva decât la locul de muncă. Recuperarea este obligatorie pentru că acele zile de absență sunt plătite. Pentru că s-a pus problema recuperării lor și în altă lună decât cea în care au fost luate acele zile de absență, am vrut să știm cum ar trebui abordată chestiunea plății acelor zile. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă legile referitoare la cum trebuie încasat și declarat bacșișul, pentru a evita amenzi și probleme cu autoritățile.
Din ianuarie 2023, restaurantele și barurile sunt obligate să treacă bacșișurile pe bonul fiscal, să le impoziteze și apoi să distribuie sumele nete către salariați. În acest context, localurile care ignoră aceste prevederi riscă să atragă atenția inspectorilor din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul